Mazda steekt met vernieuwde Mazda 6 Duitsers naar de kroon
Rij-impressieMazda heeft de 6 Sedan en 6 Sportbreak op veel punten verbeterd. Het vlaggenschip moest vooral meer ‘premium’ worden. Wat wil dat zeggen?
Wat betekent het als een auto meer ‘premium’ wordt? Het simpele antwoord is dat hij dan net zo luxe, duur en stevig aanvoelt als een Audi, BMW of Mercedes. Premium is een term die vaak wordt geassocieerd met Duitse auto’s. Maar Japanse merken bouwen ook premium modellen. Kijk maar naar Lexus.
Überholprestige
Premium auto’s hebben wat de Duitsers ‘Überholprestige’ noemen: ze dwingen respect af op de linkerbaan van de snelweg. De vernieuwde Mazda 6 is ook een behoorlijk imposante verschijning. De grille begint lager en het gaas erin is dieper geplaatst. Dit heeft iets duisters. De verchroomde rand van de grille loopt voortaan helemaal door tot onder de koplampen. De nieuwe koplampunits zijn breder en ogen ‘bozer’. De knipperlichten zijn priemende, horizontale lichtstrepen. De wijzigingen aan de achterkant staan eveneens in het teken van stoerdoenerij: de uitlaatpijpen zijn vergroot en verder in de richting van de hoeken van de auto geplaatst.
Nieuw dashboard
Mazda’s drang naar premium heeft een hoogwaardig interieur opgeleverd. We zien een nieuw dashboard met nieuwe voorstoelen en een nieuwe achterbank. Dit is de eerste Mazda met stoelventilatie. Het multimediascherm bovenop het dashboard is weliswaar groter dan voorheen (nu: 20 cm diagonaal), maar Mazda doet niet mee met de huidige trend van reusachtige displays. Ook een hypermodern digitaal instrumentarium ontbreekt - achter het stuur van de Mazda6 zitten vertrouwde ronde klokken.
De bestuurder en bijrijder regelen de temperatuur met duur aanvoelende draaiknoppen. Sowieso voelen veel schakelaars en oppervlakken prettig aan. Onder aan de deurpanelen en in de voetenbakken stuiten we wel op hard plastic, maar daar zit het ook bij de premium merken. De meest chique uitvoering van de Mazda6 Sedan en Sportbreak is de Signature. Hierbij krijg je heerlijk zacht aanvoelende suède afwerking, nappaleer op de stoelen en sierpanelen van echt hout. Plus een randloze binnenspiegel en donkere hemelbekleding.
Net als bij Audi, BMW en Mercedes is de lijst met leverbare veiligheidssystemen lang. Adaptieve cruisecontrol gekoppeld aan verkeersbordherkenning, een rijbaanassistent en een head-up display zijn allemaal standaard. Het beeld van de eveneens standaard achteruitrijcamera is wel een beetje blokkerig. Tegen meerprijs krijg je een 360-graden camera, led-koplampen met bochtverlichting en een automatisch noodremsysteem voor in de stad. Ook herkent de Mazda 6 verkeer van opzij en verkeer in de dode hoek.
Altijd vier cilinders
Mazda bewandelt een andere weg dan sommige premium-aanbieders. Zo heeft het basismodel van de BMW 3-serie een 1,5-liter benzinemotor met maar drie cilinders. Daar maakt Mazda zich niet schuldig aan: alle motoren hebben vier cilinders met een inhoud van twee liter of meer. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren: de 2.0 SkyActiv-G is er met 145 of 165 pk, maar je kunt ook kiezen voor de 194 pk sterke 2.5 SkyActiv-G. Mazda noemt zijn dieselmotoren SkyActiv-D en levert ze met 150 of 184 pk.
Alle motoren zijn onder handen genomen en leveren meer koppel bij lagere toerentallen. Het toppunt van trekkracht is de 184 pk sterke dieselmotor met 445 Nm. Dit staat paraat vanaf 2.000 toeren, maar je plukt er al eerder de vruchten van. Welke motor je ook kiest, in alle gevallen ligt de topsnelheid boven de 200 km/u. Als je met de hand schakelt, duurt de sprint van 0 tot 100 km/u nooit langer dan 10 tellen. De versies met automaat zijn een seconde langzamer.
Handbak of automaat
Dat brengt ons bij de keuze tussen een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Bij een zakenauto van Audi, BMW of Mercedes geef je het schakelen graag uit handen. Dat is wel zo comfortabel en hun automatische transmissies zijn stuk voor stuk geweldig. De automaat in de Mazda6 verdient eerder een 7 dan een 9. Als je het gaspedaal diep indrukt voor een vliegensvlugge inhaalactie, moet je te lang wachten op een reactie. De handbak voelt wel sportief aan. De slagen die je met de pook maakt, zijn kort en krachtig.
Puik onderstel
Het onderstel van de Mazda 6 kan zich meten met de beste. Mede dankzij de vernieuwde wielophanging, een soepeler vering en een fractie grotere schokdempers, rijdt hij geweldig. De auto ligt stevig op de weg en oneffenheden - variërend van kuilen tot verkeersdrempels - worden soepel verwerkt. De besturing springt eruit: zodra je het stuur uit de middenstand draait, worden je bevelen nauwkeurig opgevolgd. Dat geeft de auto in alle omstandigheden een fijn stuurgevoel. Zoals het hoort bij een premium zakenauto, is het fluisterstil aan boord.
Tot slot de prijs. Met een basisprijs van 36.990 euro is die ook behoorlijk premium. De Sportbreak is nog eens 1500 euro duurder. De voordeligste SkyActiv-D kost zelfs 43.490 euro. Dat maakt de vernieuwde Mazda 6 enkele duizenden euro’s duurder dan zijn voorganger, maar daar staat een completere uitrusting tegenover. De meest luxe Signature-uitvoering met dat fraaie suède op het dashboard, begint bij 44.240 euro. Voor dat geld koop je ook een BMW 3-serie, Audi A4 of Mercedes C-klasse, maar dan heb je een basismodel dat nog niet op en top premium is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
61
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel. -
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’
Mandy Schouten (31) wilde met 150 euro aan tulpenbollen, aarde en plantenpotten haar balkon opleuken, maar niets kwam uit. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
247
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM
Nanocoating als ondoordringbaar magisch pantser voor je auto? ‘Werkt alleen tegen kleine krasjes’
-
-
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
De gemeente Den Haag heeft een nieuwe subsidie aangekondigd voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Dit om bij te dragen aan schonere lucht en ondernemers te helpen bij de overgang naar de zero-emissiezone in 2025.Den Haag -
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag
-
Deze tien plug-in hybrides rijden allemaal meer dan 100 kilometer puur elektrisch
-
Zo ontdek je de ware kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s is nog altijd een groot probleem. Maar je kunt ook aan andere zaken dan de kilometerteller aflezen of de gereden afstand realistisch is. Met deze tips voorkom je dat je een kat in de zak koopt. -
-
PREMIUM37
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts