Actuele koersen (kg): Goud €69.819 Zilver €819
    

Centrale banken bouwen dollarreserves af


De afgelopen jaren hebben centrale niet alleen goud aan hun reserves toegevoegd, ook zijn ze hun reserves in dollars aan het afbouwen. Rusland beschikte in december vorig jaar nog over $100 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties, maar dat was in april gehalveerd tot ongeveer $48 miljard. China koopt per saldo ook niet meer Amerikaanse staatsobligaties op, terwijl ook andere landen naar verhouding steeds minder reserves in dollars aanhouden.

Deze trend zien we ook terug in de cijfers van het IMF, want die laten zien dat het marktaandeel van de dollar in de totale reserves van centrale banken is teruggelopen van 28,1% in 2008 naar 25,4% nu, terwijl het aandeel van goud volgens cijfers van de World Gold Council al die tijd stabiel bleef op ongeveer 11%.

De subtiele en geleidelijke verschuiving van dollarreserves naar andere valuta en goud kan worden toegeschreven aan een klein aantal landen die zeer fanatiek goud kopen. Zo waren Rusland, Kazachstan en Turkije de afgelopen vijf jaar samen al goed voor de helft van alle goudaankopen door centrale banken. En dan hebben we de grote aankopen door de centrale banken van China en India van de afgelopen jaren nog niet meegenomen.

Centrale banken houden minder dollarreserves aan (Bron: Bloomberg)

Centrale banken breiden goudvoorraden uit  (Bron: Bloomberg)

Diversificatie door centrale banken

Als we kijken naar de totale valutareserves van centrale banken en het gedeelte dat bestaat uit Amerikaanse staatsobligaties, dan zien we een zeer geleidelijke verschuiving weg van de dollar. Was in 2011 nog ongeveer 23% van de Amerikaanse staatsschuld in handen van centrale banken, nu is dat nog maar 16%. Er is in de rest van de wereld dus steeds minder bereidheid om de Amerikaanse tekorten te financieren.

In plaats daarvan kiezen verschillende opkomende economieën ervoor meer goudvoorraden aan te leggen. In de eerste drie maanden van dit jaar kochten centrale banken in totaal 116,5 ton goud, de grootste hoeveelheid voor het eerste kwartaal sinds 2014 en 42% meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Sinds 2009 hebben centrale banken gezamenlijk ieder kwartaal edelmetaal aan de reserves toegevoegd.

Het besluit van verschillende centrale banken om goud te kopen is vooral strategisch, want uit het laatste kwartaalrapport van de World Gold Council blijkt dat consumenten en particuliere beleggers in de eerste drie maanden van dit jaar juist 7% minder goudbaren, munten en sieraden kochten dan een jaar eerder. Consumenten blijken meer gevoelig voor de ontwikkeling van de goudprijs, terwijl centrale banken meer een langetermijnvisie hanteren.

Centrale banken bezitten minder Amerikaanse staatsobligaties  (Bron: Bloomberg)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Ontvang wekelijks de laatste analyses over de goudmarkt, macro-economie en het financiële systeem.
Cookie-voorkeuren

Holland Gold maakt gebruik van functionele en tracking cookies om o.a. uw gebruikservaring op de website te verbeteren, content te personaliseren en advertenties.

Lees meer over ons cookiebeleid.
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.