Met de app zouden machinisten veiliger, energiezuiniger en stipter kunnen rijden, omdat zij weten wat het treinverkeer op hun traject doet. Zo zien machinisten het eerder als andere spoorgebruikers remmen en kunnen dan ook zelf vaart minderen.
De app 'TimTim' werd het afgelopen jaar al beperkt in de praktijk getest, en is nu beschikbaar gesteld aan alle machinisten van de NS. TimTim werd ontwikkeld in samenwerking met de medewerkers op het spoor.
De app geldt als opvolger voor de Railpocket-zakcomputer die NS-medewerkers bij zich hadden. Dat apparaat voldeed niet meer aan de eisen van het bedrijf en bleef achter bij wat technisch mogelijk is.
Spoorboekvrij reizen
Met de app kunnen machinisten ook problemen op het spoor aan elkaar melden, zoals waar het spoor in het najaar en de winter glad zijn.
Het nieuwe TimTim moet onder meer van pas komen bij het spoorboekvrij reizen. Op sommige trajecten test de NS die methode, waarbij elke tien minuten een trein rijdt. Met zo'n schema is live informatie van het spoor volgens de NS nog belangrijker.
In 2017 testten NS en ProRail al met een smartwatch-app voor conducteurs. Die app moest een tijdig vertrek van treinen bevorderen.