Ha ha, onderzoek.
Als er iemand altijd de sjaak is om dit soort dingen uit te zoeken voor familie en vrienden dan ben ik dat wel.
Zonder uitgebreid Excel overzicht zal je mij geen uitspraak zien doen.
Maar uit jouw reactie begrijp ik dus dat jij, in je eigen vrije tijd en niet in opdracht, vrijwillig langs de deur bent gegaan om te helpen het glasvezel netwerk te realiseren? Want "First of all zijn het geen klanten". Waarom wil je dit dan zo graag want je probeert mensen wel heel erg over te halen.
En ik denk dat jij wat dingen door elkaar haalt.
Zo geef je zelf aan dat het glasvezel pakket duurder was (met indicatie dat dit minder dan 5 euro was) en dat er minder kanalen bij zaten. Maar dan klopt dit ineens weer niet want "veel mensen hebben van de buren gehoord dat het duurder is" en kan je met een extra pakket toch meer kanalen krijgen en is dit goedkoper? Want "regelmatig is glas + extra tv pakket voordeliger".
Dus het is al duurder maar met een extra tv pakket toch voordeliger en completer???
Ik denk dat de marketing mensen een iets duidelijkere folder hadden moeten maken met (blijkbaar) een simpelere vergelijking met de andere aanbieders want zo is het niet te volgen.
Maar laten we de details even achterwege laten.
Argument 1 ("Het werkt nu goed, IK ben tevreden, waarom moet het anders") is de meest valide reden die er is!
In ons land is iedereen vrij om zelf te kiezen wat ze (binnen de wet) willen.
En als ik 10 euro per maand meer zou willen betalen voor iets wat slechter is dan het alternatief dan mag dat gewoon.
Ook al lijkt jou dat raar.
En nou is KPN Compleet natuurlijk niet noodzakelijk maar met de 5 euro extra korting kom ik bij mij voor zowel Simpel als Youfone iets duurder uit en bij Tele2 veel duurder voor een gelijkwaardig pakket.
En met het gratis tv pakket ook iets goedkoper uit dan de meest serieuze concurent (Ziggo) voor een soortgelijk pakket.
Dus voor mij 2x bevestiging dat ik goed zit.
Misschien dat in met een Ziggo/Vodafone combo dan weer iets goedkoper ben maar ik wil niet naar Ziggo.
Daarnaast zou ik (persoonlijk) voor een kleine beetje korting niet naar een virtuele provider willen (iets te vaak problemen gehad).
En inderdaad, ik heb extra moeten bijbetalen voor mijn Ziggo aansluiting omdat er iets niet helemaal goed ging met de aansluiting van destijds Tweak.
Met redelijk wat moeite die kosten terug gekregen maar het kost je dus wel tijd en energie.
Had ik niet gehad als ik was blijven zitten waar ik zat.
En als ik zou willen wachten op 5G (ik niet maar er zijn vast mensen) dan mag dat toch?
Maar dan is 5G ineens geen alternatief? Terwijl 4G dat nu al wel is?
Want ik ken genoeg mensen die met 20GB aan 4G thuis wel de maand door komen hoor.
Maar dat zijn veel ouderen die toch niet willen switchen.
En dan heb je natuurlijk ook geen 500/500 verbinding.
Wat ook echt nergens voor nodig is (net zelf gedowngrade naar 100/10 omdat ik de kosten niet vond opwegen tegen het snelheidsvoordeel).
Echter zit ik met een paar klikken zo op 500/500 dus wat is het probleem?
Heb je dat echt nodig? Dan maakt het niet uit.
En je KPN email adres blijft maar 3 maanden bestaan na het opzeggen.
Log jij in die 3 maanden echt overal in waar je (ooit) een account gemaakt hebt (Belastingdienst)?
Want ik heb overal alle communicatie op een minimum staan.
Dan valt er ook niks te forwarden.
Maar ik krijg meer het gevoel dat jij probeert mensen te overtuigen van de mogelijkheden die ze mislopen en de "fout" die ze maken als ze het niet doen.
Wat natuurlijk prima is maar dan zal je dus met voordelen moeten komen en geen nadelen voor het gevoel van de gebruiker.
En dan wuif je wel heel erg snel alle argumenten weg omdat dit voor jou geen probleem zou zijn.
Maar wij op Tweakers zijn niet zoals de meeste mensen.
Ik ben waarschijnlijk net zo als jou en ik denk ook eerder in oplossingen en ben dus tot nu toe altijd geswitched als de mogelijkheid er was en er een (voor mijn gevoel) betere optie was.
Soms met groot voordeel, soms klein en dus inderdaad ook soms met problemen.
Dat is nou eenmaal het risico.
Maar met de jaren komen er toch dingen bij en vallen er dingen af die belangrijk zijn.
En omdat ik al zo vaak mensen van informatioe heb voorzien weet ik inmiddels dat het kleinste detail ("welke kleur heeft het kastje dat bij de tv komt te liggen") al een breekpunt kan zijn.
Of mensen die een extra kabel trekken al teveel vinden, gehecht zijn aan hun email adres van Casema of een bepaalde provider niet willen ook al kost ze dat 20 euro in de maand extra.
Dus toon ze de opties en laat ze lekker zelf kiezen and walk away...
Anders gaat dat ten kost van jou, niet hun!
Dat wij excuses raar vinden betekent dus niet dat het geen valide redenen zijn.
Iedereen mag net zo gek/verstandig zijn als dat ze zelf willen!