Het groen langs het spoor vormt een steeds groter risico voor het treinverkeer. Spoorbeheerder ProRail wil daarom flink gaan snoeien en kappen.
Omgewaaide bomen, afgebroken takken en bladeren zorgen voor steeds meer vertraging in Nederland. Vorig jaar werden 62.000 reizen op die manier verstoord, 10 procent meer dan het jaar ervoor.
Verzet
De spoorbeheerder verwacht veel verzet tegen het plan, maar wil milieuliefhebbers tegemoet komen. Het spoornet wordt met drones vastgelegd en in 3D-scans is te zien waar de pijnpunten zitten. "Daar moet wat mee gebeuren. We voeren dan overleg met lokale autoriteiten, bio-experts en grondbezitters”, zegt ProRail-baas Pier Eringa in De Telegraaf.
Hij lijkt in ieder geval de wet aan zijn kant te hebben. "We kunnen ons altijd beroepen op de spoorwet, die voorschrijft dat er rond elf meter van de rails eigenlijk helemaal geen bomen zouden mogen groeien; ook om de veiligheid van reizigers en het zicht van machinisten te garanderen."