Nederlander laat tv massaal links liggen
Het traditionele televisie kijken nam de eerste helft van dit jaar verder af. In de eerste 22 weken van 2018 zaten 's avonds tussen 18.00 en 00.00 uur gemiddeld 300.000 mensen minder voor de buis dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO). In de meting is het uitgesteld kijken (via bijvoorbeeld NPO Start) meegenomen.
De kreet dat we steeds vaker Netflix, Videoland en YouTube verkiezen boven het aanbod van NPO, RTL en SBS, klinkt al jaren. Maar het fenomeen wordt nu met de maand meer zichtbaar. Vooral de kijktijd onder jongeren (commercieel gezien de belangrijkste groep) is flink afgenomen en adverteerders bewegen zich meer en meer richting online.
Zaterdagavond was exemplarisch voor het kijkgedrag van met name de afgelopen weken. Geen uitzending op primetime scoorde meer dan 600.000 kijkers. De herhaling van Claudia de Breij's voorstelling Teerling was met een magere 587.000 kijkers op NPO 1 de winnaar. Professor Nicolai & Dr. Beckand op RTL 4 moest het gelijktijdig doen met slechts 442.000 kijkers.
Aansluitend trok NPO 1 met Sanne Wallis de Show 509.000 kijkers en RTL 4 met Wie Ben Ik? 498.000 kijkers. Nichezender Ziggo Sport deed het in verhouding bovengemiddeld goed. De kwalificatie voor de Grand Prix van Canada scoorde 408.000 kijkers. Uiteraard speelt het mooie weer ook een rol in de magere aantallen.
Vergrijzing
Onlangs bleek dat de gemiddelde leeftijd van de NPO-kijker 58 jaar is. Voor tv-directeur Frans Klein is dat geen reden voor bezorgdheid. ,,Jongeren kijken vaker als het hen zelf uitkomt, minder frequent en veel gerichter'', aldus Klein vorige maand op deze website. ,,Maar Nederland vergrijst. Met de oudere kijker, die onze grote fanbase vormt, groeien wij demografisch mee. Wij zitten in het hart van de groeimarkt. Dus een zorg? Nee, eerlijk gezegd zou ik het nog net niet onverwachte winst willen noemen.''
Volgens directeur Michel van der Voort van Screenforce, marketingadviseur voor tv-zenders, heeft het 'altijd zin' te investeren in lineaire televisie. In februari op deze website: ,,Acht van de tien adverteerders richt zich niet eens op jongeren. En het aantal ouderen neemt meer toe dan het aantal jongeren dus je kan met live tv zo nog 20 jaar vooruit. Tv leeft.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMde stijl van...
Dat de stropdassen van Donald Trump veel te lang zijn is geen toeval, en politiek gezien niet eens zo dom
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Oproep
Draag jij dezelfde naam als een BN’er, dan zoeken wij jou
-
artiesten bezorgd
AI-app Udio verwijdert aantal liedjes: Nederlandse artiesten krijgen aanbod voor samenwerking
Lucratieve contracten lonken voor Nederlandse artiesten die zien dat hun stem en artistieke werk zonder toestemming wordt overgenomen door Udio. Het bedrijf achter de nieuwe spraakmakende AI-app biedt hen een ‘commerciële samenwerking’ aan als zij bereid zijn hun beschermde werk over te dragen aan de grillen van kunstmatige intelligentie (AI). In de tussentijd gaat Udio onrechtmatige liedjes van het platform halen, laat een woordvoerder aan deze site weten. -
Taylor Swift-fans overspoelen Londense kroeg die wordt genoemd in nieuw nummer
Een kroeg in Londen heeft afgelopen weekend opvallend veel extra bezoekers getrokken. The Black Dog in de wijk Vauxhall werd overspoeld met fans van Taylor Swift, nadat de bar werd genoemd in een nummer dat op het nieuwe album van de Amerikaanse zangeres staat.
-
Kelly Osbourne is 40 kilo kwijt: ‘Maar ik heb niet zoals mijn moeder Ozempic gebruikt’
-
-
-
PREMIUMAngela Kijkt TV41
Binnen werden op beestachtige wijze twee vrouwen afgeslacht, de derde bungelde ondertussen aan het balkon
Mochten de formerende partijen niet weten wat ze volgende week in hun vakantie moeten gaan doen, dan heeft Angela de Jong nog wel een zeer dringende kijktip voor ze, schrijft ze. -
PREMIUMAngela Kijkt TV22
Wie denken ze bij NPO 1 een plezier te doen met deze anderhalf uur durende reclamespot?
Het was dat er een paar bekende en net wat minder bekende Nederlanders in de zaal zaten, anders had het Musical Awards Gala net zo goed een bedrijfsfeestje van Unilever kunnen zijn, oordeelt Angela de Jong. ‘Sommige optredens klonken ook alsof de afdeling onderhoud een paar borreltjes te veel op had en zich bij de karaokeset de Bee Gees waande.’
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
PREMIUMmusical awards
Hoe AFAS het als softwarebedrijf keer op keer wint van de grote theaters in Nederland: ‘Bij ons klopt alles’
Leusden, Barneveld