Gemiddeld scheelt het hogere tarief 2.200 dollar per geëxporteerde motor, meldt het concern maandag. Maar het bedrijf gaat die schade zelf dragen. Volgens de motorfabrikant zouden de gevolgen te groot zijn als de kosten wel worden doorberekend in de prijs voor de consument.
Voor 2018 verwacht Harley-Davidson dat extra kosten door de importtarieven 30 tot 45 miljoen dollar bedragen. Op een volledig jaar komt de schade naar verwachting uit op 90 tot 100 miljoen dollar.
Om de schade op de lange termijn te verkleinen, gaat het concern productie verplaatsen van de VS naar internationale locaties. Uiteindelijk wil het bedrijf binnen negen tot achttien maanden dit plan hebben uitgevoerd.
Enige optie
Harley-Davidson benadrukt deze maatregel niet als voorkeur te hebben, maar het bedrijf ziet dit als enige optie om op de lange termijn zijn motoren beschikbaar te houden in Europa. In 2017 kochten Europeanen bijna veertigduizend motoren van Harley-Davidson. Europa is na de VS de belangrijkste markt voor Harley-Davidson.
Op 22 juni werd het importtarief voor motoren van Harley Davidson verhoogd van 6 procent naar 31 procent. De Europese Unie reageerde hiermee op de hogere importheffingen op staal en aluminium die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ingesteld.
De EU heeft ook hogere importtarieven ingesteld op producten zoals Amerikaanse pindakaas, motorboten en rijst.