De winstmarges van Heineken stonden wel onder druk mede als gevolg van wisselkoerseffecten en gestegen grondstofprijzen. Ook de eerdere overname van de Braziliaanse activiteiten van het Japanse bedrijf Kirin voelt Heineken in de winstmarge.
De komende drie tot vijf jaar moeten de prestaties bij dit onderdeel, maar ook bij de al bestaande activiteiten van Heineken in Brazilië verbeteren. Topman Jean-François van Boxmeer sprak in het land van een ''onstuimige groei" waar Heineken de komende jaren van zal profiteren.
Heineken sloot de eerste jaarhelft af met een omzet van 10,8 miljard euro. Dat is een stijging van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De operationele winst (beia) daalde met 2,9 procent tot 1,7 miljard euro.
Vooral in Azië blijft Heineken het goed doen. De brouwer wist de volumes in die regio in de eerste jaarhelft met 13 procent op te voeren. Ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika was sprake van behoorlijke groei.
Europa
Over zes maanden gemeten was in Europa sprake van een volumedaling van 0,1 procent. In het tweede kwartaal ging het nog om een groei van 0,9 procent.
De totale volumegroei van Heineken in het eerste half jaar was 4,5 procent tot 112,7 miljoen hectoliter. Daarmee deed de brouwer het duidelijk beter, aangezien kenners in doorsnee rekenden op 3,1 procent groei.
Van Boxmeer gaf geen exacte groeicijfers voor 0.0. Wel erkende hij dat de groei van de alcoholvrije variant in sommige markten ten koste kan gaan van de verkoop van het traditionele pils. ''Maar dat is een graag geziene concurrent", aldus de topman.
Eigen merk
Bier van het eigen merk Heineken was goed voor 7,5 procent meer volume. Ook Heineken 0.0 blijft het goed doen. Het alcoholvrije bier is momenteel in 33 markten wereldwijd beschikbaar.
Voor het hele jaar verwacht Heineken de omzet op te voeren. De operationele winst zal in de tweede jaarhelft sterker groeien dan in de eerste helft van 2018, zo is de verwachting.