VERN-voorzitter Klaas de Waardt waarschuwt donderdag in het AD voor een groeiend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Eind vorig jaar was er een tekort van 7.000 truckers en dit jaar gaan nog eens 8.800 beroepschauffeurs met pensioen.
Dit kan de sector oplossen door gepensioneerde chauffeurs weer te laten rijden. Volgens De Waardt is daar genoeg animo voor, want de truckers hebben "een mager pensioen" en willen graag bijverdienen.
De VERN wil in totaal elfduizend chauffeurs van 66 jaar en ouder bijscholen en opnieuw inzetten. Vanwege hun leeftijd stelt de branchevereniging voor ze de ene week drie en de andere week vier dagen te laten rijden.
Kosten voor nascholing zijn veel te hoog
Daarbij is de nascholing een probleem. Truckers moeten elke vijf jaar 35 uur aan bijscholing volgen om verzekerd te zijn. Oudere chauffeurs in Nederland kregen bij verlenging van hun rijbewijs altijd code 95 bijgeschreven als bewijs van nascholing, maar sinds vorige week mag dat niet meer van de Europese Unie.
Volgens De Waardt zijn de kosten van scholing veel te hoog voor de chauffeurs zelf en hun werkgevers. Daarom wil de vereniging die kosten delen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
VERN-voorzitter De Waardt vertelt in het AD dat hij de oplossing heeft voorgelegd aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. "Zij vroeg ons die nader uit te werken."
Ook sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) vreest voor een tekort aan gekwalificeerd personeel. Bij dat instituut, dat is opgezet door werkgevers en vakbonden, kunnen chauffeurs een versnelde opleiding volgen. Volgens STL krijgen dit jaar in totaal drieduizend chauffeurs zo'n bijscholingscursus.
Ben jij een (gepensioneerde) vrachtwagenchauffeur? Deel in de NUjij-reacties onder dit artikel wat jij van dit probleem en de beoogde oplossing vindt.
NUjij: Uitgelichte reacties