Direct naar artikelinhoud
Lezersbrief

'Biobrandstof is de zoveelste marketingtruc van KLM'

'We worden lekker gemaakt met het ei van Columbus: synthetische brandstof,' schrijft Erik Timmermans in een lezersbrief aan Het Parool. 'Het lijkt de zoveelste marketingtruc van KLM.'

'Biobrandstof is de zoveelste marketingtruc van KLM'
Beeld anp

De lobby van de luchtvaartsector is in volle gang. Nu het volk mort over omvang en geluid moet worden voorkomen dat vliegen als vies wordt gepositioneerd.

Drie weken geleden vertelde de KLM al in Het Parool dat zij sinds kort naar Växjö vliegt met een gedeelte (5 procent) biobrandstof en dat zij de 'verdere CO2-uitstoot' compenseert met herbebossing. De duurzaamste KLM-verbinding!

Maandag werd de blauwe circusvoorstelling nog eens overgedaan. We worden lekker gemaakt met het ei van Columbus: synthetische brandstof. Die kan de uitstoot van vliegtuigen met 80 procent verminderen en zou rond (of voorbij) 2050 een plaats kunnen krijgen in een CO2-neutraal energiesysteem.

Mooi, maar laat de luchtvaart al in 2030 in omvang zijn verdubbeld, om maar te zwijgen over 2050. Volgens het Verdrag van Parijs moeten we dan toch echt een stap verder zijn. Met alle 'maren' uit het artikel gaan we dat niet redden met deze 'oplossing'.

Het lijkt de zoveelste marketingtruc van de KLM, die zegt uitstoot met ­bebossing te compenseren. Een boom neemt jaarlijks gemiddeld 30 kilo CO2 op.

Alleen voor een jaar ­vliegen naar Zweden mogen al tienduizenden bomen worden geplant. Waarschijnlijk is dat niet haalbaar.

Erik Timmermans, Amsterdam

Alleen voor een jaar ­vliegen naar Zweden mogen al tienduizenden bomen worden geplant