Taboe is eraf: alcoholvrij bier is hip en sexy
Bier zonder alcohol mag dan decennialang een slecht imago hebben gehad, die tijd lijkt definitief voorbij. De verkoop van alcoholvrij bier groeit enorm. En dat komt vooral door de millennials.
Het verhaal Heineken 0.0 is exemplarisch. Het biertje zonder alcohol werd in maart 2017 gelanceerd en is een jaar later in zevenduizend bars en restaurants in Nederland verkrijgbaar. En in alle supermarkten. Afgelopen maand maakte het biermerk bekend dat het alcoholvrije bier voor het eerst ook op tap te krijgen is, te beginnen in honderd horecazaken in Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.
Onmiskenbaar
Dat Nederlands grootste brouwer de tijd rijp achtte voor een 0.0-biertje, toont aan dat alcoholvrij gerstenat gewoon is geworden. De verkoopcijfers groeien spectaculair: van 260.000 hectoliter in 2014 naar 482.000 hectoliter vorig jaar, zo meldt koepelorganisatie Nederlandse Brouwers. Het marktaandeel van alcoholvrij bier lag in 2017 op 4 procent van de totale markt. Het is nog maar een klein deel van de totale biermarkt (ter vergelijking: van pils werd vorig jaar 10 miljoen hectoliter verkocht), maar de spectaculaire stijging van het aantal liters is onmiskenbaar.
,,Alcoholvrij bier had een heel negatief imago'', zegt Alain Schepers van bierwebsite Bierista. ,,Dat had te maken met de smaak: het had niet de smaak van echt bier. De smaak is zo vooruitgegaan dat het nu een prima alternatief is geworden voor bier.''
'Uitgebucklerd'
Het taboe is eraf, consumenten drinken niet alleen meer een alcoholvrij biertje omdat ze moeten rijden
Dat slechte imago had natuurlijk te maken met de beruchte conference uit 1989 van Youp van 't Hek waarin hij tekeerging over Bucklerdrinkers. In Buckler zat veel minder alcohol dan in gewoon bier. De cabaretier wil er niets meer over kwijt nu. Hij is 'uitgebucklerd' zoals hij het zelf noemt. Destijds verdween het merk van Heineken in Nederland uit de schappen. In Frankrijk en Spanje is het nog wel verkrijgbaar.
De bierdrinkers van nu zijn niet de bierdrinkers van toen. Millennials vinden gezond leven belangrijk en daar past alcoholvrij bier beter bij dan bij fris, omdat daar veel suiker in zit, ziet bierexpert Fiona de Lange. ,,En dat zit niet in alcoholvrij bier.'' Een flesje 0.0 van Heineken (33 cl) bevat 69 calorieën. Dat is de helft van het aantal calorieën in eenzelfde blikje Coca-Cola, want dat bevat 139 calorieën. ,,Het taboe is eraf, consumenten drinken niet alleen meer een alcoholvrij biertje omdat ze moeten rijden'', zegt Floor van Aerde namens Nederlandse Brouwers.
Dat zegt ook Alain Schepers van Bierista. Hij drinkt zelf ook graag alcoholvrij bier. ,,Na het sporten is het een prima dorstlesser. Zeker op zaterdagmiddag na het hardlopen heb ik niet meteen zin in alcohol. Ik heb altijd alcoholvrij bier in huis.'' Net als Fiona de Lange, die het graag neemt als ze geen alcohol kan drinken en geen frisdrank wil.
'Mooie ontwikkeling'
Er zijn steeds meer varianten
Dat is niet nieuw, weet Rinske van den Bos van Swinkels Family Brewers (de nieuwe naam van Bavaria). ,,In 1978 lanceerde wij als Bavaria ons eerste alcoholvrije biertje.'' Dat maltbier was aanvankelijk voor het Midden-Oosten bedoeld en kwam vanaf 1988 op de Nederlandse markt. Ook introduceerde Bavaria in 2010 het eerste alcoholloze witbier op de Nederlandse markt. ,,We vinden het een mooie ontwikkeling dat alcoholvrij nu zoveel meer wordt geaccepteerd. Het is niet meer onsexy om bier zonder alcohol te drinken. Zelf hebben we altijd in deze categorie geloofd, iedereen kent Bavaria 0.0, merken we. Mensen weten dat we er de eerste mee waren.''
Alcoholvrij brouwen is heel lastig, want alcohol speelt een belangrijke rol bij de biersmaak, zegt Van den Bos. ,,Je hebt veel kennis en ervaring nodig om het goed te doen.'' Dat trucje kennen steeds meer brouwers: de keuze is enorm toegenomen, zegt Van Aerde van Nederlandse Bouwers. ,,Er zijn steeds meer varianten: eerst had je alleen pils, toen kwamen de Radlers, nu heb je witbier, weizen, alcoholvrije IPA’s. Nieuw is dat het ook niet alleen meer de grote brouwers zijn, ook de kleine lokale brouwerijtjes komen met alcoholvrije varianten.''
Realistisch
De groei houdt aan, denken de brouwers. ,,Wij denken dat een marktaandeel van 10 procent op termijn realistisch is. Consumenten vragen erom en brouwers komen zelf met nieuwe varianten. Het werkt twee kanten op.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ingevroren groenten van Hongaarse fabriek teruggeroepen
-
Consumentenbond
Van de 155 geteste inductiekookplaten is deze de beste: elke kookzone heeft eigen boostfunctie
Wat is de beste inductiekookplaat van 60 cm breed? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Update
24Kitchen-gezicht Dave Myers, helft van de Hairy Bikers, op 66-jarige leeftijd overleden
De Britse tv-kok Dave Myers, in Nederland momenteel meermaals per week te zien op 24Kitchen, is woensdag op 66-jarige leeftijd overleden. De chef en fervent motorrijder vormde samen met Si King het bekende duo Hairy Bikers. -
24
Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalenkroket? Onbestaanbaar!
De hoge garnalenprijs drijft vooral Belgen tot wanhoop. In Nederland eten we graag een garnalencocktail of een broodje verse garnaal, maar onze zuiderburen zijn helemaal dol op de gepelde delicatesse. Vooral als ze zijn verwerkt in een kroket. Hun culinaire snack wordt door schaarste onbetaalbaar en de garnalenkroket dreigt zelfs van de menukaart te worden geschrapt. ,,Een kiloprijs van 80 euro, niet normaal meer.’’ -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
-
-
PREMIUMVijf vragen
Verse zalm krijgt Nutri-Score A maar zodra de vis gerookt is, krijgt die een D: hoe zit dit?
Groen is goed, rood is slecht, zo gemakkelijk zou de Nutri-Score, het voedselkeuzelogo op levensmiddelen, moeten zijn. De werkelijkheid is anders. Fabrikanten kunnen de score naar eigen voordeel aanpassen. En dat gebeurt ook. Voedingsdeskundigen spreken zelfs van perverse prikkels bij de score. ,,Straks heb je een mandje vol A’s en B’s, terwijl het de maar de vraag is of het echt gezonde boodschappen zijn.” -
PREMIUM7 vragen
Eieren kun je niet onbeperkt eten: zoveel mag je er maximaal per week
Ei, ei, ei, met Pasen horen ze erbij. Maar hoeveel eieren mag je eten? Zijn geverfde eieren giftig? En waarom zijn bruine eieren duurder dan witte? 7 eierweetjes voor tijdens de Paasbrunch. Voedingsdeskundige Annette Stafleu: ,,Wie zeven of meer eieren per week eet, heeft een hogere kans op diabetes type 2.”
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
Met deze desserts fopt chef-kok je brein en je zintuigen
Een volle asbak. Een paprika die uit een bloempot lijkt te zijn gevallen. Een mandarijn met groene schimmel erop. Een schuursponsje met schuim. Kunstenaar Ben Churchill verrast en shockeert met zijn gewaagde desserts. -
-
Half miljoen Nederlanders met voedselallergie, maar helft restaurants gaat de fout in met informatie