De nieuwe Peugeot Rifter is gebaseerd op Tonka-speelgoed
Rij-impressieZe waren een jaar of tien geleden vrij populair: bestelwagens met ramen en een vierpersoons interieur. Ze waren goedkoop en hadden veel bergruimte. Helaas hadden ze ook de uitstraling van een bestelwagen. Nu, met de komst van de Rifter, is alles anders.
De MPV heeft het niet gemakkelijk in autoland. Hij wordt overvleugeld door de SUV annex cross-over. Diverse MPV-modellen hebben daarom al het loodje gelegd. Peugeot probeert het tij te keren door zijn op een bestelbus gebaseerde MPV trekjes van een SUV te geven. Daarvoor hebben de ontwerpers expres goed gekeken naar de stoere en robuuste uitstraling van het vroegere Tonka-speelgoed, dat heel bleef wanneer je het van de trap gooide.
Dit nieuwe model, genaamd Rifter, is de opvolger van de Peugeot Partner Tepee en vormt het eerste model van een drieluik dat wordt gecompleteerd door de Citroën Berlingo Multispace en Opel Combo Tour. Het gaat hierbij om MPV's die gebaseerd zijn op een bedrijfswagen – in dit geval de Peugeot Partner. Maar waar de voorgangers van dit soort auto’s eruitzien als bestelwagens met ramen, oogt de Rifter als een kruising tussen een SUV en een MPV. Vandaar ook dat Peugeot heeft gekozen voor een compleet nieuwe naam.
De nieuwe Rifter wemelt van de opbergmogelijkheden. De voorste passagiersstoel kan worden weggeklapt, zodat je van alles kunt vervoeren. Bijzonder handig is ook de opbergruimte aan het plafond, waar je van alle kanten bij kunt. Ook de afzonderlijk te openen ruit van de achterklep, zoals bij de Touring-versies van BMW, is een goede oplossing. Er zijn zelfs twee dashboardkastjes. De airbag is namelijk niet in het dashboard ondergebracht, maar bovenin de dakstijl. In de middentunnel zien we nog handige opbergplaatsen voor 1,5-liter flessen en zelfs in het dak zijn vakken gecreëerd.
Ook door de gebruikte materialen oogt de Rifter meer als een personenauto dan een bedrijfswagen. De Rifter is bijvoorbeeld naar wens te voorzien van allerlei luxe en veiligheidssystemen. Denk daarbij aan een volwaardig klimaatcontrolesysteem, een achteruitrijcamera, een automatische parkeerfunctie, vermoeidheidsherkenning en een infotainment-systeem met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. Ook qua actieve veiligheid zijn er veel mogelijkheden. Zo kan de auto subtiel bijsturen om binnen de belijning op het wegdek te blijven, stabiliseert het model automatisch een aanhanger en leest verkeersborden.
De Rifter onderscheidt zich van zijn evenknieën door de zogeheten ‘i-Cockpit’ met een klein stuur en hooggeplaatst display, zodat je over het stuur heen je instrumentarium kan zien. De Rifter is er in twee lengtes: 4,40 of 4,75 meter. Bij deze laatste versie is een derde zitrij mogelijk. De schuifdeuren geven gemakkelijke toegang tot de achterbank, alwaar eveneens volop hoofd- en beenruimte is.
Dankzij de rechthoekige vorm van het koetswerk is de bagageruimte gigantisch (775 liter). Dit kan worden uitgebreid tot 3.000 liter door, met een druk op de knop, de achterbank op te klappen. Ook kan de bijrijdersstoel worden opgeklapt, waardoor spullen met een lengte tot 3.5 meter worden vervoerd. Toegang tot de bagageruimte heb je via een kolossale achterklep. Die is niet heel eenvoudig te openen en sluiten. Helaas is elektrische bediening niet mogelijk.
Het onderstel van de Rifter is gebaseerd op dat van de 508, waardoor de auto lekker stuurt, goed met bochten overweg kan en stiller is dan verwacht. Met de 130 pk sterke BlueHDi dieselmotor onder de kap kun je prima meekomen. Er is qua benzinemotoren keuze uit een 1.2 PureTech met 110 pk of 130 pk. De benzinevarianten voelen wat minder snel aan, maar dat komt vooral doordat deze het koppel van de dieselvariant ontberen, want ook hiermee is de Rifter nooit te traag.
Qua rijden valt op dat dit duidelijk meer is dan een bestelwagen met luxe interieur. De auto is stil, het klankkast-effect is compleet verdwenen en nergens krijg je het idee in een goedkoop model te rijden. Alleen helt de auto in bochten redelijk over. De comfortabele vering absorbeert oneffenheden in het wegdek perfect en de optionele achttraps automaat doet zijn werk soepel en zonder haperingen. Cruciaal wordt uiteraard de prijsstelling, die nu nog niet bekend is, maar de prijzen zullen naar verwachting beginnen bij zo’n 28.000 euro voor de benzinevariant met handbak. De dieselvariant met het meest luxe uitrustingsniveau zal al snel tienduizend euro duurder zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Bij deze tien trucks verbleken alle tientonners
Ze zijn tot meer dan 10.000 pk sterk, hebben wielen van 4 meter doorsnee en wegen meer dan een Boeing 747. Op de openbare weg mogen ze niet komen, omdat ze dan meerdere rijstroken in beslag nemen. Dit zijn de tien grootste vrachtwagens ter wereld. -
‘Exclusieve’ auto's werden zonder overleg uit garage verwijderd, nu wacht eigenaar flinke schadevergoeding
Ruim dertig jaar lang stalde een man zonder problemen 11 bijzondere auto's in een parkeergarage in Den Haag, tot de garagehouder Q-Park er genoeg van had. De eigenaar zou met zijn voertuigen onder meer buiten de vakken parkeren, meer plaats innemen dan waarvoor betaald is en plaatsen gebruiken als opslagruimte. Q-Park verwijderde zijn wagens zonder overleg en dat blijkt nu onterecht: de eigenaar krijgt een schadevergoeding tot maximaal 25.000 euro.Den Haag -
auto-expert15
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken van een snelweg rijden? Dat vraagt lezer Klaas de Vries zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Renault vernieuwt de Captur
-
-
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies?
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
Aandelenkoers van ooit vierde automerk ter wereld in vrije val: van 82 dollar naar 3 dollar
Het was ooit het op drie na meest waardevolle automerk ter wereld, na Tesla, Toyota en BYD. Maar het Vietnamese automerk Vinfast viel hard en dat belooft weinig goeds voor degenen die een Vinfast hebben besteld. -
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’