Bijzondere strafzaak: man komt om nadat bijrijder aan handrem trekt

Daniël Postema kwam om het leven bij het ongeluk.

Daniël Postema kwam om het leven bij het ongeluk.

De rechtbank in Groningen moet zich donderdagochtend buigen over een bijzondere strafzaak rond een verkeersongeluk waarbij de handrem een cruciale rol speelt. In november 2016 kwam de 35-jarige Daniël Postema om het leven. Een van zijn bijrijders zou aan de handrem hebben getrokken.

In november 2016 komt de dan 35-jarige Daniël Postema bij een verkeersongeluk in Groningen om het leven. Postema was inzittende van een busje dat crashte en tot stilstand kwam tegen de pilaren van een spoorviaduct. Twee andere mannen, onder wie de bestuurder, raakten ernstig gewond.

Het ongeluk werd, zo luidt de stelling van het Openbaar Ministerie (OM), veroorzaakt door de 47-jarige Raoul P. uit Groningen. P. zat ook in het busje, achterin. Hij zou plotseling aan de handrem hebben getrokken. Volgens het OM reed het busje op dat moment zeventig kilometer per uur. Het voertuig kwam in een slip terecht met fatale gevolgen.

Opzet op de dood

Het OM heeft niet dood door schuld ten laste gelegd, maar doodslag. P. zou door met kracht aan de handrem te trekken de opzet hebben gehad op de dood van Daniël Postema. Ten aanzien van de twee andere slachtoffers zijn pogingen tot doodslag ten laste gelegd.

Deskundigen zijn het over een ding wel eens: de handrem van een auto is niet bedoeld om er mee te remmen. Door aan de handrem te trekken blokkeren de wielen. De kans dat de auto dan alle kanten opvliegt, behalve de goede kant, is groot.

Auto wordt stuurloos

,,De handrem is een parkeerrem. Om de boel vast te zetten zodat de auto niet gaat rollen’’, zegt woordvoerder Ad Vonk van de ANWB.

,,Doe je zoiets in een bocht, dan is het sowieso gebeurd. De auto wordt stuurloos. Maar ook op een rechte weg kan het heel fout aflopen. Rallyrijders gebruiken de handrem om door de bocht te komen. Maar die weten wat ze doen. Voor gewone automobilisten geldt: gewoon niet doen. Bijrijders mogen mee helpen opletten, maar moeten verder overal van afblijven.’’

Verkeersdeelnemer

De verdachte zat op de achterbank van het busje. Toch beschouwt het OM hem als een verkeersdeelnemer. Nieuw is dat niet. In 2010 werd een man uit Groningen veroordeeld wegens een poging tot doodslag op zijn partner en pasgeboren kind.

Ook hij trok, als bijrijder, in een echtelijke twist aan de handrem waarna de auto crashte en naast de Eemshavenweg in een sloot belandde.

Ervaren bestuurder

De man zou dat ook nog eens hebben gedaan onder invloed van drank. Omdat hij had gedronken, zat niet hij maar zijn partner achter het stuur. De rechtbank stelde evenwel dat de man als bestuurder kan worden aangemerkt omdat hij invloed uitoefende op de rijdende auto.

Volgens de rechtbank kende de man als ervaren bestuurder de gevaren van zijn handelen. Hij kreeg een taakstraf van honderd uur.

In een andere zaak werd een man voor iets soortgelijks vrijgesproken. Hij had geen rijbewijs en kon dus ook niet weten dat de handrem niet bedoeld is om te remmen, redeneerde de rechtbank.

Amateurvoetballer

Wat zich in november 2016 in het busje kort voor de crash heeft afgespeeld, is vooralsnog niet bekend. Naar verluidt was er geen ruzie. De inzittenden waren met elkaar bevriend.

De omgekomen Daniël Postema was een bekende amateurvoetballer. Hij voetbalde op dat moment bij vv Waskemeer. Ook een van de gewonden, Marlon Brans, speelde bij deze club. De mannen waren die avond op weg naar een benefietavond van VV Groningen.

De rechtbank heeft de hele ochtend voor de zaak uitgetrokken.