De Europese industrie geeft op verscheidene producten informatie die veel verbloemt over de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank.
Termen als 'ambachtelijk' zouden consumenten op het verkeerde been zetten, evenals plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit of de vermelding 'volkoren' op brood met nauwelijks vezels erin. Dat laatste voorbeeld is overigens niet van toepassing op Nederland, waar wettelijk is vastgelegd hoeveel vezels er in volkorenbrood horen te zitten.
BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten "de waarheid over hun producten nogal eens oprekken".
"Het is opvallend dat bijvoorbeeld een ananas- en kokosnootsapje in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat", aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruikgemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes en yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.
Percentage fruit
Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Ook wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen.
De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als 'traditioneel', 'ambachtelijk' en 'natuurlijk'.
Campagne
In 2013 voerde de Consumentenbond in Nederland al eens campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op.
Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. "Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben", stelt BEUC.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!
NUjij: Uitgelichte reacties