@1 Het deugt niet dat deugers de orde willen verstoren....
@64 Je bedoelt deugers binnen de overheid....
@62 Zou best kunnen eh. Voor WO1 was de kerk helemaal niet populair. Na WO2 was de kerk ineens razend populair. Dat is opzich niet vreemd. Maar ...
Zo ziek, verrot is de huidige samenleving inmiddels. . . Hier zijn de mensen voor gevallen, die wij op deze 4e mei herdenken. . . ...
@1 Er liep nog nooit iemand met een Nederlandse vlag demonstratief te zwaaien op 4 mei, tijdens de dodenherdenking op de Dam. . . ...
@2912 aj, sterkte....
De Nederlandse vlag is dus ook verboden? dus zij vielen blijkbaar niet voor onze vrijheid?...
Bellingkat, werd alom gelauwerd, omdat het door westerse overheden gewenst nepnieuws bracht. ...
@2912Lieve Nighthawk, ik wens je veel sterkte bij dit persoonlijke verlies van een geliefd familielid. 😘😢Speciaal nummer:Eric Clap...
@61 Psychotische narcisten die overdreven veel aandacht eisen en helaas ook krijgen, word er geen aandacht aan geschonken bloed het snel dood, h...
als je van 100 eenheden electriciteit waterstof maakt en die weer omzet in electriciteit, hoeveel eenheden electriciteit krijg je dan terug? 20?
En dat kan en mag zomaar?
@1 Meeste waterstof wordt daardoor ook niet gemaakt met elektriciteit maar via reacties met methaan. (wat ook slecht is)
@1 @3
Als we straks met een overcapaciteit elektriciteit zitten (bijvoorbeeld tijdens de zomer (met zonnepanelen) of met wind op zee tijdens lage vraag) kun je de elektriciteit het beste omzetten in waterstof. Waterstof (en ammoniak) zijn een interessant omzettingsbrandstof om de vraag en aanbod van (duurzame) energie beter op elkaar af te stemmen. Zit zeker wel toekomst in.
@4 Natuurlijk zijn buffers nodig maar ik denk niet dat waterstof ooit een goede optie zal zijn.
@4 : Straks? Denk je over 10 of over 100 jaar?
Deze uitzending van Lubach ken je vast wel:
https://www.climategate.nl/2018/02/briljante-satire-arjen-lubach-groene-stroom/
Waarschijnlijk zijn er tegen de tijd dat er een alternatieve opslag nodig is al betere alternatieven dan waterstof, zoals bijvoorbeeld mierenzuur, wat een niet explosieve vloeistof is bij kamertemperatuur.
De enige reden dat waterstof gepromoot wordt is omdat o.a. Shell er een manier in ziet een noodzaak voor pompstations te behouden.
@5
Te weinig rendement bij het omzetten? Ik heb gelezen dat ze ook met ammoniak (als alternatief voor waterstof) aan het experimenteren zijn. Zou dat het alternatief zijn voor waterstof als tussenbrandstof?
Ik ken trouwens de berekeningen niet, maar ik kan me voorstellen dat er processen bestaan met een beter rendement. Met warmteopslag kun je ook water voorverwarmen waardoor het rendement toeneemt. Bent u bekend met de details?
@6
Waarom zou Shell de tankstations willen behouden? Ik denk dat ze zich goed bewust zijn van de nadelen van duurzame energie en dat ze heel goed snappen dat zij hierin de tussenpartij kunnen zijn.
@1 : Waterstof via elektriciteit ongeveer 60%.
Uit gas 80% (dan kan je dus beter op gas rijden)
In de auto is er ook een flink verlies en transport, compressie geeft ook verlies, in deze wiki wordt gesteld dat er 25% energie overblijft, dus 75% verlies.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
@7 Ik heb tijdens mijn studie eens de waterstof productie moeten bestuderen. Naast een lage rendement en dure opslag is het ook een gevaarlijke stof wat voor mij eigenlijk erger is. Niet alleen omdat het erg brandbaar is maar ook omdat het erg vluchtig is en reactief.
Water opwarming heeft enige energie opslag omdat water een stof is dat veel meer energie bevat per graad (per definitie 1 calorie (4.2 joule) per ml per graad) maar ook dat is niet zoveel.
Er is nu meer onderzoek gaande naar buffers dan ooit en ik zou nog niet kunnen zeggen welke de meest potentie heeft. Gesmolten zout zou kunnen omdat zouten enorme hoge smeltpunten hebben maar ook niet-lithium batterijen/accu hebben potentie.
@8 : Omdat Shell anders straks niet meer bestaat?
Ze hebben niks aan auto's die thuis opgeladen kunnen worden,
alleen een ingewikkeld en gevaarlijk systeem geeft hun bestaansrecht.
@11
Als er geen vraag naar is, waarom zouden ze dan aanbod creëren?
@12 :
Samenwerking met autofabrikanten,
lobbyen voor lage bijtelling op waterstof leaseauto's,
reclame zodat mensen denken dat waterstof goed is voor het milieu,
...
Maar eigenlijk denk (en hoop) ik dat Shell het ook niet precies weet.
Zolang er benzine geraffineerd word is er ook als afvalstof, LPG.
leesvoer https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_highway
ook leuk https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
@13
Er is genoeg aanbod elektrische auto’s. Kennelijk voorziet men een markt naast die elektrische auto. Als jij en anderen op waterstof gaan rijden (uit vrije wil) dan is er gewoon markt voor.
@17 : De voornaamste reden om elektrisch te rijden is de lagere belasting/bijtelling. Voor waterstof zal dat niet anders zijn.
Het is vele malen beter voor het milieu om die subsidie in de productie van schone energie te stoppen.
Elke nieuwe elektrische auto rijdt op dit moment op kolen.
Een waterstof auto zal voorlopig op 4x zoveel fossiele brandstof rijden als een elektrische auto.
Ach auto’s die op waterstof rijden bestaan allang.
De reden dat we nog op benzine en die zooi rijden is omdat de wereldeconomie instort. Dan zijn landen als de USA en de Arabische oliestaatjes zeer snel failliet.
@18
Ik las dat het produceren van waterstof met gas een rendement heeft van 80%. Nog steeds niet fantastisch, maar niet zo rampzalig als je hier doet voorkomen.
Overigens stijgt het aandeel duurzame energiebronnen in het verbruik. Het ligt nu rond de 6,6%, het jaar ervoor op 5,9 en zal volgend jaar wel rond de 7,2% liggen. Ook niet schokkend, maar het aandeel van kolencentrales en andere fossiele energiebronnen neemt wel af. In 2023 moeten trouwens een aantal grote windmolenparken klaar zijn. Als de groei van duurzame bronnen (zon en wind) doorzet zal dat in 2023 wel zo'n 10 tot 12% zijn schat ik in. Het probleem van al die duurzame bronnen is dat ze niet altijd produceren wanneer het nodig is; deze energie zal je dus moeten opslaan en dat is waar waterstof en ammoniak ineens interessant worden.
@19
Ja, of benzine blijft nog altijd de goedkoopste optie. Hier in de straat zijn er 2 tesla's, de rest is benzine. Vraag en aanbod mensen, vraag en aanbod!
@20 : Die 80% noemde ik ook hierboven, maar dan heb je waterstof, die waterstof moet nog gecomprimeerd, vervoerd, enzovoort, worden. Daarna is er nog verlies in de auto.
Er is al een bestaande infrastructuur voor gas, dus laat een auto dan gewoon op gas rijden. Dat scheelt de helft van het gas / co2.
Zolang we onder de 50% schone energie zitten zal opslag niet of nauwelijks nodig zijn, gewoon een kolencentrale iets zachter zetten en verder regelen met waterkrachtcentrales.
Eventueel een stuwmeer weer volpompen, dat heeft minder verlies dan waterstofproductie.
Waterstof als opslag is sowieso twijfelachtig, dat zou betekenen dat de waterstoffabriek uit staat als er geen energieoverschot is. Dan zou die waterstof zeer duur worden.
Als de waterstoffabriek wel het grootse deel van de tijd aanstaat, dan heeft het geen effect meer bij een energieoverschot,
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.