Parkeerplaats delen wordt norm bij nieuwbouw
Meer en meer steden verlagen het aantal parkeerplekken bij nieuwbouwprojecten, constateert Vereniging Eigen Huis, die de noodklok luidt. Bewoners moeten soms één parkeerplek delen met wel drie tot vier buren.
In veel steden zien nieuwe colleges het als een oplossing voor de leefbaarheid in de stad: minder parkeerplekken betekent meer schone lucht. Zo rekent Utrecht voor de 13.000 nieuwe woningen die rond het Centraal Station verrijzen met een parkeernorm van 0,3 of lager per woning.
In Amsterdam staat de nieuwbouwwijk Haven-Stad gepland. De liefst 70.000 bewoners krijgen in de plannen minder dan 15.000 parkeerplekken, of te wel één plek op vijf woningen. Voor het centrum gaat de nulnorm gelden en verdwijnen er zelfs 10.000 parkeerplekken. De lage parkeernormen spelen alvast in op de verwachting dat het autobezit in de toekomst zal dalen.
In Rotterdam kan het aantal parkeerplaatsen voor woningen bij OV-knooppunten als Blaak en het Centraal Station met de helft omlaag, concludeerde het college van B&W afgelopen november. Zo'n flexibele parkeernorm zou passend zijn nu steeds minder bewoners een auto hebben en liever de fiets of het ov pakken.
In Utrecht moeten drie bewoners één parkeerplek delen
Problemen
Het Haagse stadsbestuur wil rond het Koningin Julianaplein woningen bouwen zonder parkeerplekken en met 'beperkte automobiliteit met deelauto's'. Ook middelgrote steden als Arnhem, Den Bosch, Groningen en Zwolle verlagen de parkeernormen, zij het minder verstrekkend.
Belangenclub Vereniging Eigen Huis ziet het schrappen van parkeerplekken met stijgende ergernis aan. ,,Het nu rigoureus schrappen van parkeerplaatsen is erg onverstandig omdat het veel problemen oplevert'', waarschuwt beleidsadviseur Maud Weide. ,,Parkeerproblemen en overlast in steden zullen hierdoor nog meer toenemen, ook in de omliggende woonwijken.''
Eigen Huis, dat honderdduizenden woningbezitters vertegenwoordigt, heeft onderzoek laten doen onder woningeigenaren met een auto.
De resultaten zijn zonneklaar: ruim zeventig procent van de 1500 door Ruigrok Netpanel gepeilde Nederlanders vindt het een groot bezwaar dat er bij nieuwbouwprojecten minder parkeerplekken worden gepland dan bewoners nodig hebben. Bijna de helft noemt één parkeerplek per nieuwbouwwoning al te weinig. Slechts een op de vijf vindt minder dan dat prima.
Realiteit versus beleidsplannen
20 procent van de huizenbezitters met voertuig vindt dat de parkeerfaciliteiten in hun gemeente de afgelopen vijf jaar zijn verslechterd. In sterk verstedelijkte gebieden is dat echter ruim één op de drie bewoners (36 procent).
Voor de rest zijn de meeste bewoners tevreden met de parkeerfaciliteiten zoals die er nu zijn. Zij beoordelen die met het cijfer 7,8. De beoordeling is echter beduidend lager in sterk verstedelijkte gebieden.
Al met al past het schrappen van parkeerplekken niet bij de woonsituatie van de meerderheid van de Nederlanders. ,,Vooruitlopen op een verwachte vermindering van het autobezit doet het misschien goed bij beleidsplannen, maar past niet bij de realiteit van veel mensen voor wie een auto voorlopig nog onmisbaar is'', zegt Weide.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMInterview24
Documaker Oliver Stone is vrij positief over Rusland: ‘Zij bouwden de eerste kerncentrale ter wereld’
Amsterdam -
Koopkracht, inflatie, modaal inkomen: wat betekenen al deze termen?
Indexering, koopkracht, recessie... De termen vliegen je de laatste weken om de oren. Maar wat betekent inflatie precies en hoeveel is een modaal inkomen? -
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
PREMIUM10
Jesse (19) begon eigen bedrijfje en sleepte opdracht binnen van 20.000 euro: ‘Ik heb de gunfactor’
Veertig uur per week zwoegen voor de baas? Dat is niet vanzelfsprekend voor veel jongeren. Mede door influencers én veranderingen in het onderwijs ziet de Kamer van Koophandel een spectaculaire toename van het aantal jonge ondernemers in de afgelopen tien jaar. ,,Soms zijn ze pas 13 jaar.’’ Maar waakzaamheid blijft geboden. ,,Geld verdienen mag niet de enige drijfveer zijn.’’Rotterdam -
Oproep
Doe ook mee aan de rubriek Geld & Geluk in ons magazine Mezza
Wil je jezelf met je partner, gezin of huisgenoten of - als je single bent - in je eentje terugzien in ons weekendmagazine Mezza en op deze site? Vertel voor onze rubriek Geld & Geluk hoe het reilt en zeilt bij jou thuis. Laat hieronder je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op.
-
PREMIUM
Buitenlandse beleggers slaan Nederland over: ‘Vragen zich af wat er in godsnaam aan de hand is’
-
-
-
299
Bijna helft van werkenden houdt het niet vol tot pensioenleeftijd
Bijna de helft van de werkenden houdt het niet vol tot pensioenleeftijd door te werken. Als de pensioenleeftijd naar 70 jaar gaat, vreest twee derde eerder uit te vallen. Maar eerder stoppen met werken is financieel onhaalbaar voor de meesten. -
Incassobedrijf gebruikt AI om kwetsbare schuldenaar te spotten: ‘Kan bizarre situaties opleveren’
Een incasso-organisatie wil via kunstmatige intelligentie vaststellen of iemand met een openstaande rekening kans heeft op probleemschulden. Dan kan snel worden ingegrepen. Het bedrijf zelf spreekt van ‘een baanbrekende stap in de wereld van incasso’s’, maar critici vrezen het gevaar van willekeur als AI wordt gebruikt bij mensen in een kwetsbare positie.
-
Thermostaat op 18 en zachte winter: gasopslagen nog steeds voor ruim de helft gevuld
-
Een derde van Gronings dorpje bezoekt dokter vanwege klachten windturbines
,,Een geluiddichte kast”, zegt huisarts Cornelis Pet in het Groningse Meeden. ,,Dat is wat een echtpaar in hun woning heeft laten bouwen als uiterste poging om het geraas en het gebrom maar buiten te sluiten. Meneer en mevrouw worden gillend gek van de windturbines.”Meeden -
-
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn