Tabaksindustrie zet influencers in om sigaretten te promoten
De tabaksindustrie betaalt in het geheim influencers om sigarettenmerken te promoten. Dit blijkt uit onderzoek van Campaign for Tobacco-Free Kids en Netnografica, een Amerikaans onderzoekbureau. Via wereldwijde campagnes komen zo miljarden jonge mensen, ook Nederlanders, in aanraking met reclame voor tabaksproducten, zonder dat ze het doorhebben.
Uit het onderzoek blijkt dat vier tabaksfabrikanten de afgelopen twee jaar op verschillende manieren in het geheim hun tabaksproducten hebben gepromoot op verschillende sociale media. Het gaat om de vier grootse tabaksfabrikanten ter wereld: Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International en Imperial Brands.
Een van deze misleidende manieren is om zogeheten influencers, populaire mensen op sociale media die producten aanprijzen, in het geheim tabak te laten promoten. Alleen in Amerika zijn deze berichten, van meer dan 400 influencers, al meer dan 8,8 miljard keer bekeken. Wereldwijd zelfs meer dan 25 miljard keer.
Er zijn geen Nederlandse influencers gevonden die tabaksproducten hebben gepromoot, zegt Jenna Mosley van Campaign for Tobacco-Free Kids. ,,Maar we zijn er wel achter gekomen dat een Italiaanse tabakscampagne voor het merk Lucky Strike is bekeken door mensen die in Nederland wonen.'' Volgens Mosley is dat ook precies het gevaar van dit soort reclames: ,,Ook al adverteer je maar in één land, via het internet bereik je gemakkelijk mensen vanuit de gehele wereld, waaronder ook jonge kinderen van dertien jaar.''
Influencers
De tabaksfabrikanten gaan sluw te werk. Allereerst vertellen ze influencers om niet de hashtag 'ad' of 'sponsored' te gebruiken. Normaal worden deze aan het bericht toegevoegd, zodat kijkers weten dat het gaat om een advertentie. Daarnaast moeten influencers specifieke hashtags gebruiken die bij de verschillende tabakscampagnes horen. Deze hashtags lijken onschuldig en worden ook door niet-influencers gebruikt. De meest voorkomende zijn: LikeUS, Nighthunters, TasteTheUnknown, AheadBR en Decide to Evolve.
Sociale media speelde een belangrijke rol voor het adverteren op internet. Het gaat om jonge mensen die andere jonge mensen beïnvloeden.
Ook krijgen influencers tips mee om hun foto's zo authentiek mogelijk eruit te laten zien. De sociale mediadiensten zelf hebben daardoor niet in de gaten dat er geadverteerd wordt en dus blijven de fabrikanten onder de rader.
Netnografica heeft meerdere influencers gesproken die voor de fabrikanten berichten posten. Om de interviews te gebruiken in het onderzoek is anonimiteit beloofd.
Illegaal
Reclame maken voor tabak is in Nederland en vele andere landen illegaal. In Nederland mag er alleen binnen een straal van 5 meter vanaf een verkooppunt reclame worden gemaakt. Ook hebben sociale mediadiensten strenge richtlijnen als het gaat om het maken van reclame voor merkproducten. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, die gaat over de handhaving van de tabakswet , bekijkt de zaak.
Geen weet
De Nederlandse tak van British American Tobacco (BAT), van onder andere het merk LuckyStrike, zegt geen weet te hebben gehad van de verschillende promoties. Abe Brandsma, communicatie manager voor BAT Nederland: ,,We hebben dit via de internationale media vernomen. BAT Nederland maakt zelf geen gebruik van influencers.'' Wel geeft de tabaksfabrikant aan dat het onmogelijk is om hun sigarettenmerken niet op sociale media te laten verschijnen. ,,Het is voor ons onmogelijk om te voorkomen dat private gebruikers van sociale media onze merken in hun eigen berichten tonen”. BAT Nederland benadrukt dat zijn producten alleen voor volwassen, geïnformeerde consumenten zijn.
Phillip Morris laat in een reactie weten: ''In ieder land waar wij International actief zijn leggen wij onszelf strikte marketing codes op die in veel gevallen zelfs verder gaan dan de lokale wetgeving ons voorschrijft.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
Consumentenbond
Deze best geteste smartphone blinkt in bijna alles uit
Wat is de beste smartphone? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Slimme sloten en camera’s vaak onveilig: ‘We willen mensen bewust maken van de risico’s’
Fabrikanten moeten de nieuwste beveiligingssnufjes voor je huis - zoals digitale sleutels en alarmsystemen - veel beter beveiligen tegen potentiële indringers. Deze bedrijven laten dat nu vaak na uit kostenoverwegingen. Hierdoor kun je als onwetende consument zelfs onderdeel worden van kwaadaardige cybernetwerken. Een keurmerk voor deugende apparatuur is broodnodig, stellen experts. -
Zelfrijdende auto TNO kan met AI enkele seconden vooruitkijken
TNO heeft succesvol een zelfrijdende auto met kunstmatige intelligentie (AI) getest die kan voorspellen wat er enkele seconden in de toekomst zal gebeuren. Dat staat in het jaarverslag van de onderzoeksorganisatie. -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
PREMIUM
AI beslist steeds vaker mee over uw krediet of polis, hoe riskant is dat eigenlijk?
-
-
-
PREMIUMvijf tips
Hoor je iets minder? Gehoorapparaten zijn kleiner en zitten vol technische innovaties
Heb jij een partner die steeds de tv een tikkie te hard zet, of maak je je daar zelf schuldig aan? Dan is dit artikel hopelijk niet aan dovemansoren gericht. Het is namelijk vaak de eerste indicatie van gehoorverlies. Gelukkig worden hoorapparaten steeds beter en mooier, merkt techjournalist Anton Damen. ,,Ze hebben ook ruisonderdrukking en bluetooth ingebouwd. Technisch kan steeds meer, ik heb geen last van geroezemoes in een druk gezelschap’’, zegt een ervaringsdeskundige. -
consumentenbond
De beste kleurenprinters voor thuis: 'Met meegeleverde inkt kun je zo'n 5000 pagina’s printen’
Wat zijn de beste kleurenprinters? En welke hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Topman TikTok: Amerikaanse wet betekent verbod op app
-
PREMIUM
Bitcoin meer waard dan ooit, maar let op: ‘Het is één groot gokspel’
Investeerders zien de ene na het andere koersrecord gebroken worden: steeds vaker beschouwen ze investeringen in cryptovaluta als een serieuze beleggingsoptie. Maar beleggen is nooit zonder risico. Welke valkuilen zijn er en waarom beschouwen banken cryptovaluta als risicovol? Hoogleraar Wim Boonstra waarschuwt: ,,Er zit geen economie achter, het is één groot gokspel.” -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’