Een woordvoerder van de uitkeringsinstantie bevestigt berichtgeving hierover in het Noordhollands Dagblad.
Het UWV wilde via een speciaal communicatiekanaal tussen de uitkeringsinstantie en werkzoekenden een uitnodiging naar 2.400 klanten sturen. "Bij 96 is dat misgegaan. In plaats van de uitnodiging is bij hen de verzendlijst bijgesloten. Een menselijke fout", aldus de woordvoerder.
De bijlage is inmiddels niet meer te openen, maar desondanks had een aantal mensen het bericht wel al geopend.
Belofte gemaakt de data te wissen
Alle 96 mensen zijn door het UWV gebeld met het verzoek een eventueel gemaakte kopie te verwijderen. Een woordvoerder vertelt aan NU.nl dat alle 96 ontvangers beloofd hebben dat te doen. "Maar we kunnen natuurlijk niet in hun computers meekijken of ze dit ook hebben gedaan", aldus de instantie.
Verder hebben alle 2.400 gedupeerde klanten excuses en een uitleg gekregen.
Het datalek vond volgens het UWV plaats op 3 augustus, waarna het op 8 augustus ontdekt werd. Volgens een woordvoerder is het lek vervolgens binnen 72 uur gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bedrijven zijn verplicht een datalek bij de privacywaakhond te melden. Als ze dat niet doen, riskeren ze een boete.