Test Mercedes A-klasse: eenzaam aan de top
AutotestHij is niet de duurste auto van dit moment, maar wel de slimste. Met zijn technische innovaties leest de nieuwe Mercedes A-Klasse elke andere auto de les.
Mercedes-Benz A200 (163 pk) 7G-DCT, vanaf €37.089
Mercedes-Benz nam geen halve maatregelen bij de nieuwe generatie van de A-Klasse. Hij moest koste wat het kost hightech worden. Dat is gelukt.
Alleen al het dashboard is revolutionair, want volledig digitaal. Geen klokken meer onder een afdak, maar een groot breedbeeldscherm, dat ook nog een spectaculair scherp en helder is. Deze Mercedes heeft ook de primeur van een ‘augmented reality’ in het centrale beeldscherm. De echte wereld wordt hier gemengd met computerbeelden. Over de videobeelden van de straat waar je in rijdt, worden digitale afbeeldingen gepresenteerd. Je ziet bijvoorbeeld de straatnaam of huisnummers afgebeeld. En een dikke, kleurrijke pijl wijst welke rijstrook je precies moet hebben of welke zijstraat je in moet.
Ook op het gebied van kunstmatige intelligentie is de kleinste Mercedes een trendsetter. Zo kan je hem op elk gewenst moment aanspreken om een commando te geven: ‘Hey, Mercedes!’. Natuurlijk, andere auto’s hebben ook spraakbesturing. Maar in de A-Klasse hoef je zelfs geen knop in te drukken.
Speels en lichtvoetig
In het rijgedrag blijkt de Mercedes verrassend: speels en aangenaam lichtvoetig. Hij stuurt heerlijk licht maar direct, is zeer wendbaar en biedt een voorbeeldige combinatie van veercomfort en wegligging. Daarbij blijkt de 1,3 liter viercilinder turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 15,6) levendig en mooi soepel. Samen met de zeer alerte automaat maakt hij deze A-Klasse lekker snel.
Is de A-Klasse met dit alles de perfecte auto? Helaas niet. De technologie blijkt namelijk nog niet volledig uitontwikkeld. Zit je even mee te zingen met een liedje op de radio, of met iemand te praten, vraagt de auto ineens: ‘Wat kan ik voor je doen’.
Zorgwekkender is het functioneren van de rijstrookbewaking. Die ziet de lijnen op het asfalt de ene keer wel en de andere keer niet. Maar zodra hij denkt dat je onbedoeld de lijn overschrijdt, trapt hij aan één kant van de auto hard op de rem en laat een luid, schrapend geluid horen. Dit kan tot een schrikreactie leiden. En dan is het niet te hopen dat de automobilist in paniek aan het stuur trekt of op de rem trapt.
PLUS
Bomvol innovaties. Voorbeeldig weggedrag. Fijne motor.
MIN
Technologie nog niet volledig uitontwikkeld. Hoge basisprijs.
EINDCIJFER
8,3
CONCLUSIE
De A-Klasse dwingt respect af als meest innovatieve auto van dit moment. Jammer alleen dat de technologie nog niet volledig uitontwikkeld is. De afwerking en rijkwaliteiten zijn super, maar dit alles brengt wel een hoge prijs met zich mee.
EXTRA TESTNOTITIES
- De nieuwe generatie van de A-Klasse is ruimer dan vorige. Maar een ruimtewonder is hij nog altijd niet. Achterin kan je heel fatsoenlijk zitten, maar een tunnel in de vloer beperkt daar de voetenruimte. De kofferbak is met 370 liter een middenmoter in deze klasse.
- De A-Klasse luistert altijd naar je. Op verzoek zet hij de klimaatregeling een graadje hoger, belt hij naar kantoor of zoekt hij een Italiaans restaurant en navigeert je vervolgens daar feilloos naartoe. Doordat de computer zijn spraakvermogen via een permanente internetverbinding uit een cloudserver kan halen en niet afhankelijk is vanaf een qua geheugen veel beperktere harde schijf, verstaat de A-Klasse ook moeilijke namen of dialecten.
-- Een touchpad op de tunnel tussen de voorstoelen, twee extra bedieningspanelen op het stuur: de A-Klasse heeft wel heel veel bedieningsmogelijkheden. Te veel voor menigeen, waarschijnlijk. Want het duurt wel even voordat je je weg hebt gevonden in alle techniek. En dan nog werkt het niet altijd zo duidelijk en gemakkelijk als je zou willen. Simpelweg een ander radiostation kiezen: er zijn auto’s waarin dat veel eenvoudiger gaat.
- De usb-aansluitingen in de A-Klasse zijn van het nieuwste type, usb-c. Daarmee is een snellere data-overdracht nodig. Maar heb je nog een oudere usb-kabel aan je apparaat, dan is een adapter nodig.
- Uniek is de gehoorbescherming bij een ongeval, die deel uitmaakt van het PreSafe-systeem. Net voor het moment van de botsing, klinkt via het audiosysteem een ruis die een klein spiertje in het oor in beweging brengt. Dit helpt als reflex bij de harde klap van de botsing.
- De sfeerverlichting biedt keus uit 64 kleuren.
- De A-Klasse kan op de snelweg al grotendeels autonoom rijden.
- Afgezien van al het technisch vernuft is de A-Klasse vooral ook een degelijke, mooi afgewerkte auto met een cool interieur. Mercedes wil dat hij een veel jongere doelgroep aanspreekt dan de klassieke, toch vooral wat oudere Mercedes-rijders en dat moet lukken. Alleen al de hippe uitstroomroosters zijn een lust voor het oog.
- Kijk eens op het dak: geen antenne meer te bekennen. Die heeft Mercedes vernuftig in de auto geïntegreerd.
- De geteste versie heeft sportstoelen met in de stoel geïntegreerde hoofdsteunen. Deze stoelen zitten goed, maar de kussens zijn wel tamelijk hard. Je kan de zitting verlengen, maar dus niet de hoofdsteunen in hoogte verstellen.
- Het verbruik tijdens deze test (1 op 15,6) was echt verrassend laag. Voor zo’n snelle auto, degelijk gebouwd en met zoveel techniek aan boord, mag hij oprecht zuinig worden genoemd.-
- Slechte zaak dat Mercedes je €242 laat bijbetalen voor digitale radio. DAB+ zou natuurlijk gewoon standaard moeten zijn in een premium auto.
- De geteste versie is de A200, met een viercilinder 1,3 liter turbo-benzinemotor (163 pk), gekoppeld aan een zeventraps automaat. Daarmee staat de auto vanaf €37.089 in de prijslijst. Goedkoop is anders, maar de uitrusting is al behoorlijk compleet: navigatie en achteruitrijcamera zitten erin, bijvoorbeeld. Opties op de geteste auto zijn het panorama-schuifdak (€1.125), head-up display (€1.198), digitale radio (€242), Burmester surround-audiosysteem (€503), digitale autosleutel via je smartphone (€121), draadloos opladen van de smartphone (€242), enkele aluminium sierdelen (€182), het pakket AMG Line (omvangrijke sportieve en luxe aankleding van in- en exterieur, €4.477), Premium Pack (o.a. 10 inch beeldscherm, radiografische contactsleutel, stoelverwarming voor, armsteun achter, sfeerverlichting, €3.509), 19 inch multispaaks lichtmetalen wielen (€726), MBUX augmented reality voor de navigatie (€303) en een viervoudig verstelbare lendensteun (€188). Dit alles brengt de totaalprijs van de geteste auto op €49.905.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
-
PREMIUMautotest
BMW 520i getest: voor wie geen zin heeft in een elektrische SUV
Hoewel de nieuwe BMW 5-serie ook elektrisch verkrijgbaar is, kun je hem ook nog gewoon met een benzinemotor kopen. De sedan is daarmee hét alternatief voor iedereen die wars is van SUV’s en elektrische auto’s. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Ashvin (42) houdt van een motor met ‘bruut geweld’, is aan zijn auto's af te zien: ‘Rustig in woonwijken hoor’
Wanneer een groepje mensen met open mond staart naar zijn BMW M4, zwijmelt Ashvin (42) weg bij zijn Corvette uit 1978. Hij kan geen van zijn twee auto's meer wegdenken uit zijn leven. ,,Als je aan mijn hart vraagt wat mijn favoriet is, dan zeg ik de Corvette. Maar mijn hoofd roept: mijn BMW. Wát een auto is dat.’’Vianen -
Phishing-alarm, test nu of jouw gegevens circuleren onder criminelen
De recherche heeft 7,3 miljoen e-mailadressen onderschept bij criminelen, die ze gebruikten om mensen digitaal te beroven. Grote kans dat ook jouw e-mailadres hierbij zit. Zeven tips om phishing te herkennen. -
Gestolen Ferrari van Oostenrijkse F1-coureur na bijna 30 jaar teruggevonden in Londen
De politie van Londen heeft een rode Ferrari F512 M opgespoord die in 1995 werd gestolen tijdens de Grand Prix van San Marino op het Imola-circuit in Italië. De bolide met een waarde van bijna 350.000 pond (ruim 400.000 euro) was één van twee exemplaren die destijds verdwenen.
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
-
-
-
Interview
Opel-baas belooft: ‘Goedkopere auto’s op komst, geen ‘handjeklap’ meer bij de dealer’
Lagere autoprijzen, meer elektrische modellen en een einde aan het ‘traditionele’ onderhandelen in de showroom: het zijn drie beloftes die de topman van Opel doet voor het autojaar 2024. ‘Een relevant, goed inzetbaar en modern model voor 25.000 euro is ons doel’, aldus Florian Huettl in gesprek met onze autoredactie. -
49
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen.
-
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
-
Tesla Model 3 gekozen tot EV van het Jaar
De Tesla Model 3 is gekozen tot EV van het jaar 2024. Deze verkiezing is georganiseerd door de Vereniging Zakelijke Rijders, in samenwerking met het AD, Autoweek, Leaseplan Nederland, Eneco eMobility en EV-Database. -
-
PREMIUM
Elektrische auto’s mogelijk weer duurder na EU-uitspraak: kun je er beter snel nog een kopen?