Op 13 maart 2018 hebben twee teams van Eyes on Animals transporten met ongespeende kalveren gecontroleerd van Ierland naar onder andere Nederland. De trucks (minimaal 17 stuks) namen de boot van Rosslare (IE) naar Cherbourg (FR). De boottocht duurde maar liefst 19 uur waarna het transport over de weg werd vervolgd. Zeker 6 chauffeurs hebben na aankomst in de haven de kalveren niet direct laten rusten op de dichtstbijzijnde controlepost – zoals verplicht is. In plaats daarvan reden de trucks door naar een controle post in Abbeville (nog eens 5 uur extra rijden) waardoor de maximale transporttijd (19 uur) met meer dan 10 uur werd overschreden.

Foto: Eyes on Animals

Eén truck van transportbedrijf Hallissey is gevolgd is tot aan de eindbestemming – een kalverenmesterij in Nederland. In totaal waren de kalveren ruim 56 uur onderweg (inclusief transporttijd naar Rosslare haven, wachttijd op Rosslare haven, de boottocht en de 12 uur rust in Abbeville). In totaal zaten de kalveren daarvan 32 uur aaneensluitend in de truck, wat betekent dat de maximale transporttijd (19 uur) met ruim 13 uur overschreden werd. De chauffeur vertelde aan de inspecteurs van Eyes on Animals dat de Ierse autoriteiten zijn route hadden goedgekeurd.

ARVE Error: Mode: lazyload not available (ARVE Pro not active?), switching to normal mode




Bovenop dit alles bleek het drinksysteem in de truck ongeschikt waardoor kalveren niet goed konden drinken. Ook was er voor sommige kalveren onvoldoende stahoogte.

“Minimaal 6 trucks zijn na de boottocht van 19 uur niet gestopt bij de dichtstbijzijnde controlepost in Tollevast (10km vanaf de haven in Cherbourg) maar doorgereden naar controlepost in Abbeville zo’n 360 km verderop (ruim vijf uur rijden). Dit is in strijd met de Verordening (EG) 1/2005, bijlage I, hoofdstuk V, punt 1.7b.
Doordat minimaal 6 trucks niet de dichtstbijzijnde controlepost hebben aangedaan, werd de maximale transporttijd van 19 uur met meer dan 10 uur overschreden. Dit is in strijd met de Verordening (EG) 1/2005, bijlage I, hoofdstuk V, punt 1.4.

Het drenksysteem van de firma Hallissey was ongeschikt. Hierdoor konden de kalveren niet (goed) drinken. Op slechts +/- 60% van de metalen drinknippels waren rubberen spenen bevestigd. Deze bevonden zich bovendien tussen de ventilatieopeningen en waren niet naar binnen gericht waardoor de kalveren er niet goed bij konden. Dit is in strijd met de im- en exporteisen die de NVWA gesteld heeft aan drinksystemen voor ongespeende kalveren en de Verordening (EG) 1/2005, bijlage I, Hoofdstuk V, punt 1.4.

De Stena Carrier boot had minimaal 17 trucks aan boord (4,000-5,000 kalveren), maar slechts 3 chauffeurs. Dit is in strijd met de Verordening (EG) 1/2005, artikel 6.6 waarin staat dat iedere truck vergezeld moet worden door minimaal één verzorger.

Samen met CIWF, TSB|AWF en L214 heeft Eyes on Animals een officiele melding gedaan bij de Ierse en Nederlandse autoriteiten over de geconstateerde overtredingen. Ook hebben we de autoriteiten om een verklaring gevraagd voor het goedkeuren van transporten die in strijd zijn met de Europese welzijnsregels (Verordening (EG) 1/2005)”

Aldus de schokkende raportage van Eyes on Animals

Persbericht Eyes on Animals