Scholen krijgen jaarlijks een rijksbijdrage (een zogeheten lumpsum) en beslissen zelf waaraan ze die besteden. Die bijdrage moet worden verbeterd, zodat er meer inzicht in komt. "Dit doet recht aan de twee belangrijkste basisprincipes. De autonomie van onderwijsinstellingen en een stabiele bekostiging om beleid te kunnen maken voor de lange termijn", staat in het rapport.
Ook moet worden berekend of de bedragen die scholen krijgen toereikend zijn.
Het belang van uitgaven moet ook beter in beeld worden gebracht door de overheid en de scholen, zegt de Onderwijsraad. Bestedingen moeten aan beleidsplannen worden gekoppeld, waardoor de uitgaven inzichtelijk worden voor betrokkenen.
Terughoudender
Daarnaast krijgen scholen extra geld, bijvoorbeeld voor het aannemen van nieuwe leerkrachten. De Onderwijsraad vindt dat de overheid terughoudender moet zijn met deze betalingen. Daarbij moet vooraf meer duidelijkheid zijn over wat er met dit geld gebeurt.
De raad stelt ook voor dat een financiële instelling het beleid van scholen kan gaan testen. Zo weten de scholen of ze aan alle eisen voldoen.
Over de bestedingen van onderwijsgeld zijn al tijden veel discussies. Ze gaan vooral over de hoogte van budgetten en of het geld efficiënt wordt ingezet.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!