Test Nissan Micra: volwassen, maar krap
AutotestDe Micra was jarenlang een tamelijk anonieme auto met ogenschijnlijk weinig ambities. Maar bij de jongste generatie gooide Nissan het roer om.
Nissan Micra 0.9 IG-T (90 pk), vanaf €17.590
De kleinste Nissan is nu scherp gesneden, ziet er sportief uit en heeft bovenal een volwassen uitstraling – iets dat je niet van Nissan Micra occasions uit vorige generaties kunt zeggen. Daarbij getuigt ook het interieur van aandacht voor design. De geteste versie heeft zelfs zwart met donkerrood gekleurde, leren bekleding: de eenvoudige stadsauto van vroeger lijkt ineens wel heel ver weg. Het 7 inch grote, centrale beeldscherm is in het dashboard geïntegreerd en laat zich aan een smartphone koppelen. Uniek is de optie voor een Bose-audiosysteem met twee extra luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder. Leuk bedacht, want het geluid zit hierdoor dicht bij je oren, maar je moet je hoofd wel ongemakkelijk ver naar achteren, tegen de hoofdsteun houden, om er optimaal van te genieten. En waarom wordt de bijrijder overgeslagen?
Goedkoop
De zitruimte op de achterbank valt tegen en ook de toegang is daar beperkt. Ouderwets en goedkoop ogend is de trekknop waarmee je de achterbank omklapt. Als je dit doet, heb je trouwens te kampen met een ongelijke laadvloer. De bagageruimte is met 300 liter een van de kleinste in deze klasse en niet ideaal toegankelijk, als gevolg van de hoge tildrempel. Elke Micra heeft een automatisch noodremsysteem, maar een derde hoofdsteun op de achterbank is alleen in de topversie standaard. Slechte keus om op zo'n veiligheidsonderdeel te bezuinigen. Verder is de Micra leverbaar met zo'n beetje alle rijhulpen van dit moment en ook led-koplampen zijn een optie.
Vlot
Deze krachtigste motorversie (90 pk driecilinder turbo-motor, testverbruik 1 op 15,9) moet je goed op toeren houden voor vlotte prestaties. Sommige concurrenten gaan bij lage toeren gretiger met het gaspedaal om. De handbak schakelt aangenaam soepel en licht. Verder valt op dat de Micra niet een van de stilste is. Maar het stabiele weggedrag en de fijne besturing bevinden zich aan de top van deze klasse en hetzelfde geldt voor het goede veercomfort.
PLUS
Fijne besturing. Prima onderstel. Technisch helemaal bij de tijd. Uniek: luidsprekers in hoofdsteun.
MIN
Krap op de achterbank. Beperkte bagageruimte. Derde hoofdsteun achter niet altijd standaard.
EINDCIJFER 6,7
CONCLUSIE
De Micra eist met zijn krachtige design de aandacht op in het overvolle segment van de Clio en Polo. Vergeleken met de concurrentie is hij krap op de achterbank en de bagageruimte houdt ook niet over. Maar de besturing, wegligging en het veercomfort zijn top.
EXTRA TESTNOTITIES
- Bekend trucje: de coupé-look, waardoor de Micra oogt als een sportieve driedeurs, is gecreëerd door de achterste portiergrepen in de raamomlijsting te plaatsen. Echt handig is dat niet, want het vereist nu meer kracht om het portier open te trekken en voor kwetsbare nagels is het ook niet fijn.
- De geteste versie is de IG-T 90, met prijzen vanaf €19.790. In dit geval heeft hij het Tekna-uitrustingsniveau, wat zijn prijs op €21.090 brengt. Deze Tekna is royaal uitgerust met o.a. een 7 inch touchscreen met navigatie, digitale radio, Bose-audiosysteem met zes luidsprekers, achteruitrijcamera, regensensor, automatische klimaatregeling,17 inch lichtmetalen wielen, privacy glas en een omvangrijk veiligheidspakket (automatisch noodremsysteem, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht en rijstrookbewaking). . Aansluiten van een smartphone op het infotainment is in deze versie mogelijk, behalve voor Apple CarPlay. Merkwaardig genoeg kan dat in andere uitrustingsniveaus van de MIcra juist wel.
- De testauto is ook nog voorzien van enkele opties: LED-koplampen (€400), Interieur Pack Invigorating Red (rode kleuraccenten in het interieur, leren stoelbekleding en stoelverwarming, €1.200) en het Exterieur Pack Plus Enigma Black (gekleurde accenten exterieur, speciale 17 inch lichtmetalen wielen, €500). Alles bij elkaar komt de prijs van de geteste uitvoering zo op € 23.190.
- De kofferbakinhoud van de Micra – 300 liter – is exact gelijk aan die van broertje Renault Clio. De twee hebben veel overeenkomsten, maar daar zie je in de praktijk vrijwel niks van terug. Knap!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard -
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe.
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem. -
-
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik