Supermarkt heeft begrip voor een foutje met de zelfscanner
Supermarkten rekenen op eerlijke klanten bij de zelfscankassa's. Een foutje met de scanner hoeft niet meteen te eindigen in het politiebureau. ,,Wij gaan gewoon uit van de betrouwbaarheid van onze klanten.”
Een winkeldief beschaamde afgelopen zaterdag dat vertrouwen, toen hij voor bijna 1100 euro aan boodschappen meenam en alleen een blikje frisdrank afrekende bij de zelfscankassa. Het grote verschil tussen de korte bon en de overvolle winkelwagen viel op en de man werd aangehouden.
Sinds 2015 kunnen klanten van de Albert Heijn zelf hun boodschappen scannen, inmiddels al in 300 vestigingen. Ook concurrent Jumbo heeft sinds enkele jaren zelfscankassa’s.
Positieve boodschappentrip
Volgens woordvoerder Pauline van den Brandhof van Albert Heijn heeft het zelfscannen zowel voor de klant als voor de supermarkt voordelen: ,,Klanten kunnen hun boodschappentrip nu helemaal zelf indelen. Het werkt snel en is efficiënt: mensen hoeven niet meer hun boodschappen uit te laden bij de kassa en vervolgens weer in te laden. We horen eigenlijk alleen maar tevreden geluiden van klanten.” Zelfscankassa's drukken ook de personeelskosten voor supermarkten.
Toch biedt de service openingen voor winkeldieven. Controle wordt immers steekproefsgewijs uitgevoerd. ,,Door een computersysteem gaat er, willekeurig, een lampje branden bij een zelfscankassa. Als dat lampje bij jouw zelfscankassa gaat branden, worden jouw boodschappen gecontroleerd. Er staat ook altijd een medewerker op het zelfscanplein om hulp te verlenen en een oogje in het zeil te houden”, aldus Van den Brandhof.
Iets vergeten te scannen? Dat kan gebeuren.
Ook bij Jumbo is de controle willekeurig, meldt woordvoerder Jennita den Boer. Hoe de controle precies gaat, wil Jumbo niet kwijt. Wel zegt Den Boer: ,,Er wordt bij de controles geen rekening gehouden met de hoeveelheid artikelen, prijs van boodschappen of het soort klant.”
Oeps, vergeten
Bij het zelfscannen moet de klant, zoals de naam al doet vermoeden, zelf de producten in zijn winkelmandje scannen. Het kan gebeuren dat een product per ongeluk niet gescand wordt. Dat is het scenario waar Van den Brandhof bij voorkeur vanuit gaat. ,,Bij Albert Heijn vertrouwen we onze klanten. We rekenen erop dat iedereen zijn boodschappen netjes betaalt. Wij geven ze ook het vertrouwen dat ze het zelf goed regelen. Als ze dan een keer iets vergeten te scannen, kan dat natuurlijk gebeuren. Ook bij de gewone kassa kan je vergeten iets op de band te leggen."
Het klinkt vergevingsgezinder dan de zelfscanvoorwaarden op de website van de Albert Heijn. Daar staat: ,,In geval van vermeend misbruik hebben wij het recht om eenieder uit te sluiten van AH Zelfscannen. Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen."
Bij Jumbo wordt de situatie eerst in ogenschouw genomen voordat er tot actie wordt overgegaan. ,,Als uit de controles blijkt dat klanten producten niet hebben gescand, wordt naar aanleiding van de hoeveelheid niet gescande producten gekeken welke actie wordt ondernomen. Hierbij kun je denken aan het alsnog afrekenen van producten, tot - bij ernstige gevallen van misbruik - een verbod om de zelfscan in de toekomst te gebruiken.” Wanneer iets als diefstal wordt aangemerkt en wanneer als foutje, verschilt dus per supermarkt.
Door de steekproefsgewijze controle, kan het gebeuren dat producten ongescand worden meegenomen. Het toevoegen van beveiligingslabels zou deze mogelijkheid tot winkeldiefstal tegen kunnen gaan. Dan gaat er een alarm af als een klant met een ongescand product de winkel verlaat. Maar, zegt Van den Brandhof: ,,Dat is wellicht een ontwikkeling voor in de toekomst. Op dit moment doen we steekproefsgewijs controle en dat is afdoende. We gaan ervan uit dat het vanzelfsprekend is dat je gewoon voor je boodschappen betaalt."
Op de vraag of de kosten van winkeldiefstal opwegen tegen de kosten van minder personeel, konden beide woordvoerders geen sluitend antwoord geven. ,,Daar zullen ongetwijfeld allemaal businessplannen voor gemaakt zijn", aldus Van den Brandhof.
Anoniem scannen
Bij de zelfscankassa’s van Albert Heijn moet eerst een anonieme of persoonlijke bonuskaart gescand worden voordat de zelfscanner beschikbaar wordt. De boodschappen die met de zelfscanner worden gekocht, worden gekoppeld aan de bonuskaart. Bij de Jumbo is het zelfscannen anoniemer. Den Boer: ,,Er is geen klantenkaart nodig om gebruik te maken van het zelfscansysteem. Er worden dus geen gegevens van klanten geregistreerd.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dief steelt voor 1093,59 euro aan lekkernijen en rekent één blikje cola af
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
Vakantiegeld in aantocht, maar verschillen zijn groot: wat kun jij dit jaar verwachten?
Werkend Nederland wacht met smart op het loonstrookje van volgende maand. Dan wordt namelijk het vakantiegeld weer uitbetaald. De toeslag valt dit jaar voor de een gunstiger uit dan voor de ander. Zo krijgen parttimers aanzienlijk meer vakantiegeld, terwijl de hoogste inkomens flink inleveren. Dat heeft salarisverwerker ADP uitgerekend. -
Onderzoek
Melkveehouders kunnen mest niet kwijt: ‘Lol van het boeren is er voor velen wel af’
De Nederlandse melkveehouderij dreigt te bezwijken onder de mestcrisis. Driekwart van de boeren met melkvee ervaart financiële problemen, vier op de tien slaagt er niet in een afnemer voor hun dierlijke mest te vinden en verscheidene gezinsbedrijven zien geen andere uitweg dan het bijltje erbij neer te gooien. -
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week Zafer, een Turkse arbeidsimmigrant. Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen op grond van een officieel verdrag tussen Turkije en Nederland.
-
40
ASML gaat flink groeien in Nederland: 20.000 banen erbij en bedrijf verdubbelt in omvang
-
-
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUM
Huurders opgelet: zo weet je of je te veel huur betaalt en of je recht hebt op verlaging
Honderdduizenden huurwoningen worden mogelijk in prijs verlaagd. De nieuwe wet die huurders moet beschermen, kan rekenen op de steun van een flinke meerderheid van de Tweede Kamer. Maar wie zich alvast rijk rekent en meteen een lagere huur verwacht, komt bedrogen uit. Hoe weet je of je te veel huur betaalt? En wanneer kom je in aanmerking voor huurverlaging? Matthijs ten Broeke van de Woonbond legt het uit.
-
uwv147
Steeds meer senioren arbeidsongeschikt: ‘Hoe langer je doorwerkt, des te groter de kans’
-
Voorstel boeren: vrijwillige krimp melkvee om lucht te geven in mestcrisis
Melkveehouders die klem zitten met te veel mest op hun bedrijf moeten tegen een vergoeding afscheid kunnen nemen van een deel van hun veestapel. Zo is een versnelde daling van het aantal runderen te realiseren in Nederland. Dat stellen de vier landbouworganisaties LTO, Najk, NZO en Natuurweide in een eigen plan om de acute mestcrisis het hoofd te bieden. -
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’