Test Renault Mégane Estate: stationwagon voor het hele gezin
AutotestDe Mégane kreeg onlangs nieuwe benzinemotoren die in samenwerking met Mercedes zijn ontwikkeld. Daarmee is deze Renault ook met zijn aandrijving weer helemaal bij de tijd.
In Nederland beleefde de Renault Mégane Estate zijn hoogtijdagen toen hij nog kon profiteren van lage bijtelling voor zakelijke rijders. Tegenwoordig moet hij zich op eigen kracht wapenen tegen concurrenten als de VW Golf, Ford Focus en Opel Astra. Hij slaagt daar aardig in, want comfort en moderne techniek zijn nog altijd belangrijke pluspunten. Het zitcomfort behoort zelfs tot de top in deze klasse. Op de achterbank is er voldoende beenruimte, al zitten langere mensen daar gauw met hun hoofd tegen het plafond.
De bagageruimte (521 liter) is minder groot dan bij sommige concurrenten, maar wel zeer gebruiksvriendelijk. Zo rolt de afdekhoes zich automatisch op zodra je op het uiteinde daarvan drukt. En aan weerszijden van de bagageruimte zitten hendels waarmee je de bank omklapt en een extra grote, vlakke laadvloer ontstaat.
Infotainment
Het eigentijdse infotainment heeft een groot scherm (verticaal geplaatst, zoals bij Volvo), digitale radio, internet en de mogelijkheid om een smartphone (Android of Apple) te koppelen. Ook de veiligheidssystemen voldoen aan de eisen van deze tijd en zijn omvangrijk. Alleen is het merkwaardig dat in zo'n rijk uitgeruste auto van deze prijs een automatisch noodremsysteem ontbreekt. Daarvoor moet je het Pack Cruising (€695) aanschaffen, dat tevens bestaat uit adaptive cruise control en waarschuwing voor te korte afstand op de voorganger.
Verbruik
De nieuwe 1,3 liter grote, viercilinder turbo-motor (testverbruik 1 op 16,4) blijkt heerlijk soepel en reageert gewillig op het gaspedaal. Hij wordt standaard geleverd in combinatie met de royale Bose-uitrusting. Het resultaat is een vrijwel complete auto voor een aantrekkelijke prijs. In het weggedrag valt op dat Renault nadrukkelijk heeft gezocht naar comfort. De Mégane is - ook met zijn besturing - geen uitdagende auto voor de bestuurder, maar dat is ook niet zijn missie. Hij is bedoeld voor het hele gezin en wat dat betreft een prima keus.
PLUS
Voortreffelijk zitcomfort.
Modern infotainment.
Fijne, krachtige benzinemotor.
MIN
Minder bagageruimte dan bij de concurrentie.
Automatisch remsysteem niet standaard.
EINDCIJFER 7,2
CONCLUSIE
De Renault Mégane Estate is niet de ruimste stationwagon in zijn klasse, maar wel een van de comfortabelste. Bovendien onderscheidt hij zich met moderne techniek en een gebruiksvriendelijk interieur.
EXTRA TESTNOTITIES
- De bagageruimte is met 521 liter inhoud kleiner dan die van de VW Golf Variant (605 liter), Skoda Octavia Combi (610 liter) of Peugeot 308 SW (610 liter).
- Typisch Renault is het Multi-Sense systeem. Dit stemt verscheidene systemen op elkaar af om een bepaalde sfeer (sportief, ontspannen, comfortabel) in de auto te creëren. Aangepast worden dan de besturing, de motor, de vormgeving van het instrumentenpaneel, het motorgeluid, de ambianceverlichting en de massagefunctie van de bestuurdersstoel.
- Ook typisch Renault: de sleutelkaart voor radiografische bediening van de portiervergrendeling en het startsysteem.
- Een beetje ouderwets en goedkoop voor een auto van deze prijs is de sprietantenne op het dak.
- Heel handig is de combinatie van tankdop en -klep.
- Een achteruitrij-radar, heel gebruikelijk in de nieuwste auto's, is niet leverbaar.
- Het infotainment zou soms wel iets sneller en overzichtelijker mogen werken.
- Standaard zijn drie jaar kaartupdates en TomTom real-time verkeersinformatie.
- De Mégane Estate is te koop vanaf €23.190. Met de door ons geteste TCE 160 motor beginnen de prijzen bij €29.990. Dan heb je wel meteen de rijk uitgeruste Bose-versie te pakken en dat is tevens de uitvoering die door ons is getest. Hij heeft standaard o.a. een elektrische parkeerrem, grootlicht-assistent, automatisch dimmende binnenspiegel, rijstrookbewaking, verkeersbordherkenning, 17 inch lichtmetalen wielen, een achterbank die zich (in twee delen) met makkelijk bereikbare hendels laat omklappen, middenarmsteun achter, parkeersensoren achter en twee verlichte make-up spiegels.
- De geteste auto is verrijkt met opties als kunstleren bekleding en zacht aanvoelende dashboardbekleding (€895), het Easy Life Pack (parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, automatisch inparkeersysteem, dode hoekbewaking, €395, ) R-Link 2 infotainment met 8,7 inch scherm, internet, digitale radio en Bose luidsprekers (€295), Pack Vision Comfort (led-koplampen en head-up display, €895), elektrisch glazen schuif/kanteldak (€695), stoelverwarming voor (€295) en een ruimtebesparend thuiskomer-reservewiel (195). Dit alles brengt de totaalprijs van de geteste Mégane Estate op €33.655.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Den Haag -
Gemiddeld worden tien fietsen per uur gestolen: in deze gemeenten is de kans op diefstal het grootst
Vorig jaar werden in Nederland ruim 85.000 fietsdiefstallen gemeld. Dit aantal ligt bijna 10 procent hoger dan het jaar ervoor en ruim een kwart hoger dan in 2019. In Flevoland steeg het aantal diefstallen in een jaar zelfs met ruim een derde. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
Verzonken portiergrepen zijn hip maar ook gevaarlijk: Duitse ANWB waarschuwt eigenaren
Ze zijn elegant en aerodynamisch, maar zeker niet zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. De ADAC waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen.
-
256
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
-
-
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Drie mannen hebben voor het oog van de camera een Yamaha R3-motor gestolen uit Den Haag. In de vroege ochtend kropen ze - recht voor de camera - onder een roldeur van een garage door om de diefstal te plegen.Den Haag -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Rotterdam -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam