Suzuki onthult vierde generatie Jimny: nog steeds een echte terreinauto
De nieuwe, vierde generatie Suzuki Jimny blijft een volwaardige terreinauto. Zo heeft hij standaard inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing. Samen met het sterke ladderchassis maakt hem dat tot een volwassen off-roader.
Met de nieuwe Jimny krijgt de huidige generatie na maar liefst 20 jaar trouwe dienst een opvolger. Komend najaar staat hij bij de Nederlandse dealers. Het hoekige design doet in eerste oogopslag denken aan een Hummer. Het leidt in elk geval tot een praktisch interieur. De zwarte grille, bumpers en spatbordverbreders onderstrepen zijn stoere karakter en hetzelfde geldt voor het reservewiel achterop de carrosserie.
Ook het design van het dashboard is hoekig en stoer, inclusief het instrumentarium met twee grote klokken voor de snelheid en het toerental. Een centraal geplaatst touchscreen (geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay) is voor de bediening van onder meer audio en navigatie. De Suzuki Jimny wordt leverbaar met opvallende carrosseriekleuren, waaronder de trendy 2‑tone kleur ‘Kinetic Yellow’ met zwart dak.
De eerste generatie van de kleine Suzuki werd in 1970 onthuld. Het was toen de eerste en enige compacte 4x4 in het kleinste segment van de markt. Vooral zijn lage gewicht bracht hem in het terrein waar andere, veel grotere en duurder terreinauto's het lieten afweten. Suzuki heeft tot nu toe bijna 2,9 miljoen Jimny's verkocht. Hij is daarmee een van de succesvolste Suzuki-modellen ooit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla koopt racismezaak af na aanklacht zwarte oud-werknemer
-
PREMIUMSalaris
Patrick (25) wil niet meer verdienen: ‘Anders raak ik mijn huurtoeslag en zorgtoeslag kwijt’
Patrick (25) werkt als logistiek medewerker in een distributiecentrum voor auto-onderdelen. Hij houdt zich bezig met allerlei werkzaamheden: van magazijntellingen tot het verplaatsen van goederen. -
auto-expert78
Waarom kunnen auto’s zo hard rijden terwijl het nergens mag?
Terwijl je in Nederland nergens sneller mag rijden dan 130 kilometer per uur, worden er nog steeds auto's verkocht met topsnelheden van ver boven de 200 kilometer per uur. Lezer Bart Herklots vraagt zich af waarom er niet wordt ingegrepen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Meneer Bolkestein hapt naar adem, maar de coassistent en ik horen niets bij de longen
De coassistent van huisarts Rutger Verhoeff heeft het benauwd. Hij hoort bij zijn patiënt met de stethoscoop weinig, terwijl meneer Bolkestein toch echt zichtbaar naar adem hapt. Maar dan ontdekt de huisarts wat er mis is. -
auto-expert3
Waarom schakelt mijn fietsendrager de cruisecontrol uit?
Als je een fietsendrager aansluit op de auto, kan het zijn dat sommige functies ineens niet meer werken. Zoals de cruisecontrol van lezer Dianna den Doop. Zij vraagt zich af hoe dat kan. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Automobilisten die 4 kilometer te hard reden betaalden samen voor 16 miljoen aan boetes
-
-
-
PREMIUMuitleg
Waarom rijden we nog 100 km/u op de snelweg?
Vier jaar geleden ging de maximumsnelheid omlaag naar 100 kilometer per uur. Experts laten zich uit over wat dat betekent voor onze natuur. Stikstofwinst is er steeds minder. Maar de limiet is wel goed voor het klimaat, mits iedereen zich aan de snelheid houdt. ,,Als je zorgt dat je minder hard rijdt, is dat beter voor zeldzame vlinders zoals het gentiaanblauwtje.’’ -
PREMIUMbelastingaangifte
Dit zijn aftrekposten waar de Belastingdienst dit jaar extra op controleert (en zo vul je ze goed in)
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: waar controleert de Belastingdienst dit jaar extra op? Een financieel planner en een accountant vertellen over belangrijke aftrekposten en waar je op moet letten bij het doen van je aangifte.
-
PREMIUMmijn allessie
Twingo suf? Wacht maar tot je die van Dewi ziet
Wateringen, Den Haag -
PREMIUMinterview
Topman autofabrikant MG reageert op commotie over Chinese auto’s: ‘In Europa gebeurt precies hetzelfde’
De invasie van Chinese automerken in Europa wordt steeds feller bekritiseerd. Er zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie doordat de Chinese regering de auto-industrie zwaar subsidieert. Ook zouden er risico’s zijn op het gebied van privacy en spionage. Topman Aiden He van het in Europa zeer succesvolle Chinese automerk MG reageert: ,,Oneerlijke concurrentie? In Europa gebeurt precies hetzelfde.” -
-
Koop deze auto’s niet omdat ze te weinig vermogen hebben, zegt Duitse ANWB