-

Android app-gebruikers zijn het duurst

Welke prijskaartje hangt aan nieuwe app-gebruikers? Marketing- en retargetingbedrijf Liftoff nam de proef op de som en meldt onder andere dat het zo’n 65 dollar kost om een nieuwe gebruiker een aankoop te laten doen.

Een nieuwe gebruiker zover krijgen een app te installeren, is niet gemakkelijk. En om diegene dan vervolgens ook nog een in-app aankoop te laten doen, is zo mogelijk nog lastiger. En bovendien duurder.

Android versus iOS

Wie in-app aankopen wil bewerkstelligen is namelijk ruim 76 dollar kwijt. En met een Android-app moet je bovendien dieper in de buidel tasten dan bij iOS. Wanneer je de klant wil overhalen om zich te abonneren op een betaaldienst kost dat ruim 187 dollar versus 159 dollar met iOS-apps.

Iemand een app laten installeren kost je zo’n 4 dollar. Een nieuwe gebruiker een account laten aanmaken via de app komt neer op 8,21 dollar. Maar iemand geabonneerd krijgen op een betaalde service, is een totaal ander verhaal. Daarvoor ben je maar liefst gemiddeld 162,22 dollar kwijt.

Mannen versus vrouwen

Maar het hangt wel af van het type consument dat je wilt bereiken. Een betaald abonnement voor elkaar krijgen, kost vele malen meer bij vrouwen (253,46 dollar) dan bij mannen (158,27 dollar). Terwijl het laten doen van aankopen juist gemakkelijker is onder vrouwen: 53,89 dollar (vrouw) versus 91,25 dollar (man). Bovendien is de engagement daarbij flink hoger onder vrouwen: 8,5 procent tegenover 4,4 procent.

En het kan ook per type app verschillen. Zo kost het geïnstalleerd krijgen van een game-app zo’n kleine 4 dollar, terwijl een financiële app al 6,55 dollar kost. Voor de installatie van een dating-app ben je slechts 2,54 dollar kwijt en een winkelapp kost je ruim 3 dollar.

Maar ook binnen deze apptypes verschilt de engagement sterk. Zo maakt slechts 4,8 procent van de mannen die een winkelapp installeert daadwerkelijk een aankoop af. Terwijl 16,3 procent van de mannen een account op een financiële app activeert, ten opzichte van slechts 3,7 procent van de vrouwen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

De volledige 2017 Mobile App Engagement Index van Liftoff is hier te downloaden.

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Onderzoek klinkt als brandhout. Wat kosten die apps, 2-3€? En dan zoveel kosten om mensen over te halen. Maak je app toch gratis? Is voordeliger voor ontwikkelaar. Waarschijnlijk zijn het kosten per 1000 installs o.i.d.

Xypherion

Haha waar haalt men deze onzin vandaan? iOS is duurder met in App Aankopen dan Android… Kan tot €10,- oplopen per aankoop en iOS is nooit Goedkoper geweest wel gelijk aan Android.

M.

@X, lees het bericht nog een keertje door, hier gaat het niet om

@bert klopt, maar je wordt bang van de omzetten die ze uit (display) advertising halen bij die apps, dat zal dan met name gaan om de gratis apps, gezien er bij de betaalde apps meestaal geen advertising meer is

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond