Werk niet op je onderbuik, gebruik data om iets te verkopen
Als marketeer beschik je over bakken vol data. Potentieel goud, maar dan moet je er wel slim mee omgaan. Tijd dus om meer datagedreven te leren werken, schrijft work-lifeplatform Intermediair.
Je krijgt van je baas een behoorlijke som geld om jouw bedrijf of dat ene product op de kaart te zetten. Uit de brainstorm met je marketingteam komen een paar toffe plannen, gebaseerd op trends, 'het voelt goed' en op wat vroeger weleens gewerkt heeft. Enthousiast gaat iedereen aan de slag.
Best vreemd. Of, zoals Robert van Ossenbruggen het omschrijft: ‘van de zotte’. Van Ossenbruggen is consultant en trainer evidence based marketing. ,,Veel ideeën van marketingafdelingen zijn gebaseerd op trends of op dat iets 'wel goed voelt'. Maar ons gezonde verstand en gevoel misleiden ons heel vaak, door vooroordelen en biases. Daarom moet je niet alleen gebruikmaken van kwalitatieve input, maar ook van kwantitatieve input."
Het staat dan ook hoog op de wishlist van menig marketeer: datagedreven werken, gebruikmaken van real-time, actionable data, om er paar even een paar hoogdravende termen in te gooien.
Dat vraagt echter nogal wat van jou en je organisatie. Nieuwe tools en technieken volgen elkaar razendsnel op, je probeert te begrijpen wat machine learning en artificial intelligence hier precies mee te maken hebben. Ondertussen hoor je dat de concurrent al helemaal datagedreven werkt, terwijl jij niet verder komt dan zien dat die ene Facebookpost het goed deed en dat die tweet flink wat retweets had.
Werk aan de winkel dus. Van Ossenbruggen: ,,Het belangrijkste is dat je een cultuur stimuleert waaruit je niet meer uit de heup schiet, maar gewoon gaat onderbouwen wat je doet. Evidence based medicine vinden we heel normaal, waarom dan niet evidence based marketing?"
Klanten beter leren kennen
Maar wat levert dat dan op? Dat je niet meer hoeft te werken op basis van je onderbuikgevoel, dat je je doelgroep goed leert kennen en vervolgens kunt handelen op basis van de feiten. Je kunt de klantreis veel nauwkeuriger in kaart brengen en klanten beter segmenteren waardoor je weer gerichter kunt adverteren of je content kunt verspreiden. En dat levert dus geld op: hogere conversie, meer leads en trouwere klanten.
De KNVB kan meepraten over wat datagedreven marketing oplevert. Door diep in de data te duiken kon de voetbalorganisatie individuele klantprofielen in kaart brengen. De organisatie boekte daardoor onder meer een omzetstijging van 100 procent op de inzet van commerciële data en verbeterde zijn clickratio’s met 35 procent door beter te segmenteren en slimmer te communiceren. Niet voor niets won de voetbalorganisatie vorig jaar de DDMA Customer Data Award van de brancheorganisatie voor marketing en data.
Meer opleidingen?
Op zoek naar meer opleidingen of cursussen om je skills te verbeteren of om te scholen? Check dan de Opleidingsvergelijker van Intermediair.
De datagedreven marketeer combineert harde en zachte skills: die weet hoe je data verzamelt, analyseert en interpreteert, kan resultaten in de juist context plaatsen en komt op basis daarvan met een onderbouwd marketingplan.
Zo’n marketeer word je niet van de ene op de andere dag, maar gelukkig zijn daar de trainingen. Van Ossenbruggen is bijvoorbeeld een van de trainers van de opleiding Data Driven Marketing van Beeckestein Business School. Die opleiding duurt zes avonden of drie hele dagen en kost in totaal 2.580 euro. In de opleiding krijg je les van verschillende docenten uit de praktijk en stel je een Data Driven Marketingplan op voor jouw organisatie of voor een relatie.
Heb je wat minder tijd te besteden? Squadra biedt een eendaagse workshop waarin je ook aan een eigen plan werkt. Kosten: 595 euro. De training van Structurize duurt ook een dag en kost 795 euro.
Het Nederlandse Instituut voor Marketing (NIMA) biedt een vijfdaagse opleiding Digital Marketing voor 1.950 euro. Daarvoor krijg je ook een plekje op de NIMA MyCareer portal. Bij de Competence Factory kun je de tweedaagse training Big Data & Marketing Automation volgen.
Digitale koplopers
Zoek je wat verdieping voor in het weekend op de bank: Creating Value with Big Data & Analytics - Making Smarter Marketing Decisions van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk is volgens Van Ossenbruggen een standaardwerk.
De websites Frankwatching en Marketingfacts tenslotte hebben al artikelen over dit onderwerp verzameld.
Op zoek naar een nieuwe baan? Upload je cv en/of zoek naar vacatures op Intermediair.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
62
Arm en rijk leven steeds meer in eigen bubbel: ‘Tijd dat de directeur meeloopt met de schoonmaakploeg’
-
PREMIUMSalaris
Geert: ‘Ik hoor collega’s soms praten over salaris, ik weet dat ik een paar honderd euro meer verdien’
Geert (50) werkt als voorbewerker autospuiter bij een autoherstelbedrijf. Hij maakt de carrosserie van auto’s die schade hebben weer strak door te schuren en plamuren en zet ze in de grondverf. -
PREMIUM4
In deze sectoren kun je je (bijna) gratis laten omscholen en meteen aan de slag
Het onderwijs, de logistiek en de zorg staan te springen om nieuw personeel. Ook zij-instromers zijn van harte welkom. Hoe maak je de overstap als je de schoolbanken allang verlaten hebt en bovendien vaste lasten hebt om te betalen? Dit zijn de opties voor (gedeeltelijk) betaalde omscholing. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUMvan wieg tot graf
De echtgenoot van Tonie verdiende genoeg voor hen beiden: ze werkte tot dik in de negentig onbetaald
‘Alsof ik niet genoeg voor ons beiden verdien’, zei haar echtgenoot toen ze een baan had gevonden. Ze werkte voortaan onbetaald, tot ze dik in de negentig was. Dit is het levensverhaal van Tonie Asscheman – Radder (9 juni 1926 – 10 maart 2024).Den Haag, Wassenaar
-
Je carrièrekansen vergroten? Leer Chinees!
-
-
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUM
Hans kan door klagende bovenbuurman niet verder: strafblad, 42.000 euro schuld en beroepsverbod
Den Haag -
PREMIUM
Hidde (40) vond baan als fietsenmaker niet uitdagend genoeg, zijn carrièreswitch bleek een gouden greep
Hidde van Veldhuizen (40) werkte bij een fietsengroothandel, maar vond die baan niet uitdagend genoeg. Na een gezellig avondje in het casino wist hij: dít is mijn ding. Het bleek inderdaad een gouden greep, want sinds deze week mag hij zich de beste croupier van Nederland noemen. Een prestigieuze titel in zijn vakgebied.Haarlem, Scheveningen -
-
PREMIUMAan het werk
Colette zag er de ernst niet van in, maar werd op staande voet ontslagen: ‘Veel zorgverleners doen dit’