Direct naar artikelinhoud
Lezersbrief

'Het is tijd om Schiphol te laten krimpen'

'Het Nederlandse klimaat verwacht van bijna elke sector inspanningen,' schrijft Tweedekamerlid Lammert van Raan (PvdD) in Het Parool. 'Behalve van de landbouw en de luchtvaart.'

'Het is tijd om Schiphol te laten krimpen'
Beeld anp

Het valt niet uit leggen dat de luchtvaart buiten het aanstaande klimaat­akkoord wordt gehouden. Toch blijft het zelfbenoemde groenste kabinet ooit de buitensporige klimaatkosten van de luchtvaart afwentelen op toekomstige generaties.

Burgers willen goedkoop vliegen, lijkt het kabinet te denken. Keert de wal eindelijk het schip?

De Nederlandse uitwerking van 'Parijs' staat bij voorbaat in de schaduw van alle taboes van de coalitie. Het Nederlandse ­klimaat verwacht van bijna elke sector inspanningen. ­Behalve van de landbouw en de luchtvaart.

Onaantastbaar
De CO2-winst die aan de onderhandelingstafels wordt behaald, wordt vervolgens geofferd op het onaantastbare altaar van een ongebreideld groeiende luchtvaart.

KLM-baas Pieter Elbers hield ­onlangs met NS-topman Roger van Boxtel een warm pleidooi voor de trein boven het vliegtuig voor reizen in Europa.

Risicoloos: de internationale spoorverbindingen staan er ­immers beroerd voor. Neem de intercity naar Brussel, die vanaf de grens plotseling verandert in een stoptrein die de reizigers massaal de auto of de Flixbus in jaagt.

Elbers en Van Boxtel vielen door de mand met hun goede bedoelingen door te stellen dat de vrijgekomen 'ruimte' kan worden opgevuld door intercontinentale vluchten.

Luchtkastelen bouwen op Schiphol, ­aangemoedigd door vliegtuig­lawaai­partijen als D66 en VVD. 'Schiphollen' is niet voor niets een werkwoord geworden dat omschrijft hoe de luchtvaartsector taxfree doorgroeit en beleidsmakers doet geloven dat het wel meevalt. Omwonenden van vliegvelden liggen er wakker van, anders dan volksvertegenwoordigers van de coalitiepar­tijen.

Elbers en Van Boxtel redeneren alsof ze voor de oorlog van huis zijn gegaan en het nieuws niet hebben gevolgd. De wederopbouw van het naoorlogse Nederland, met economische groei als middel tegen elke kwaal, is nog altijd de hoofdmoot van beleid.

Tegengeluid
Nieuwe inzichten zoals Kate Raworths Donuteconomie van de volksvertegenwoordiging lijken aan de wolkenridders niet besteed.

Het tegengeluid begint het ­vliegtuiglawaai gelukkig te overstemmen. Het aantal vliegbewegingen laat onze toekomstige welvaart in rook opgaan. Het is tijd om te beginnen met een krimp van Schiphol van 500.000 naar maximaal 300.000 vliegbewegingen in 2030. De markt voor internationale treinreizen zal er direct door worden gestimuleerd.

De presentatie van het Nederlandse klimaatakkoord zal, dankzij een intensieve lobby, eindigen in een ­geconcentreerde blik op de navel. De logica van een door lobbyisten bepaalde schijndemocratie stelt dat luchtvaart is vrijgesteld van klimaatinspanning.

The sky was the limit. Die is nu bereikt. Als we het politieke klimaat niet veranderen, verandert onze luchtvaart met donderend geraas ons klimaat. Onverstandig voor een land onder de zeespiegel. Vluchten kan niet meer. En wegkijken ook niet.

Lammert van Raan, Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren.

Morgen is om 13.00 uur het Landelijk Protest Luchtvaartgroei op het ­Museumplein.

Het Nederlandse ­klimaat verwacht van bijna elke sector inspanningen. ­Behalve van de landbouw en de luchtvaart