Peugeot laat zijn tanden zien met nieuwe 508
Rij-impressiePeugeot toont lef door een coupé-achtige zakensedan te introduceren in een tijdsgewricht waar SUV’s de norm zijn. De nieuwe 508 oogt prima en rijdt uitstekend, maar is dat genoeg om de Audi A5 Sportback en VW Arteon naar de kroon te steken?
Er worden wel vaker telefoons opgestoken vanuit ons omringende auto’s. Maar dan rijden we in een Ferrari of Lamborghini. Nu zitten we in een volumemodel van Peugeot en hier, in het achterland van Monaco, zijn echt wel fotogeniekere auto’s te vinden dan deze nieuwe 508. Maar eerlijk is eerlijk, de auto smoelt goed en de felrode kleur van onze testauto staat ‘m uitstekend.
Mooi gevonden zijn de verticale lampen, die als de hoektanden van een boze leeuw naar beneden steken en die tevens dienen als richtingaanwijzer. Ook de achterzijde oogt goed, zij het dat deze iets tijdlozer en rustiger is. Peugeot wil met de 508 vooral zakelijke rijders lokken en zag daarom meer heil in een sexy ‘vierdeurs coupé’ koetswerk met lange achterklep, à la de Audi A5 Sportback en VW Arteon.
Maar eenmaal onderweg door de uitlopers van de Alpes Maritimes, realiseren we ons ook dat we rondrijden in een van de relieken van de auto-industrie. Want waar de Amerikanen, de Duitsers, de Japanners en zelfs de Britten ons om de oren slaan met elektrische modellen, roffelt bij ons een niet al te stille dieselmotor onder de kap en zitten we in een carrosserievariant die volgens alle voorspellingen zijn langste tijd heeft gehad. Hetzelfde geldt min of meer voor de sedanvorm, die zelfs in de middenklasse, waar de zakelijke rijder heerst, steeds vaker wordt ingeruild voor een SUV of daarvan afgeleide cross-overs. Er komt van de 508 nog wel een stationwagon, die naar verluidt zestig procent van de totale verkopen voor zijn rekening zal nemen.
Wat betreft vooruitgang en innovatie vormt de Franse auto-industrie een beetje het mondiale equivalent van de Galliërs, die rustig doorgaan zoals ze het altijd al deden. En als een paar vervelende EU-Romeinen zeggen dat het anders moet, worden ze – op zijn best – beleefd genegeerd. Qua vernieuwing is ook op andere gebieden bij de 508 weinig te melden. Of het moet de i-Cockpit zijn, die als voordeel biedt dat je over het stuur heen kunt kijken om je digitale instrumentarium te kunnen zien. Nadeel daarvan is het gevoelsmatig net te kleine stuur. Voorin zit je als langere bestuurder goed, maar achterin is het door de sterk aflopende daklijn wat behelpen wanneer je langer bent dan 1,80 meter.
Wat overblijft is een geslaagd ogende (zaken)sedan, die eigenlijk heel lekker rijdt. Het is stil aan boord en het onderstel voelt comfortabel aan, maar biedt toch aardig wat dynamiek. Op de bergwegen die ook het toneel vormen van de Monte Carlo Rally rijgen we met groot plezier de bochten aaneen, al moet gezegd worden dat het plezier vooral bovenkwam op de terugweg, nadat we bij de koffiestop de dieselvariant hadden verruild voor een 225 pk sterke turbo-benzinemotor.
De stoelen zitten goed en het uitzicht op het magnifiek vormgegeven dashboard dat door de heer Bang of Olufsen zelf lijkt ontworpen, is meer dan aangenaam. Het enige nadeel van het kleine stuur is dat je gevoelsmatig te snel instuurt. Ook helt de carrosserie iets te snel over bij kleine stuurcorrecties en de achttraps automaat voelt net iets te traag. Wel positief zijn de zeer kleine draaicirkel en de directe besturing.
Qua ergonomie is het soms even opletten. De centrale bedieningsunit vergt gewenning en de TomTom-navigatie is soms net te traag. Dat je de gegevens op de display voor je neus kunt projecteren, is wel weer prima. Het mooie is: alles is digitaal, zowel de tellers als het multimediasysteem met touchscreen.
De kofferbak is met 487 liter niet al te groot, maar dat volume kan worden uitgebreid tot 1.537 liter met neergeklapte achterbank. Jammer dat deze niet vanuit de kofferbak kan worden omgeklapt en dat de laadvloer niet helemaal vlak is. Een elektrisch te openen achterklep behoort weer wel tot de standaarduitrusting.
De prijslijst van de nieuwe Peugeot 508 begint bij de Blue Lease Active met een 130 pk dieselmotor, die vanaf € 37.690 in de prijslijst staat. Wil je een achttraps automaat, dan betaal je 2.800 euro extra. De minst dure benzinevariant heeft een 180 pk sterke benzinemotor onder de kap en een standaard achttraps automaat en elektronisch gestuurde vering. Die is leverbaar vanaf € 41.290. De nieuwe Peugeot 508 staat vanaf september in de Nederlandse showrooms.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uitstel van uitbreiding A4 leidt tot steeds meer sluipverkeer: ‘Dit is zorgelijk’
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Westland -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer
-
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
Den Haag -
-
-
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
In hoeverre mag je nog steeds autorijden bij gezondheidsproblemen of als je onder medische behandeling bent? Lezer Janny Hoogeveen vraagt zich af of je bijvoorbeeld met een open wond toch nog achter het stuur mag. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Vier tieners die een man in een tram mishandelen, stenen die naar de tram worden gegooid en reizigers die met wapens rondlopen: trambestuurders maken zich grote zorgen over hun veiligheid. Zij doen hun verhaal over wat ze meemaken tijdens hun werk: ,,Je hart zit in je strot, kan ik je vertellen. Die raddraaiers hebben gewoon schijt aan ons.”Den Haag
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag -
88
Europese flitsmarathon in aantocht, ook Nederlandse korpsen doen mee
De Europese politieorganisatie Roadpol organiseert deze maand een zogenaamde flitsmarathon. Automobilisten die niet voortdurend op hun snelheidsmeter letten, doen er goed aan om tussen 15 en 21 april binnen de snelheidslimieten te blijven. -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’