"De postzegel is ons cadeautje aan de vijftigste verjaardag van De Fabeltjeskrant. Net als de jaarlijkse kinderpostzegelactie is De Fabeltjeskrant cultureel erfgoed en echt Nederlands, wie is er niet mee groot geworden?", zegt Jeroen den Tex, directeur van de Stichting Kinderpostzegels.
Met de zegels halen basisschoolleerlingen uit de groepen 7 en 8 elk najaar geld op voor ruim 400.000 kinderen die het minder goed hebben getroffen. Er worden projecten in binnen- en buitenland mee geholpen, onder het motto 'Een goed thuis voor ieder kind'. De kinderpostzegelactie begint dit jaar op 26 september.
De Fabeltjeskrant was voor het eerst te zien op 29 september 1968. In 2005 werd het programma in het kader van vijftigjarig bestaan van de Nederlandse kindertelevisie uitgeroepen tot het beste kinderprogramma van de twintigste eeuw.
Eerder deze maand werd bekendgemaakt dat er een bioscoopfilm van De Fabeltjeskrant wordt gemaakt.