Voor heel het jaar wordt een online omzet van 26,3 miljard euro verwacht, meldt Thuiswinkel.org vrijdag op basis van onderzoek door GfK. Dat zou neerkomen op een groei van 17 procent ten opzichte van 2017.
Van het totaalbedrag in de eerste drie maanden van het jaar werd 3,3 miljard euro uitgegeven aan producten en ruim 2,9 miljard euro aan diensten. Vooral supermarktartikelen worden steeds meer online gekocht.
Met een aandeel van 4,4 procent is deze markt nog relatief klein, aldus Thuiswinkel.org, maar groeit die wel snel. Consumenten gaven in het eerste kwartaal online 383,2 miljoen euro uit aan zogenoemde food/nearfood-artikelen, een stijging van 42 procent vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar.
Media
In absolute aantallen is het segment food/nearfood met meer dan 6,7 miljoen aankopen zelfs de op een na grootste online markt. In totaal werden in de eerste drie maanden van dit jaar bijna 52 miljoen aankopen gedaan, een toename van 17 procent.
Het segment media en entertainment is met een kleine 8,5 miljoen online aankopen nog steeds koploper. Ook de online bestedingen aan speelgoed en gezondheid en beauty namen sterk toe in het eerste kwartaal.
De forse groei van online aankopen via smartphones heeft zich daarnaast verder voortgezet. In het eerste kwartaal van vorig jaar deden Nederlanders nog bijna vijf miljoen aankopen via hun mobieltje, een jaar later waren dit er ruim acht miljoen, een stijging van 65 procent. Inmiddels wordt 16 procent van alle online aankopen met een smartphone gedaan.