Komt het ooit nog goed met Air France-KLM?
Air France is de naam, maar Air Farce zou beter zijn. Ga maar na: recent werd een 'lichtgewicht' voorgedragen als topman, de KLM-tak is zijn leven nog niet zeker en de Franse partner blijft maar schulden maken. Hoe lang houdt het gedwongen huwelijk tussen Air France en KLM nog stand?
Weer wordt een eindspel gespeeld bij Air France-KLM. En wederom is de toekomst van de luchtvaartgroep vooral een strijd om de macht. Vorige week probeerden de koningen van het concern de toekomstige verhoudingen binnen het zwaar gehavende luchtvaartconcern vast te leggen, maar hun tweedaagse heidebijeenkomst leidde niet tot besluiten.
Bestuurders staan lijnrecht tegenover elkaar over de zeggenschap binnen Air France-KLM, waarbij de breuklijnen dwars door de bloedgroepen lopen. In een Frans voorstel verliest de nieuwe topman van de groep zijn directe zeggenschap over Air France, dat net als KLM een eigen topman krijgt. Die kan zich dan helemaal storten op de problemen bij de Franse maatschappij, de grootste bedreiging voor het voortbestaan van het concern.
Zo wordt de nieuwe topman, die de financiën, allianties, groepsaankopen en onderlinge arbitrage op zijn bordje krijgt, afgeschermd van problemen bij Air France. Daarmee wordt voorkomen dat ook hij, net als zijn voorgangers, struikelt over de bijna onoplosbare problemen bij die maatschappij. Maar een zelfstandige topman bij Air France is nog geen oplossing voor de diepe problemen van de luchtvaartmaatschappij. Gevreesd wordt dat de nieuwe functionaris onder de voet wordt gelopen door de Franse vakbonden, die geen middel schuwen om hun macht te consolideren.
Ingrepen
KLM houdt liever de huidige situatie, waarbij de (Franse) topman van de holding ook baas blijft bij Air France. Zo kan de machtigste man (of vrouw) zich concentreren op het herstel van Air France en eindelijk hoognodige ingrepen doorvoeren. De operationele taken van de groep moeten dan worden overgenomen door een vicevoorzitter, een nieuwe functie, die gezien de verhoudingen door een Nederlander (KLM-topman Pieter Elbers) bekleed moet worden.
De stammenstrijd wordt hard gespeeld. In een poging de uitkomst naar hun hand te zetten lekte het Franse kamp voorafgaand aan het overleg tactisch dat als het KLM-plan wordt doorgezet en de nieuwe topman alsnog baas blijft bij Air France, hij daarnaast ook commissaris bij dochter KLM moet worden.
Boemerang
Het dreigement werkte als een boemerang. Niet alleen de KLM-geledingen stonden op hun achterste benen, ook partner Delta Air Lines roerde zich. Delta, dat vorig jaar voor 375 miljoen euro een belang van (inmiddels) 8 procent in Air France-KLM kocht, liet per brief weten dat het zich buiten alle plannen gehouden voelt.
De Amerikanen (en met hen China Eastern, dat vorig jaar onder dezelfde voorwaarden instapte) waren toch al ontstemd, omdat het driekoppige comité dat naar een nieuwe topman zoekt, met lichtgewicht Philippe Capron op de proppen was gekomen. De komst van die arme Capron - een Franse financieel bestuurder op leeftijd die nog nooit een bedrijf heeft geleid en elke luchtvaartkennis ontbeert - is door alle verzet inmiddels zo goed als onmogelijk geworden.
De bemoeienis van de Amerikanen deed de Franse bond met de grootste oogkleppen, pilotenvakbond SNPL, al uitroepen: ,,De Amerikanen van Delta Air Lines, de Chinezen van China Eastern en de Nederlanders van KLM grijpen de macht.'' Zover is het nog (lang) niet - en het zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit van komen, hoe jammer dat voor het totale bedrijf ook is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onderzoek41
Kwart van de jonge werknemers solliciteert niet als er geen geschikt huis te vinden is
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Meneer Bolkestein hapt naar adem, maar de coassistent en ik horen niets bij de longen
De coassistent van huisarts Rutger Verhoeff heeft het benauwd. Hij hoort bij zijn patiënt met de stethoscoop weinig, terwijl meneer Bolkestein toch echt zichtbaar naar adem hapt. Maar dan ontdekt de huisarts wat er mis is. -
PREMIUMSalaris
Patrick (25) wil niet meer verdienen: ‘Anders raak ik mijn huurtoeslag en zorgtoeslag kwijt’
Patrick (25) werkt als logistiek medewerker in een distributiecentrum voor auto-onderdelen. Hij houdt zich bezig met allerlei werkzaamheden: van magazijntellingen tot het verplaatsen van goederen. -
Incassobedrijf gebruikt AI om kwetsbare schuldenaar te spotten: ‘Kan bizarre situaties opleveren’
Een incasso-organisatie wil via kunstmatige intelligentie vaststellen of iemand met een openstaande rekening kans heeft op probleemschulden. Dan kan snel worden ingegrepen. Het bedrijf zelf spreekt van ‘een baanbrekende stap in de wereld van incasso’s’, maar critici vrezen het gevaar van willekeur als AI wordt gebruikt bij mensen in een kwetsbare positie. -
PREMIUMbelastingaangifte
Dit zijn aftrekposten waar de Belastingdienst dit jaar extra op controleert (en zo vul je ze goed in)
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: waar controleert de Belastingdienst dit jaar extra op? Een financieel planner en een accountant vertellen over belangrijke aftrekposten en waar je op moet letten bij het doen van je aangifte.
-
Update
Storing bankieren bij Rabobank verholpen
-
-
-
Een derde van Gronings dorpje bezoekt dokter vanwege klachten windturbines
,,Een geluiddichte kast”, zegt huisarts Cornelis Pet in het Groningse Meeden. ,,Dat is wat een echtpaar in hun woning heeft laten bouwen als uiterste poging om het geraas en het gebrom maar buiten te sluiten. Meneer en mevrouw worden gillend gek van de windturbines.”Meeden -
Geen Big Mac of ‘bloeddadels’ uit Israël: oorlogsboycots voelbaar voor ketens
Starbucks en McDonald’s zijn sinds de oorlog tussen Israël en Hamas de gebeten hond. Pro-Palestijnse activisten boycotten de ketens vanwege hun vermeende steun aan Israël. En dat merken deze concerns in de portemonnee; vooral in het Midden-Oosten zijn de verkopen lager. In Nederland worden de Israëlische dadels door sommigen niet meer gepruimd.
-
Unilever stoot ijsjesdivisie met onder meer Magnum af en schrapt banen bij andere onderdelen
-
Met video
Rechter: Nederland schendt mensenrechten door te veel vlieghinder bij Schiphol toe te staan
De mensenrechten van omwonenden van Schiphol worden geschonden doordat de staat jarenlang overschrijding van de geluidsregels heeft geaccepteerd. Dat stelde de rechtbank in Den Haag woensdag in een zaak die is aangespannen door omwonenden.Amsterdam -
-
PREMIUM
Cosmeticabedrijf Douglas ‘uit nood’ naar de beurs, baas: ‘Het is een heel gezond bedrijf’