Huizenbezitters besteden klusjes uit, laten hun eten bezorgen, de boodschappen aan hun deur komen en de was ophalen. Dit 'ontzorgen' past binnen de circulaire economie, want de aanschaf van bijvoorbeeld wasmachines wordt overbodig.
Een keuken staat meer stil dan dat hij wordt gebruikt, in sommige huishoudens meer dan 90 procent van het jaar. Huizen worden dus kleiner van omvang, met een kleinere keuken. Heb je een grote keuken nodig voor een etentje, dan leen je de woonkeuken van een buurtbewoner. Zo wordt er minder gebouwd en dat bespaart materialen. Nog een voordeel: het verdwijnende groen in de stad neemt weer toe.
Een eigen woning kan volgens ABN goed worden ingezet in de toekomstige bezitloze economie. Een lege slaapkamer wordt via Airbnb verhuurd en een ruime woonkamer kan overdag als vergaderlocatie worden uitgeleend voor zogenaamde werknomades.
2050
De Europese Commissie heeft de transitie naar een circulaire economie tot prioriteit benoemd en stelt dat de Nederlandse economie in 2050 volledig circulair moet zijn. Een flinke uitdaging, want zo'n 91 procent van de materialen die we gebruiken gaat nog altijd verloren na gebruik.
ABN AMRO bedacht visies op wonen, kleding, communicatie, accommodatie, mobiliteit, voeding en logistiek die tot een meer circulaire economie zullen leiden. 31 procent van de 1.354 ondervraagde Nederlanders verwacht dat deze ideeën binnenkort realiteit worden.
Meedoen aan de circulaire economie is al volop aan de gang: 37 procent slaat bestanden op in de cloud, 30 procent laat maaltijden bezorgen, 14 procent laat boodschappen bezorgen, 6 procent bestelt weleens een maaltijdbox, 20 procent koopt regelmatig tweedehandskleding, 11 procent huurt een particulierenwoning voor vakanties en 4 procent heeft gebruikgemaakt van vervoer door bijvoorbeeld Uber.
Vaste patronen
De transitie naar een bezitloze en leefbare stad heeft volgens ABN AMRO alleen kans van slagen als vaste patronen drastisch worden omgegooid.
"Dit lukt als de consument de voordelen en het gemak ervaart en er in financieel opzicht niet slechter van wordt", zegt Franka Rolvink Couzy, head sector research bij ABN AMRO. "Maar een gedragsverandering kost tijd."
Uit het rapport blijkt dat jongeren en hoogopgeleiden het meest enthousiast zijn over de plannen.