Nieuws

Broodnodige Voedselbank blij met hulp

© RTV Nunspeet
OLDEBROEK - De Voedselbank Elburg-Oldebroek kreeg er vorig jaar meer klanten bij. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2017. Door de hulp van vrijwilligers, leveranciers en donateurs werden deze mensen veelal tijdelijk aan een voedselpakket geholpen.
De Voedselbank zegt dankbaar te zijn voor alle hulp en roept op om ook in 2018 iedereen aan tafel te krijgen.

Tijdelijke hulp

Het jaar begon met 96 wekelijkse pakketten (263 monden), eind december waren dat er 109 (309 monden). In de tussentijd varieerde het aantal tussen de minimaal 96 en maximaal 110. In 2017 kwamen er 96 klanten bij, maar het doorstroompercentage was 100 procent.
Het ging dus vooral om tijdelijke ondersteuning totdat deze klanten weer financieel in balans waren.

Proces vooraf

Aan het moment dat klanten hun voedselpakket krijgen gaat een hele organisatie vooraf: intakegesprekken met nieuwe klanten, producten ophalen bij supermarkten, producten sorteren en opruimen, zorgen voor een schoon gebouw, voedselpakketten samenstellen en assisteren bij de uitgifte van de pakketten.
Daarnaast zijn ook meer specifieke werkzaamheden nodig, zoals het waarborgen van de voedselveiligheid en het bijhouden van de administratie. Dit alles werd geregeld door de inzet van zo’n 90 vrijwilligers.

Inzamelacties

Ondanks dat de Voedselbank in de regio volledig op vrijwilligers draait, maakt de Voedselbank kosten voor huur, stroom en de koelauto. Om dit in 2017 te bekostigen, werden acties georganiseerd, zoals pop-up restaurant Hap Fontes door Ad Fontes, dat 3400 euro opbracht en ook dit jaar weer in juli georganiseerd opengaat.
Andere succesvolle acties waren statiegeldacties, waarbij in supermarkten emballagebonnen gedoneerd werden, collectebusjes in winkels en horecagelegenheden en de DE-koffiepunten inzamelingsactie door de Lionsclub (een soort Rotary).