Renault: "Moeten wagen 2018 blijven ontwikkelen"
Renault kan het zich niet veroorloven dat de wagen van dit jaar lijdt onder de ontwikkeling van het chassis voor 2019, zo zegt chassisbaas Nick Chester. Het team staat zwaar onder druk in de strijd voor de vierde plek bij de constructeurs.
Foto door: Sutton Images
Renault heeft nu al 25 punten meer verzameld dan vorig jaar in de wederopbouw naar de top. De Franse autobouwer staat na de zomerpauze op de vierde plek met 82 punten, 16 meer dan Haas.
De wagens voor 2019 krijgen een heel andere voorvleugel en daardoor moeten de teams keuzes gaan maken tussen het verder ontwikkelen van de huidige bolide of het concentreren op de nieuwe wagen. Nu al het vizier richten op 2019 zou een vergissing zijn, zo denkt Renault. “Wij weten dat we dat niet kunnen maken. We moeten ons blijven ontwikkelen”, vertelde Chester in Hongarije aan Motorsport.com. “We hebben al dingen in aantocht die na de zomerpauze in gebruik zullen worden genomen. Misschien kunnen we het na vijftien of zestien races bekijken. Nu is het gewoon te nipt. Een resultaat zoals in Oostenrijk [waar Haas vierde en vijfde werd en Renault niet finishte] en dan is die kloof meteen weg. We moeten blijven pushen en de wagen sneller blijven maken.”
Daar waar de concurrentie wisselvallig de top-tien binnenkomt en weer uitvalt afhankelijk van het circuit, is Renault regelmatig punten blijven scoren. Langs de andere kant staat het enkel voor het indrukwekkende Haas omdat het Amerikaanse team veel tegenslag heeft gekend. Haas heeft de vierde snelste wagen, mede met dank aan een krachtige nieuwe Ferrari-motor. “Daar maken we ons inderdaad zorgen over”, aldus Chester. “Als we wat kunnen vinden dat de wagen sneller maakt, dan zullen we dat er ook op gooien. Veel werk verschuift nu richting 2019, dus we zullen zien wat we nog kunnen vinden. Er zullen nog een aantal updates aankomen en daarna gaat het wellicht om kleinere onderdelen die van het windtunnelprogramma voor 2019 komen. We weten dat we tot de rest van het jaar aan deze wagen zullen moeten blijven werken.”
Renault introduceerde in Duitsland een nieuw concept voor de voorvleugel en verwacht “nog enkele ontwikkelingen” mee te brengen. De overige geplande updates zijn niet gerelateerd aan de nieuwe vleugel.
Sluit je aan bij de Motorsport community
Praat meeDeel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties