Heineken erkent: biermeisjes worden vaak lastiggevallen
Bierpromotiemeisjes worden in Afrika zeer regelmatig lastiggevallen, blijkt uit eigen onderzoek van Heineken naar de recente onthullingen over misbruik van deze vrouwen. De brouwer komt met nieuwe regels om excessen te voorkomen.
Heineken liet 181 bierpromotors uit 17 landen ondervragen door ethisch onderzoeksbureau Partner Africa. 57 van hen meldden verbaal, fysiek of seksueel lastig gevallen te zijn, hoewel volgens hen in de meeste gevallen niet ernstig.
Het ongewenste gedrag doet zich voor in onder meer Burundi, Congo, Nigeria, Kenia, Sierra Leone, Oeganda en Mozambique.
Misstanden variëren van het vragen van hun telefoonnummer of wat te gaan drinken tot ongewenst fysiek contact, seksuele opmerkingen of het zich vernederd voelen door klanten. In 13 van de 57 gevallen ging het om duidelijk seksueel ongepast gedrag, allemaal in Mozambique. In dat land heeft Heineken de inzet van de biermeisjes meteen opgeschort.
In vrijwel alle gevallen betreft zijn horecaklanten de schuldigen, een enkele keer een bareigenaar of een manager. Waar het misgaat, is doorgaans veel alcohol in het spel.
Korte rokjes
Als deel van het onderzoek zijn meisjes ook ongemerkt geobserveerd. Daaruit blijkt dat ze professioneel hun promotiewerk doen en 'bescheiden' gekleed zijn (jeans en T-shirts). Alleen in Mozambique, Kenia en Oeganda waren de vrouwen 'uitdagend' gekleed in korte rokjes.
Volgens Heineken ontvangen promotors in alle gevallen tenminste het nationale minimale loon of meer. In de meeste gevallen worden ze na afloop netjes thuis of naar het stadscentrum teruggebracht. Gedwongen prostitutie is niet gemeld.
De conclusie dat de vrouwen eerlijk betaald worden, lijkt overigens voorbarig. Uit het onderzoek blijkt tegelijk dat de veertig bureaus waar Heineken de bierpromotors inhuurt vaak geen gewerkte uren bijhouden, geen overuren compenseren of loonstroken verstrekken.
In één land worden zelfs de paspoorten ingehouden waardoor de bewegingsvrijheid van de promotors die uit een buitenland komen, buiten werktijden flink is ingeperkt.
Verder lezen na de foto's
Op basis van het onderzoek hebben we corrigerende acties in diverse landen ondernomen.
Nieuwe beleidsregels
Dit heeft onze volle aandacht, nu en in de toekomst
Heineken stelt op basis van het onderzoek ,,in verschillende landen corrigerende acties te hebben genomen." Zo is het aantal bureaus waar bierpromotors worden ingehuurd teruggebracht om zo beter toezicht te kunnen houden. Heineken bespreekt de werkomstandigheden bovendien met andere alcoholproducenten. ,,Dit gaat ons allemaal aan," meldt het bedrijf.
De brouwer heeft verder per 11 juni nieuwe beleidsregels ingevoerd. Ze gelden voor alle landen waar de brouwer bierpromotors inzet. Centraal staan zeven principes, waaronder 'de veiligheid van promotors komt eerst', 'ondersteuning is altijd beschikbaar' en 'training is verplicht'.
,,We hebben enorm hard gewerkt om deze zaak in kaart te brengen en effectief aan te pakken," stelt woordvoerder John-Paul Schuirink. ,,Zoals we vanaf het begin gezegd hebben is het ontoelaatbaar dat mensen die onze merken promoten zich onveilig voelen of lastig worden gevallen. Dit heeft onze volle aandacht, nu en in de toekomst.”
Het onderzoek door Partner Africa is dan ook het eerste in een serie, belooft Heineken. Later volgen enquêtes naar promotiemeisjes in Azië en Latijns-Amerika. De situatie rond de bierpromotors zal regelmatig worden geëvalueerd.
Opschorten
Directe aanleiding van het onderzoek is het recente boek Bier voor Afrika van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen. Hierin staan allerlei misstanden rond Heinekens Afrikaanse bierbusiness. Eén daarvan betreft de duizenden biermeisjes die de brouwer in dertien Afrikaanse landen inzet.
Als gevolg van de misstanden haalde ASN het aandeel Heineken uit zijn duurzame beleggingsfonds. Eerder schortte het Amerikaanse fonds The Global Fund, één van 's werelds grootste hulpstichtingen, de samenwerking met Heineken ook al op vanwege de biermeisjes.
Zelf beloofde Heineken op 24 april tijdens zijn aandeelhoudersvergadering intern onderzoek te doen naar de door Van Beemen gerapporteerde misstanden. Daarvan zijn de resultaten dus nu bekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wakker Dier vol lof324
Jumbo stopt als eerste Nederlandse supermarkt met aanbiedingen van vlees
-
47
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
175
A-merken verkopen regelmatig gebakken lucht: ‘Zetten consumenten op het verkeerde been’
A-merken verkopen nogal eens gebakken lucht. Consumenten doen er goed aan kritisch naar de inhoud van verpakkingen te kijken. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Bij huismerken zit er vaak aanzienlijk meer in dezelfde, of zelfs een kleinere verpakking. -
Met explainer
Vrees voor geluidshinder bij nieuwe aanvliegroute Schiphol, veel bewoners maken zich zorgen
Zeventien gemeenten in Utrecht en Gelderland ageren tegen de komst van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol die over hun gebied moet komen. Ze vrezen geluidshinder voor hun bewoners en willen niet dat de luchtkwaliteit achteruit gaat. -
67
‘Gesubsidieerde Chinese auto’s maken Europese auto-industrie kapot’
Is de tsunami van Chinese elektrische auto’s nog te stoppen? China exporteert zich suf. Zonder overheidssteun zullen kleine Europese autofabrikanten het onderspit delven.
-
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
-
-
-
Energiecoöperaties lopen tegen tekort aan wind- en zonlocaties aan
Het is voor energiecoöperaties de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om een geschikte locatie voor een zonnepark of windproject te vinden. Dat maakt klimaatstichting Hier bekend in de jaarlijkse Lokale Energie Monitor. Energiecoöperaties zijn burgercollectieven die zich inzetten om lokaal duurzame energie op te wekken. -
Steeds minder plekken accepteren cash geld uit vrees voor overval en inbraak
Op steeds minder plekken kan met contant geld betaald worden. Dat constateert De Nederlandsche Bank (DNB) na onderzoek. Bij een op de twintig winkels kan alleen nog maar gepind worden, bij parkeergarages is dat zelfs een op de vier. De daling van het aantal winkels waar cash geaccepteerd wordt gaat wel minder hard.
-
Nieuwe baas van boerenlobby is politicus met een deukje en ‘driftkop’ die graag de polonaise loopt
-
Phishing-alarm, test nu of jouw gegevens circuleren onder criminelen
De recherche heeft 7,3 miljoen e-mailadressen onderschept bij criminelen, die ze gebruikten om mensen digitaal te beroven. Grote kans dat ook jouw e-mailadres hierbij zit. Zeven tips om phishing te herkennen. -
-
update
Frauderende cryptobaas Sam Bankman-Fried moet 25 jaar cel in