Nieuwe Jeep is trouw aan het origineel van de geallieerden in de oorlog
Rij-impressieDe nieuwe generatie van de Jeep Wrangler roept herinneringen op aan het origineel van dit merk, waarmee de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog Europa bevrijdden van de nazi's.
De Wrangler is weliswaar volledig binnenstebuiten gekeerd, hij vertoont nog altijd veel verwantschap met de vorige generaties, inclusief het iconische oermodel van bijna 80 jaar geleden. De Jeep is nog steeds ijzersterk in het terrein, maar verwacht geen spartaans werkpaard meer.
Net als zijn verre militaire voorvader, de Willys MB, heeft ook de splinternieuwe Jeep Wrangler een separaat ladderchassis en vierwielaandrijving. Met een simpele druk op de knop kun je ook voor alleen achterwielaandrijving kiezen. Daarnaast kan je de keus voor achter- of vierwielaandrijving aan de elektronica overlaten of voor permanente 4WD kiezen.
Van de oorspronkelijke lichtgewicht opzet van de oer-Jeep is weinig overgebleven. Met een massa van ruim 2000 kilo is de Wrangler ongeveer twee keer zo zwaar als zijn verre voorvader. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de auto in de loop der jaren stukken groter, comfortabeler en veiliger is geworden. In 2006 kwam er zelfs een vierdeurs versie met verlengde wielbasis.
Ook van het nieuwste model bestaan weer twee carrosserievarianten. De tweedeurs is krap achterin en het is een hele toer om op de achterbank te komen. Bij de vierdeurs Wrangler staan de voor- en achteras ruim een halve meter verder uit elkaar en met een totale wagenlengte van 4,88 meter is de vierdeurs 55 cm langer dan de tweedeurs. Het grootste model wordt door Jeep in de markt gezet als SUV, en inderdaad is de auto prima te gebruiken als gezinswagen. Achterpassagiers hebben meer dan genoeg ruimte en de kofferbak is met een inhoud van 533 liter family proof.
Sahara
Jeep hanteert bij de Wrangler drie uitrustingsniveaus. De Sport is het instapmodel, de Sahara is een stuk completer, terwijl de Rubicon de luxe van de Sahara combineert met een aantal technische voorzieningen die de offroad-eigenschappen vervolmaken.
Net als het oermodel is de nieuwe Wrangler leverbaar met een 2,2-liter viercilinder motor, alleen betreft het nu een moderne diesel. Met zijn 200 pk en 450 Nm koppel biedt deze ruimschoots voldoende trekkracht. De topsnelheid van de vierdeurs versie is met 160 km/u relatief bescheiden. De lichtere 2-deurs gaat 20 km/u harder. Naast de diesel wordt een 2,0-liter turbo-benzinemotor leverbaar. Deze levert een vermogen van 272 pk en een koppel van 400 Nm. Beide motoren zijn altijd gecombineerd met een comfortabele achttraps automaat. Voor de Nederlandse markt staan geen zescilinders meer op het programma. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn flink gedaald, al zijn 7,6 l/100 km (1 : 13,1) en 202 g/km (vierdeurs versie) nog altijd geen topwaarden voor een diesel.
Dat heeft alles te maken met het hoge gewicht, maar ook met de sub-optimale stroomlijn van deze Jeep. Daar staat tegenover dat het iconische model wel zijn geheel eigen stijl behouden heeft. Inclusief de rechtopstaande grille en de separate spatborden. De neerklapbare voorruit staat wel iets schuiner dan voorheen, verder volgen de twee buitenste sleuven van de grille nu de contouren van de koplampen. De voorspatborden bevatten geïntegreerde led-dagrijlichten. Aan de achterkant bestaat de belangrijkste wijziging uit het lager geplaatste reservewiel, waardoor het zicht naar achteren is verbeterd.
Dashboard
Binnenin valt op dat Jeep het oude dashboard in de plastic heroes-container heeft gegooid. Het is verruild voor een veel fraaier exemplaar. In de luxere uitvoeringen is het zelfs bekleed met zacht, gestikt materiaal. Ook de deurpanelen voelen en ogen hoogwaardiger.
Midden op het dashboard prijkt een kleurenscherm, dat afhankelijk van de gekozen uitvoering een diameter van 5, 7 of 8,4 inch heeft. De grootste schermen zijn voorbereid voor koppeling met Android Auto en Apple CarPlay en in het duurste systeem is tevens TomTom Live-navigatie geïntegreerd. Bij gebruik in het terrein brengt het scherm de werking van de verschillende onderstel-systemen in beeld. Verder vind je voor- en achterin diverse usb- en 12V-aansluitingen.
Op veiligheidsgebied blijft het aantal moderne systemen vrij beperkt. De auto heeft dodehoekwaarschuwing, achteruitrij-radar en een achteruitrijcamera. Volledige led-verlichting is tegen meerprijs leverbaar.
Op asfalt biedt de nieuwe Jeep Wrangler redelijk comfort. Het geluid van de dieselmotor blijft netjes op de achtergrond, het onderstel is rustig en de stoelen bieden een prima zit. Boven de 130 km/u neemt het windgeruis sterk toe, ook bij de modellen met hardtop-dak. De besturing is een stuk vager dan we van moderne auto’s gewend zijn. Verder is duidelijk te merken dat de Jeep Wrangler nog een apart (ladder-)chassis heeft: het koetswerk is beweeglijker dan bij auto’s met een zelfdragende carrosserie.
Terrein
In het terrein is de Wrangler nog altijd een kanjer, zeker de Rubicon-versie. Die beschikt onder meer over twee sper-differentiëlen en een elektronisch te ontkoppelen stabilisatorstang. Daardoor kunnen de veren van de auto grotere onderlinge hoogteverschillen aan. Met ingeschakelde permanente vierwielaandrijving en actieve lage gearing trotseert de auto de diepste plassen, de gemeenste rotsblokken en de steilste hellingen. Je merkt dat de Wrangler zich ondanks alle verfijningen nog steeds het beste thuis voelt op onverhard, en dan niet alleen op een simpel zandpaadje. Het blijft een echte liefhebbers-auto, met een geheel eigen reputatie en uitstraling.
Dit najaar wordt de nieuwe Jeep Wrangler in Nederland leverbaar, over de prijzen is nog niets bekend.
Elke dag gratis het laatste autonieuws ontvangen? Volg onze autoredactie op Facebook: https://www.facebook.com/ADnlAuto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert3
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen. -
57
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
239
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
auto-expert15
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken van een snelweg rijden? Dat vraagt lezer Klaas de Vries zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Slim tanken24
Zo bespaar je 37 cent per liter: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
-
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn.
-
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag