Deel dit artikel
-

DHL opent lokale hubs voor emissievrije stadsdistributie

DHL Express heeft afgelopen weekend in Groningen een CityHub voor duurzame stadsdistributie geopend. Het gaat om een lokale operationele vestiging met winkelfunctie van waaruit met name fietskoeriers pakketten bezorgen en afhalen en waar consumenten zendingen ook zelf kunnen ophalen en versturen.

De Groningse vestiging, met de stad en Haren als werkgebied, werd feestelijk geopend door Bauke Mollema. De profwielrenner arriveerde op de Cubicycle, een containerfiets, bij de CityHub aan de Zonnelaan 279 in winkelcentrum De Paddenpoel.

Groningen heeft met de CityHub een wereldprimeur binnen het 220 landen tellende expresnetwerk. Nederland geldt namelijk als bedenker en proeftuin voor verschillende duurzame bezorgoplossingen die wereldwijd ingezet kunnen worden. Dat past bij de aangescherpte milieudoelstelling van DHL, zo zegt het bedrijf.

Het CityHub-concept draait om een container van een kubieke meter, met het formaat van een Europallet van 80×120 centimeter en een hoogte van 100 cm. Deze wordt met een bestelwagen en speciale trailer of een vrachtwagen naar de stad gereden om daar op een fiets, de zogenaamde Cubicycle, gerold te worden.

Dezelfde container past tevens op een Cubivan, een elektrische pickuptruck, die ingezet wordt als routes niet efficiënt per fiets bediend kunnen worden. In alle gevallen zijn de containers op regionale vestigingen voorgeladen met zendingen.

Iedere fiets vervangt een reguliere dieselauto wat gelijk staat aan 8 ton CO2 vermindering per jaar. In Groningen rijden drie Cubicycles en twee elektrische bestelwagens voor grotere zendingen, in Tilburg rijden twee Cubicycles en twee elektrische Cubivans.

Naast Groningen opent DHL ook in Tilburg deze maand een CityHub. Die opent 20 augustus zijn deuren aan de Goirkekanaaldijk 211-1.

De CityHub fungeert verder als servicePoint voor consumenten en (e-commerce) bedrijven voor het afhalen, retourneren en verzenden van met name online bestellingen. Daarmee worden emissiereductie en efficiencyverbetering gecombineerd tot een duurzame vervoersoplossing.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter

Allemaal leuk en PR waardig die Cubicycle maar over twee maanden kan t gekocht worden bij een schroothoop. Zo’n fietskoerier is natuurlijk ver van een realistische optie in Nederland. Kan je beter zo’n elektrisch karretje als PicNic hebben. Denk toch niet dat in rot weer de fietsers iets fatsoenlijks kunnen doen, koud, doorweekt, verkouden laat staan bij sneeuw etc. Zwakste schakel is de mens en die zit in dit concept buiten…

Alex Matatula

Mooie ontwikkeling, zeker gezien het groeiende aantal pakketjes wat door ons allen wordt besteld.

En m.b.t. het fietsen in weer en wind, volgens mij is daar ook wel eenoplossing voor te bedenken. Iets van een overkapping, waardoor de fiets ook direct aerodynamischer wordt.

Kortom een mooie besparing van 72 ton CO2 tezamen.

Wouter

@alex
“Iets van een overkapping” t ding heeft al electrische ondersteuning en een cabine erop en je hebt bijna zo’n picnic wagentje. Die zijn ook super smal en wat mij betreft veel effectievere oplossing.

T - Miles delivery

Mooie ontwikkelingen, goed dat DHL volop experimenteert met schonere logistieke oplossingen in stedelijke gebieden. Er is nog zoveel winst te behalen door vooral slimmer te werken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond