Column

BRIEFJE VAN JAN – Aan Yernaz Ramautarsing

19-08-2018 07:17

Beste Yernaz,

Tweet van de dag gisteren: “Stop making stupid people famous”.

Hij ging over jou, de opperfolderaar van Thierry Baudet, wiens loslippigheid politici en media in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen alle kans gaf om Forum voor Democratie neer te zetten als een racistisch clubje.

Het actualiteitenprogramma EenVandaag had besloten jou uit te nodigen voor een zomerrubriekje waarin Sander ’t Sas rijdend in een oranje Citroën 2CV iemand interviewt. Jij mocht nog eens uitgebreid uitleggen welke argumenten je allemaal had om te rechtvaardigen dat je toentertijd een beetje zat te filosoferen over negers, IQ en homo’s (of zoiets).

Ik denk dan: prima. Hopelijk toont zo’n jongen ook nog iets van zelfinzicht en komt hij tot de conclusie dat-ie beter op dat moment zijn bek een keer had kunnen houden. Dat-ie zijn partij in de problemen bracht door die uitspraken. Van binnenuit beschadigde. Niet eens zozeer omdat het niet zou kloppen wat-ie zei, maar omdat hij de Pechtoldjes en diens schoothondjes bij de media ideale munitie aanreikte. En als hij dat zelfinzicht niet toont: ook goed. Leo Lucassen is ook weleens op televisie.

Maar je weet: op Twitter is er altijd wel iemand die de keuze van zo’n redactie moet beschimpen.

Die schrijft: “Dit is bedacht, uitgewerkt, uitgezet, opgenomen, gemonteerd. Dacht dan nergens in dat proces iemand: waarom zouden we dit eigenlijk doen? Stop making stupid people famous.”

De doodzwijgbepleiter van dienst: Lamyae Aharouay.

Als je haar kent, is het -in volgorde van waarschijnlijkheid- van Twitter, van haar beige hoofddoek of van haar column waarin ze na drie jaar gaapverwekkend pocogeneuzel haar afscheid als columnist aankondigde omdat “je moet stoppen als je moe wordt van opinies, ook die van jezelf”.

Iemand die werkt bij NRC Handelsblad.

De krant die Folkert Jensma famous maakte (Fortuyn). Die Kees Tulleken famous maakte (Friso). Die Rosanne Hertzberger famous maakte (adverteerdersoproep Geenstijl). Die Ykje Vriesinga famous maakte (twee dagen achter elkaar dezelfde kleding aan naar kantoor).

Ik vind dat geinig.

Wel jammer trouwens dat ze bij EenVandaag net die passages waarin je toonde dat je het vermogen had tot zelfkritiek eruit hebben gesneden.

Groet,

JanD

PS. Hoe vond je zelf eigenlijk dat het ging?