C-rijbewijs

Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95

vrachtauto, vrachtwagen, BLOM, C1

Elfduizend beroepschauffeurs raken door een fout van de Nederlandse regering hun vrijstelling voor nascholing (Code 95) kwijt. Het gaat om C- en D-rijbewijshouders geboren voor 1 juli 1955. Zij werden uitgezonderd van de verplichting om nascholing te volgen, maar dat mag niet volgens de Europese richtlijn. Om na 2020 nog steeds werkzaam te kunnen zijn in de branche, moeten zij alsnog cursussen gaan volgen bij rijopleiders.

Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat onlangs aangekondigd. Nederland heeft op het gebied van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs de Europese richtlijn niet goed uitgevoerd. Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 kregen namelijk tot een paar jaar geleden de Code 95 op hun rijbewijs, terwijl ze hier niet de verplichte nascholing voor hebben gevolgd. Per 1 juni 2015 is deze uitzondering geschrapt en is Nederland gestopt met het ‘cadeau geven’ van de Code 95.

Dit is echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. Het kabinet gaat een wetswijziging voorstellen die het mogelijk maakt de verstrekte codes in te trekken.

30.000 chauffeurs

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het om ongeveer 30.000 chauffeurs gaat die hiermee te maken zullen krijgen na inwerkingtreding van de wet, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. De beroepschauffeurs zullen alsnog op tijd nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

De verwachting is dat er te weinig capaciteit beschikbaar is in de opleidingsbranche om de 11.000 chauffeurs de  nascholing aan te kunnen bieden. Het gaat hierbij met name om de capaciteit voor de praktijktrainingen. Daarom is een overgangsperiode van minstens zes maanden nodig om ervoor te zorgen dat de opleidingscapaciteit niet overloopt.

Subsidie nodig

Volgens het onderzoek zal het lastig zijn om de chauffeurs ervan te overtuigen nu alsnog nascholing te gaan volgen. Stakeholders vinden dat hier geld voor nodig is: de nascholing moet gratis worden, of vergoed worden door de werkgever. “Meerdere stakeholders geven aan dat zij vinden dat de overheid tekort is geschoten; de sector mocht ervan uitgaan dat de vrijstelling voor de nascholing in lijn was met Europees recht. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, moet de overheid dit dan ook repareren”, aldus de onderzoekers.

Volgens ‘een van de vakbonden’ is het probleem in de transportsector het grootst. Dit wordt overigens door een van de belangenverenigingen uit de sector tegengesproken: de oudere chauffeurs met vrijstelling worden wel degelijk (na)geschoold, het probleem is vooral dat deze nascholing niet werd geregistreerd bij het CBR, omdat dit 20 euro kostte. Volgens het CBR is hier een reparatie-actie op uitgevoerd die ertoe heeft geleid dat circa duizend chauffeurs alsnog hun nascholing hebben geregistreerd.

Uit het onderzoek komt naar voren dat met name in de OV-sector de nascholing voor oudere chauffeurs vanaf het begin wordt gedaan. De touringcarsector voorziet een groot probleem bij het verplicht volgen van nascholing. De sector leunt zwaar op oudere chauffeurs, en vervangers zijn lastig te krijgen.

Niveau nascholing

Meerdere stakeholders laten zich tegenover de onderzoekers kritisch uit over het niveau van de nascholingsopleidingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om vijf keer dezelfde cursus te volgen, en dan is aan de nascholingsverplichting voldaan. Ook kunnen chauffeurs opleidingen volgen die weinig tot niets met hun werk te maken hebben, zoals heftruckcursussen voor buschauffeurs.

Een enkeling geeft in het rapport aan dat het niveau van de cursussen valt of staat met het niveau van de opleider. Het kan zijn dat een rijopleider gecertificeerd is, maar dat de kwaliteit van de instructeur onvoldoende is. In een werkgroep met bonden, rijopleiders en belangenorganisaties wordt momenteel gekeken naar een mogelijkheid dat de rijschoolbranche ‘zich committeert aan een nascholing voor theorie-instructeurs’.

Verder is er behoefte aan een toetsingsmoment. Oudere chauffeurs zijn met name geïnteresseerd in (internationale)verkeersregels en verkeersborden, en verschillen hiertussen in de Europese Unie. “De cursus zou een jaarlijks karakter moeten hebben, en worden afgesloten met een toetsingsmoment, bijvoorbeeld in de vorm van een examen.”

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft tegenover RijschoolPro deze week nog geen toelichting kunnen geven op de wijzigingen bij Code 95.

Lees ook: Europa beperkt e-learning bij Code 95 tot 12 uur

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

17 reacties op “Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95”

Ron van Maaren|26.07.18|11:15

Wat een enorme blunder weer. Keer op keer komt onze overheid met zulke missers. Als ik even goed reken zijn die 11000 chauffeurs straks allemaal 65 jaar of ouder.
Die hoeven dan straks nog maximaal 2 jaar en 3 maanden te werken. Dacht je nu werkelijk dat die 11000 mensen allemaal nog gaan bijscholen. Hou toch op dat gaat niemand doen.

Wie gaat die exercitie straks betalen, de werkgever draait er straks voor op.
Schande om mensen die soms 30 of 40 jaar hebben gewerkt zo aan de kant te zetten!?

Bert Wentink|26.07.18|15:05

Die mensen hebben in de jaren 80 ook al geluk gehad met het chauffeursdiploma , zie niet in waarom dat nu ook zou moeten , ben zelf van 1956, en moest ook overal aan meedoen !!

Anton van Hoogstraaten|26.07.18|17:04

We hebben het hier over 80-plussers! Waar maakt men zich nou druk om?!

Leo De Smit|26.07.18|17:22

Nou ik heb me rijbewijs al meer dan 55 jaar ik ry nog dagelijks ik vind het nog luk wat heb het met leeftyd te maken als je gezond bent

Leo De Smit|26.07.18|17:25

Wat heb dat met tachtig plusser te maken ik heb al ruim 55 jaar me vracht rijbewijs ik ry nog dagelijks als je gezond bent ik zou toch graag me code 95 behouden net zo goed als een ander dit is mijn mening

Eric Spies|26.07.18|18:12

Geldt dit ook voor chauffeurs uit voormalig oostblok ??

laat ons gewoon rijden,de meensten kunnen nog wel 5 of 10 jaar,ben nu 74 nog nooit wat gehad,en waarom dan dit,schaamt U overheid en geef het nog een jaar of 10 gratis aan deze groep mensen,de mensen blei,de werkgevers blei,

Marten Veenstra|26.07.18|20:03

Eindelijk goed nieuws. Er zijn altijd groepen die proberen overal met sneacky regeltjes onder uit te komen. Deze groepen hebben juist het opfrissen het meeste nodig. Jongere chauffeurs zijn beter op de hoogte van hoe zich op de weg te gedragen. Chauffeurs het moet toch. Maak er dus zelf ook een interessante scholingsdag van door zelf ook met vragen te komen. Voorbeeld digitale tachograaf: neem een uitdraai / boete mee naar de cursus.

Erik Harssema|26.07.18|20:10

Oostblok chauffeurs krijgen rijbewijs en code 95 gratis bij sollicitatie bij WABERER

Jouke Brink|26.07.18|22:39

Heb nog 8 loonstrookjes te gaan, ach 5 cursusdagen er ook nog vanaf en het oud verlof wegwerken, volgens mij scheelt dat net een loonstrookje.

Theo Kester|27.07.18|09:41

Het is sowieSo een mega blunder hoe helpen ze de transportsector nog verder naar de knoppen mede door dit soort onzin, applaus

Rob Daver|27.07.18|21:51

blij dat ik de overstap naar de rij instructie heb gemaakt! wel vaag dat je dan als rij-instructeur ook nog die code 95 zou moeten doen… fijn dat Europese saamhorigheid gevoel ! er zijn er maar een paar die lachen en dat zijn die lamstralerige eu parlementariers…parlemengraaiers kun je ze beter noemen !

TIJD VOOR EEN ALGEMENE EXIT ! of FLEXIT ! gegroet

Roland Zwaanswijk|02.08.18|11:43

Wanneer een wetswijziging wordt doorgevoerd en de branche krijgt een ruime overgangsperiode dan lost het probleem zich vanzelf op. De chauffeurs geboren voor 31 juni 1955 hebben voor april 2015 hun rijbewijs verlengt of de code 95 toegevoegd. Maar de geldigheid van rijbewijs en code is 5 jaar, dus voor 2019/2020 moeten de meeste sowieso 35 uur nascholen om hun vakbekwaamheid te behouden.

Ludo Jansen|02.08.18|13:40

De intrekking van de vrijstelling
is al bekend vanaf 2015. Men heeft nu al 3 jaar de gelegenheid gehad om nascholing te doen.

Wim Janssen|08.08.18|21:10

Ik vind het ook belachelijk dat je na 50 jaar je rijbewijs te hebben en chauffeurs diploma, niks meer waard is nu ( dit is met geen enkel diploma gebeurd ,ook 12 zaterdagen in de school banken, na een rit Itale of Spanje )geen slaapcabine, automaat .airco.tv koelkast zoals nu de meeste hebben niemand gaat nog 1000 euro betalen hiervoor. ???Zoals een schrijver hierboven al vermelde!!Geef er nog een jaartje of vijf of hoogstens 10 erbij aan die oudere groep,en het groeit vanzelf eruit.

Wim Janssen|08.08.18|21:18

Schandalig dat je na 50 ervaring en rijbewijs nu nog code 95 moet hebben.Heb chauffeursdiploma gehaald.12 zaterdagen in de schoolbanken na eerst een rit Italie . Maar nu niks meer waard.Met welk diploma is dat ?Rij nu nog wekelijks 2 a 3 dagen touringcar. Bevalt prima en leuke aanvulling op pensioen,want dat wordt steeds MINDER. Ga geen 1000 euro betalen,dan stop ik ermee zoals 11000 anderen denk ik.Nu al een groot tekort aan chauffeurs.Gewoon nog 5 of 10 jaar tolleren en groeit vanzelf eruit.

Arnold Panday|31.07.19|12:49

Vandaar de engelsen een brexit WILLEN,teveel,regels vanuit brussel??? 40 jaren op de weg gezeten,puur gelul,over het feit dat ouderen die jaren ervaring hebben geen vrijstelling kunnen krijgen.Trouwens de meeste brokken en aanrijdingen worden door die jongeren veroorzaakt.EN,WIJ MAAR DOKKEN,TERWIJL BUITENLANDSE CHAUFFEURS,GEEN ENKELE CURSUS HOEVEN TE DOEN,….IK STOP ERMEE,NEEM MAAR EEN POOL,OF ROEMEEN,SUCCES,????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95 | RijschoolPro
C-rijbewijs

Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95

vrachtauto, vrachtwagen, BLOM, C1

Elfduizend beroepschauffeurs raken door een fout van de Nederlandse regering hun vrijstelling voor nascholing (Code 95) kwijt. Het gaat om C- en D-rijbewijshouders geboren voor 1 juli 1955. Zij werden uitgezonderd van de verplichting om nascholing te volgen, maar dat mag niet volgens de Europese richtlijn. Om na 2020 nog steeds werkzaam te kunnen zijn in de branche, moeten zij alsnog cursussen gaan volgen bij rijopleiders.

Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat onlangs aangekondigd. Nederland heeft op het gebied van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs de Europese richtlijn niet goed uitgevoerd. Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 kregen namelijk tot een paar jaar geleden de Code 95 op hun rijbewijs, terwijl ze hier niet de verplichte nascholing voor hebben gevolgd. Per 1 juni 2015 is deze uitzondering geschrapt en is Nederland gestopt met het ‘cadeau geven’ van de Code 95.

Dit is echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. Het kabinet gaat een wetswijziging voorstellen die het mogelijk maakt de verstrekte codes in te trekken.

30.000 chauffeurs

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het om ongeveer 30.000 chauffeurs gaat die hiermee te maken zullen krijgen na inwerkingtreding van de wet, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. De beroepschauffeurs zullen alsnog op tijd nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

De verwachting is dat er te weinig capaciteit beschikbaar is in de opleidingsbranche om de 11.000 chauffeurs de  nascholing aan te kunnen bieden. Het gaat hierbij met name om de capaciteit voor de praktijktrainingen. Daarom is een overgangsperiode van minstens zes maanden nodig om ervoor te zorgen dat de opleidingscapaciteit niet overloopt.

Subsidie nodig

Volgens het onderzoek zal het lastig zijn om de chauffeurs ervan te overtuigen nu alsnog nascholing te gaan volgen. Stakeholders vinden dat hier geld voor nodig is: de nascholing moet gratis worden, of vergoed worden door de werkgever. “Meerdere stakeholders geven aan dat zij vinden dat de overheid tekort is geschoten; de sector mocht ervan uitgaan dat de vrijstelling voor de nascholing in lijn was met Europees recht. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, moet de overheid dit dan ook repareren”, aldus de onderzoekers.

Volgens ‘een van de vakbonden’ is het probleem in de transportsector het grootst. Dit wordt overigens door een van de belangenverenigingen uit de sector tegengesproken: de oudere chauffeurs met vrijstelling worden wel degelijk (na)geschoold, het probleem is vooral dat deze nascholing niet werd geregistreerd bij het CBR, omdat dit 20 euro kostte. Volgens het CBR is hier een reparatie-actie op uitgevoerd die ertoe heeft geleid dat circa duizend chauffeurs alsnog hun nascholing hebben geregistreerd.

Uit het onderzoek komt naar voren dat met name in de OV-sector de nascholing voor oudere chauffeurs vanaf het begin wordt gedaan. De touringcarsector voorziet een groot probleem bij het verplicht volgen van nascholing. De sector leunt zwaar op oudere chauffeurs, en vervangers zijn lastig te krijgen.

Niveau nascholing

Meerdere stakeholders laten zich tegenover de onderzoekers kritisch uit over het niveau van de nascholingsopleidingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om vijf keer dezelfde cursus te volgen, en dan is aan de nascholingsverplichting voldaan. Ook kunnen chauffeurs opleidingen volgen die weinig tot niets met hun werk te maken hebben, zoals heftruckcursussen voor buschauffeurs.

Een enkeling geeft in het rapport aan dat het niveau van de cursussen valt of staat met het niveau van de opleider. Het kan zijn dat een rijopleider gecertificeerd is, maar dat de kwaliteit van de instructeur onvoldoende is. In een werkgroep met bonden, rijopleiders en belangenorganisaties wordt momenteel gekeken naar een mogelijkheid dat de rijschoolbranche ‘zich committeert aan een nascholing voor theorie-instructeurs’.

Verder is er behoefte aan een toetsingsmoment. Oudere chauffeurs zijn met name geïnteresseerd in (internationale)verkeersregels en verkeersborden, en verschillen hiertussen in de Europese Unie. “De cursus zou een jaarlijks karakter moeten hebben, en worden afgesloten met een toetsingsmoment, bijvoorbeeld in de vorm van een examen.”

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft tegenover RijschoolPro deze week nog geen toelichting kunnen geven op de wijzigingen bij Code 95.

Lees ook: Europa beperkt e-learning bij Code 95 tot 12 uur

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

17 reacties op “Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95”

Ron van Maaren|26.07.18|11:15

Wat een enorme blunder weer. Keer op keer komt onze overheid met zulke missers. Als ik even goed reken zijn die 11000 chauffeurs straks allemaal 65 jaar of ouder.
Die hoeven dan straks nog maximaal 2 jaar en 3 maanden te werken. Dacht je nu werkelijk dat die 11000 mensen allemaal nog gaan bijscholen. Hou toch op dat gaat niemand doen.

Wie gaat die exercitie straks betalen, de werkgever draait er straks voor op.
Schande om mensen die soms 30 of 40 jaar hebben gewerkt zo aan de kant te zetten!?

Bert Wentink|26.07.18|15:05

Die mensen hebben in de jaren 80 ook al geluk gehad met het chauffeursdiploma , zie niet in waarom dat nu ook zou moeten , ben zelf van 1956, en moest ook overal aan meedoen !!

Anton van Hoogstraaten|26.07.18|17:04

We hebben het hier over 80-plussers! Waar maakt men zich nou druk om?!

Leo De Smit|26.07.18|17:22

Nou ik heb me rijbewijs al meer dan 55 jaar ik ry nog dagelijks ik vind het nog luk wat heb het met leeftyd te maken als je gezond bent

Leo De Smit|26.07.18|17:25

Wat heb dat met tachtig plusser te maken ik heb al ruim 55 jaar me vracht rijbewijs ik ry nog dagelijks als je gezond bent ik zou toch graag me code 95 behouden net zo goed als een ander dit is mijn mening

Eric Spies|26.07.18|18:12

Geldt dit ook voor chauffeurs uit voormalig oostblok ??

laat ons gewoon rijden,de meensten kunnen nog wel 5 of 10 jaar,ben nu 74 nog nooit wat gehad,en waarom dan dit,schaamt U overheid en geef het nog een jaar of 10 gratis aan deze groep mensen,de mensen blei,de werkgevers blei,

Marten Veenstra|26.07.18|20:03

Eindelijk goed nieuws. Er zijn altijd groepen die proberen overal met sneacky regeltjes onder uit te komen. Deze groepen hebben juist het opfrissen het meeste nodig. Jongere chauffeurs zijn beter op de hoogte van hoe zich op de weg te gedragen. Chauffeurs het moet toch. Maak er dus zelf ook een interessante scholingsdag van door zelf ook met vragen te komen. Voorbeeld digitale tachograaf: neem een uitdraai / boete mee naar de cursus.

Erik Harssema|26.07.18|20:10

Oostblok chauffeurs krijgen rijbewijs en code 95 gratis bij sollicitatie bij WABERER

Jouke Brink|26.07.18|22:39

Heb nog 8 loonstrookjes te gaan, ach 5 cursusdagen er ook nog vanaf en het oud verlof wegwerken, volgens mij scheelt dat net een loonstrookje.

Theo Kester|27.07.18|09:41

Het is sowieSo een mega blunder hoe helpen ze de transportsector nog verder naar de knoppen mede door dit soort onzin, applaus

Rob Daver|27.07.18|21:51

blij dat ik de overstap naar de rij instructie heb gemaakt! wel vaag dat je dan als rij-instructeur ook nog die code 95 zou moeten doen… fijn dat Europese saamhorigheid gevoel ! er zijn er maar een paar die lachen en dat zijn die lamstralerige eu parlementariers…parlemengraaiers kun je ze beter noemen !

TIJD VOOR EEN ALGEMENE EXIT ! of FLEXIT ! gegroet

Roland Zwaanswijk|02.08.18|11:43

Wanneer een wetswijziging wordt doorgevoerd en de branche krijgt een ruime overgangsperiode dan lost het probleem zich vanzelf op. De chauffeurs geboren voor 31 juni 1955 hebben voor april 2015 hun rijbewijs verlengt of de code 95 toegevoegd. Maar de geldigheid van rijbewijs en code is 5 jaar, dus voor 2019/2020 moeten de meeste sowieso 35 uur nascholen om hun vakbekwaamheid te behouden.

Ludo Jansen|02.08.18|13:40

De intrekking van de vrijstelling
is al bekend vanaf 2015. Men heeft nu al 3 jaar de gelegenheid gehad om nascholing te doen.

Wim Janssen|08.08.18|21:10

Ik vind het ook belachelijk dat je na 50 jaar je rijbewijs te hebben en chauffeurs diploma, niks meer waard is nu ( dit is met geen enkel diploma gebeurd ,ook 12 zaterdagen in de school banken, na een rit Itale of Spanje )geen slaapcabine, automaat .airco.tv koelkast zoals nu de meeste hebben niemand gaat nog 1000 euro betalen hiervoor. ???Zoals een schrijver hierboven al vermelde!!Geef er nog een jaartje of vijf of hoogstens 10 erbij aan die oudere groep,en het groeit vanzelf eruit.

Wim Janssen|08.08.18|21:18

Schandalig dat je na 50 ervaring en rijbewijs nu nog code 95 moet hebben.Heb chauffeursdiploma gehaald.12 zaterdagen in de schoolbanken na eerst een rit Italie . Maar nu niks meer waard.Met welk diploma is dat ?Rij nu nog wekelijks 2 a 3 dagen touringcar. Bevalt prima en leuke aanvulling op pensioen,want dat wordt steeds MINDER. Ga geen 1000 euro betalen,dan stop ik ermee zoals 11000 anderen denk ik.Nu al een groot tekort aan chauffeurs.Gewoon nog 5 of 10 jaar tolleren en groeit vanzelf eruit.

Arnold Panday|31.07.19|12:49

Vandaar de engelsen een brexit WILLEN,teveel,regels vanuit brussel??? 40 jaren op de weg gezeten,puur gelul,over het feit dat ouderen die jaren ervaring hebben geen vrijstelling kunnen krijgen.Trouwens de meeste brokken en aanrijdingen worden door die jongeren veroorzaakt.EN,WIJ MAAR DOKKEN,TERWIJL BUITENLANDSE CHAUFFEURS,GEEN ENKELE CURSUS HOEVEN TE DOEN,….IK STOP ERMEE,NEEM MAAR EEN POOL,OF ROEMEEN,SUCCES,????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.