Test Renault Captur: lastig te evenaren
AutotestDe Captur was in 2013 een van de pioniers als compacte SUV. Inmiddels zijn er veel concurrenten bij gekomen, maar het lukt ze nauwelijks om deze populaire Renault van de troon te stoten.
Renault Captur 0.9 TCe (90 pk), vanaf €19.490
Origineel, aantrekkelijk design is lang houdbaar. De Renault Captur bewijst dat als geen ander. Na vijf jaar ziet hij er nog steeds zeer eigentijds uit. Ook het goede zitcomfort en de hoge instap maken hem nog altijd tot een van de meest verkochte auto's in Nederland.
Het interieur oogt eveneens nog steeds modern met kleuraccenten, een grote, digitale snelheidsmeter en een sleutelkaart die de contactsleutel vervangt. Ronduit verrassend zijn het bergvakje met klep bovenin het dashboard én de grote lade die het traditionele handschoenenkastje vervangt. Minder van deze tijd is het beperkte aantal knoppen op het stuur. Renault gebruikt nog steeds zo'n ouderwetse, dikke stengel aan de stuurkolom voor bediening van de audio-installatie.
Infotainment
De Captur is leverbaar met keus uit drie infotainment-systemen, inclusief een maximaal 7 inch groot beeldscherm. Helaas laten die systemen zich alleen aan een Android-telefoon koppelen en dat staat Google in Nederland niet toe. Het systeem in de geteste auto blijkt overigens ook geen topper als het gaat om snelheid en overzichtelijkheid.
De zitruimte op de achterbank is voldoende, mede dankzij de mogelijkheid om deze te verschuiven. Ook de bagageruimte is groot genoeg, al zijn er concurrenten die meer bieden. De laadvloer laat zich op verschillende niveaus plaatsen en dat is handig.
De driecilinder turbomotor (testverbruik 1 op 12,7) levert bij lage toeren erg weinig trekkracht en hij is ook niet de stilste. Indrukwekkender is het onderstel. Dat combineert goed veercomfort met een stevige wegligging. Ook de besturing is dik in orde. De Captur heeft door zijn leeftijd inmiddels wel een achterstand opgelopen als het gaat om veiligheidssystemen. Zo is hij niet leverbaar met een radargestuurd systeem dat automatisch remt om botsingen te voorkomen. Ietwat ouderwets lijkt ook de toepassing van trommelremmen in plaats van schijfremmen achter, maar de remprestaties laten weinig te wensen over.
PLUS
Goed zitcomfort. Origineel, tijdloos design. Verschuifbare achterbank.
MIN
Geen automatisch remsysteem. Niet altijd gewillige motor.
EINDCIJFER
6,4
CONCLUSIE
Goed zitcomfort, voldoende ruimte en een prima weggedrag kenmerken de Captur. Ondanks zijn leeftijd oogt hij allerminst ouderwets. Maar technisch gezien begint hij zo langzamerhand wel achter te lopen.
EXTRA TESTNOTITIES
- De geteste motorvariant heeft geen start-stopsysteem. Hij is sowieso niet de zuinigste in dit segment.
- Dat zie je niet vaak: de (Zipper-)stoelbekleding is uitneembaar. Zo kan je na een paar jaar nog eens wisselen, of de stof een wasbeurt geven.
- Verantwoordelijk voor de originele, tijdloze vormgeving van de Captur is de Nederlander Laurens van den Acker, die de design-afdeling van Renault leidt.
- Er zijn vele mogelijkheden om een Captur naar persoonlijke smaak aan te kleden, met een rijke keus uit kleuren en accessoires.
- De Captur is technisch vrijwel gelijk aan de Renault Clio.
- Opmerkelijk: van huis uit heeft de Captur een sprietantenne, maar als accessoire (€174,95) kan deze vervangen worden door een haaienvin-antenne, die tevens geschikt is voor ontvangst van digitale radio.
- De elektronica in de Captur is niet altijd sterk in de communicatie. Soms klinkt een waarschuwende piep, terwijl de auto niet duidelijk aangeeft waarom. Pas na een uitgebreide zoektocht in de menu's blijkt het dan bijvoorbeeld om een waarschuwing voor snelheidscontroles te gaan.
- De kofferbak heeft - afhankelijk van de stand van de verschuifbare bank - een inhoud van 377 tot 455 liter en dat is keurig voor deze klasse.
- De door ons geteste Captur heeft de lichtste motorisering. Het is de TCE 90 die vanaf €19.490 in de prijslijst staat. In dit geval betreft het de Intens-uitvoering en die kost €23.390. Bovendien is de test auto verrijkt met tweekleurige lak en bijpassende bekledingsstof (€695), een middenarmsteun voorin (€195), het Bose-audiosysteem met zes luidspekers en subwoofer (€495) en het Easy Life Pack (parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, dode hoek-waarschuwing, €495). Met dit alles komt de totaalprijs van de geteste auto op € 25.270.
- De geteste versie (Intens) heeft standaard het Renault R-Link multimedia- en navigatiesysteem met 7 inch touchscreen en voice-control en TomTom navigatie, inclusief HD Traffic verkeersinformatie en een kaart van Europa met maximaal drie jaar lang gratis updates.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert78
Waarom kunnen auto’s zo hard rijden terwijl het nergens mag?
-
PREMIUMSalaris
Patrick (25) wil niet meer verdienen: ‘Anders raak ik mijn huurtoeslag en zorgtoeslag kwijt’
Patrick (25) werkt als logistiek medewerker in een distributiecentrum voor auto-onderdelen. Hij houdt zich bezig met allerlei werkzaamheden: van magazijntellingen tot het verplaatsen van goederen. -
Verkooprecord populairste Volkswagenproduct dankzij ‘vleeslift’
Geen facelift maar een ‘vleeslift’ zorgde afgelopen jaar voor een recordverkoop van 8,33 miljoen exemplaren van Volkswagens meest verkochte product. Het gaat daatbij om een nieuwe variant van VW's curryworst. -
Slechte zomerbanden bestaan wél: koop deze negentien exemplaren niet
Nu het weer tijd is voor zomerbanden, is het raadzaam om niet zomaar wat te kiezen. De ANWB noemde vorig jaar een derde van vijftig geteste zomerbanden ‘slecht en onveilig’. Uit de test bleek dat er grote verschillen zijn tussen goede en slechte banden. Ook komt naar voren dat er wel degelijk betaalbare banden zijn die een voldoende of goed scoren. -
Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug. Auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant The Times.
-
PREMIUMbelastingaangifte
Dit zijn aftrekposten waar de Belastingdienst dit jaar extra op controleert (en zo vul je ze goed in)
-
-
-
PREMIUM
Omega 3 kan hart- en vaatziekten voorkomen, maar je lichaam maakt het zelf niet aan: in deze voeding zit het
Omega 3-vetzuren helpen hart- en vaatziekten voorkomen en bevorderen een goed functionerend immuunsysteem. Alleen: ons lichaam maakt ze zelf niet aan. Hoe kunnen we ze dan toch binnen krijgen? Professor Imogen Foubert en diëtiste Nadine Vanvuchelen leggen uit hoe je je omega 3-niveau kunt opkrikken. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's.
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Ashvin (42) houdt van een motor met ‘bruut geweld’, is aan zijn auto's af te zien: ‘Rustig in woonwijken hoor’
Vianen -
Zet China massaal auto's stil op afstand? VS doet onderzoek
De Verenigde Staten waarschuwen dat in China gemaakte auto’s met één druk op de knop onklaar gemaakt kunnen worden. De auto’s zouden daarmee voor een enorme chaos kunnen zorgen op Amerikaanse snelwegen. -
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier