Portemonnee

Pinstoring reduceert Nederland tot middeleeuws dorp, storing pas na uren en heel veel leed opgelost

12-07-2018 22:15

Volgens Mastercard zijn de problemen met pintransacties opgelost. Het Amerikaanse bedrijf meldt op Twitter dat “de situatie is opgelost”. “De transacties werken nu normaal”.

In de tweet staat dat “er mogelijk wat problemen zijn geweest in het verwerken van een beperkt aantal transacties”.

Betaalvereniging Nederland beschouwt het als een grote storing. De organisatie, waar onder meer banken lid van zijn, bevestigt dat de problemen met de Maestro-passen van Mastercard inmiddels voorbij zijn. In totaal duurde de storing zo’n anderhalf uur, van omstreeks 19.00 uur tot 20.30 uur. “Ik kon zelf net ook gewoon pinnen met mijn eigen pasje”, zegt de woordvoerder van de Betaalvereniging. Volgen hem trof de storing ook niet iedereen met een Maestro-pas. “Sommigen konden wel gewoon met pin betalen.:”

De oorzaak van de pinstoring is nog onduidelijk. “De eerste prioriteit lag bij het oplossen”, zegt de woordvoerder.

De Grote Pinstoring zorgde voor lange rijen bij pinautomaten. Op sociale media zijn foto’s van mensen die massaal bij de pinautomaten geld willen opnemen. Een pomphouder in Hoogeveen laat weten dat hij “morgen achter zijn centjes aan moet”, omdat automobilisten hun tank hebben volgegooid, maar vervolgens niet kunnen betalen.

Op Twitter laten mensen weten dat de pinstoring ook het concert van Eminem treft dat donderdagavond in het Goffertpark in Nijmegen wordt gehouden. Wie geen cash op zak heeft kan er geen munten kopen. “Redelijke doffe ellende bij Eminem in het Goffertpark. Hoera voor cashmoney deze dag”, aldus een van de bezoekers.

Volgens Detailhandel Nederland zijn veel ondernemers gedupeerd door de pinstoring van donderdagavond. “Het was in veel plaatsen tenslotte koopavond. Bedenk dat in Nederland zo’n 1 miljoen pinbetalingen per uur gedaan worden”, reageert de organisatie van winkeliers.

Detailhandel Nederland kondigt aan de storing samen met Betaalvereniging Nederland te gaan onderzoeken. “Het is in het belang van ondernemers en klanten dat zulke storingen zo goed mogelijk gepareerd worden”, aldus de organisatie, die het “uitermate vervelend” noemt voor ondernemers en hun klanten.

Anp