Van de aanbieders van boodschappendiensten krijgt Picnic de hoogste waardering.
Volledig scherm
Van de aanbieders van boodschappendiensten krijgt Picnic de hoogste waardering. © ANP

Online boodschappen doen is voor eliteclubje

Een kleine groep consumenten zorgt voor een groot deel van de online-omzet van supermarkten. Het gaat om 3,4 procent van de huishoudens die goed is voor 81 procent van de omzet, zo blijkt uit de analyse van GfK van een representatieve steekproef onder ruim 55.000 consumenten.

  1. Verse zalm krijgt Nutri-Score A maar zodra de vis gerookt is, krijgt die een D: hoe zit dit?
    PREMIUM
    Vijf vragen

    Verse zalm krijgt Nu­tri-Sco­re A maar zodra de vis gerookt is, krijgt die een D: hoe zit dit?

    Groen is goed, rood is slecht, zo gemakkelijk zou de Nutri-Score, het voedselkeuzelogo op levensmiddelen, moeten zijn. De werkelijkheid is anders. Fabrikanten kunnen de score naar eigen voordeel aanpassen. En dat gebeurt ook. Voedingsdeskundigen spreken zelfs van perverse prikkels bij de score. ,,Straks heb je een mandje vol A’s en B’s, terwijl het de maar de vraag is of het echt gezonde boodschappen zijn.”
  2. Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalenkroket? Onbestaanbaar!
    24

    Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalen­kro­ket? Onbestaan­baar!

    De hoge garnalenprijs drijft vooral Belgen tot wanhoop. In Nederland eten we graag een garnalencocktail of een broodje verse garnaal, maar onze zuiderburen zijn helemaal dol op de gepelde delicatesse. Vooral als ze zijn verwerkt in een kroket. Hun culinaire snack wordt door schaarste onbetaalbaar en de garnalenkroket dreigt zelfs van de menukaart te worden geschrapt. ,,Een kiloprijs van 80 euro, niet normaal meer.’’