Daarnaast waarschuwt het BIT de luchtverkeersleiding zich meer met de ontwikkeling van het nieuwe systeem te bemoeien, zodat de verkeersleiding tijdig kan ingrijpen als er iets dreigt mis te gaan.
De luchtverkeersleiding denkt dat het nieuwe systeem eind 2021 klaar is. In 2024 wordt het systeem volgens nieuwe Europese regels verplicht.
De moeizame invoering van het systeem heeft hoe dan ook geen gevolgen voor de herindeling van het luchtruim, schrijft minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.
Naar die herindeling wordt reikhalzend uitgekeken, vooral door omwonenden van Lelystad Airport. Als dat vliegveld in 2020 voor commerciële vluchten opengaat, moeten vliegtuigen tientallen kilometers op 1.800 meter hoogte blijven vliegen, omdat het vliegverkeer naar Schiphol anders wordt gehinderd. Met de herindeling van het luchtruim zou die hoogtebeperking kunnen verdwijnen.
Bewoners van de provincies rondom Lelystad Airport zijn bang dat ze geluidshinder gaan ondervinden van de lager overvliegende vliegtuigen. In 2020 zijn er 10.000 starts en landingen op Lelystad Airport, op termijn moeten dat er 45.000 worden.