Daarmee komt het sociale medium terug op de beslissing om advertenties op basis van informatie van derden helemaal niet meer toe te staan.
Adverteerders op Facebook kunnen bij zogenoemde databemiddelaars informatie over personen inkopen. Met deze informatie kunnen zij een beter profiel van potentiële klanten bereiken. Met de informatie kunnen adverteerders hun boodschap aan een zo gericht mogelijk publiek laten zien.
Bedrijven die op Facebook willen adverteren en daarbij namen van potentiële klanten, afkomstig van bemiddelaars, willen gebruiken, moeten voortaan ook laten weten dat deze mensen hun gegevens met toestemming hebben afgestaan.
De regels voor adverteerders gaan vanaf 2 juli gelden.
Druk
In maart kondigde Facebook nog aan dat het sociale netwerk zou stoppen met de mogelijkheid voor adverteerders om informatie van databemiddelaars te gebruiken. Volgens bronnen van persbureau Reuters is Facebook daar onder druk van adverteerders op teruggekomen.
Adverteerders zouden bang zijn dat zij hun beoogde publiek niet meer zouden kunnen bereiken. Een woordvoerder van Facebook bevestigt volgens Reuters dat het bedrijf na "feedback van adverteerders" op de beslissing is teruggekomen.
De optie om informatie bij een bemiddelaar in te kopen, is beschikbaar voor adverteerders die mensen in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Japan en Brazilië willen bereiken.
Facebook ligt momenteel onder vuur vanwege het privacyschandaal rondom Cambridge Analytica. Dit bedrijf heeft onbedoeld informatie van miljoenen Facebook-gebruikers in handen gekregen.