De autofabrikant zegt de boete te accepteren en daarmee ook verantwoordelijkheid te nemen voor de fraude. Volkswagen gaat niet tegen de geldstraf in beroep.
Het concern hoopt dat de boete ook een "significant positief effect" zal hebben op andere lopende onderzoeken in Europa.
De boete bestaat uit een maximale straf van 5 miljoen euro. Volkswagen moet daarnaast 995 miljoen euro betalen vanwege de economische voordelen die het concern door de fraude heeft genoten.
Volkswagen raakte in het najaar van 2015 in opspraak. Toen bleek dat het concern jarenlang heeft gesjoemeld bij toelatingstesten voor dieselmotoren.
Software
De motoren waren voorzien van verboden software waardoor ze in het laboratorium veel schoner uit de bus kwamen, dan bij normaal gebruik op de openbare weg. De affaire heeft al geleid tot de nodige boetes en schikkingen. Daar zijn bij elkaar vele miljarden mee gemoeid.
In april 2017 heeft Volkswagen van een Amerikaanse rechter al een boete gekregen van omgerekend 2,6 miljard euro. Dit gebeurde nadat het concern schuld had bekend.
Ook heeft het bedrijf een fonds van 10,3 miljard euro opgezet om auto's terug te kopen van gedupeerde consumenten.