De winkels hebben een ander assortiment dan die in Europa. Naast de bekende Billy-boekenkasten en Klippan-banken, verkoopt de meubelgigant bijvoorbeeld masala-opbergbakken, matrassen van kokosvezels en rijstcakemakers.
Omdat Indiërs niet gewend zijn om zelf meubels in elkaar te zetten, regelt het Zweedse bedrijf dat de producten door derde partijen gemaakt en geleverd worden.
IKEA werkt samen met lokale leveranciers en klusjesmannen. IKEA-directeur Jesper Brodin zegt tegen nieuwszender BBC: "In andere landen bieden we die diensten ook aan, maar we verwachten dat de behoefte in India veel groter is."
Kip of vegetarisch
Ook heeft het IKEA-restaurant een aangepast menu. Op de kaart staan veel Indiase gerechten. Verder biedt het bedrijf vegetarische Zweedse gehaktballetjes en gehaktballetjes van kippenvlees aan.
Verder zijn de kasten en keukens iets lager dan in Europa en Noord-Amerika. Vijfhonderd artikelen kosten minder dan 100 roepies (ongeveer 1,25 euro).
IKEA ziet kansen in India, omdat de bevolking naar verwachting meer geld gaat uitgeven aan meubels. Op dit moment geven de 1,3 miljard Indiërs zo'n 26 miljard euro uit aan meubels en woninginrichtingsproducten. Dat bedrag zal flink toenemen.
Vanaf 2022 tot aan 2029 gaan naar verwachting 380 miljoen Indiërs tot de middenklasse behoren.