Wereldrecord: dit is het hoogste bedrag dat ooit voor een auto werd betaald
De Ferrari 250 GTO is al decennia lang de meest waardevolle klassieke auto. Talloze geruchten circuleren over de steeds hogere bedragen die verzamelaars betalen. Dit weekend kocht een Amerikaanse zakenman chassisnummer 4153GT voor 60 miljoen euro.
De nieuwe eigenaar van dit exemplaar is David MacNeil, eigenaar van WeatherTech. Dit bedrijf in auto-accessoires is sponsor van een raceklasse en runt tevens een raceteam met een Ferrari 488 GT3 in de IMSA WeatherTech-serie.
Geruchten over de verkoop van 4153GT begonnen op FerrariChat, alwaar werd gemeld dat de auto - waarvan er tussen 1962 en 1964 amper 36 zijn geproduceerd - was verkocht voor 'iets minder dan 80 miljoen Zwitserse franken'. Het nieuws werd bevestigd door Ferrari-historicus Marcel Massini.
Met een bedrag van ongeveer 60 miljoen euro voor dit exemplaar, is het de duurste auto uit de geschiedenis. Wat deze auto zo bijzonder maakt, is het raceverhaal. De auto eindigde in 1963 tijdens zijn eerste race als vierde algemeen en als tweede in zijn klasse bij de 24 Uren van Le Mans. Een jaar later won de auto de iconische Tour de France met Lucien Bianchi en Georges Berger aan het stuur. Het unieke is dat de auto tijdens zijn racecarrière nooit zware schade heeft opgelopen.
Het is niet de eerste klassieker van MacNeil. Hij heeft een mooie verzameling die onder meer een andere Ferrari 250 SWB omvat. Deze auto werd onlangs uitgeroepen tot de mooiste in zijn klasse tijdens Concorso d 'Eleganza Villa d'Este. Zijn verzameling omvat ook een Ferrari 250 GT Boano en een Ferrari 250 GT Lusso. Voor het geld dat hij betaalde voor deze GTO kun je ook 23 splinternieuwe Bugatti Chirons kopen, 60 LaFerrari's. De laatste 250 GTO die werd verkocht, bracht in 2014 'slechts' 38 miljoen dollar op. Ferrari-historicus Marcel Massini gaat er vanuit dat binnen vijf jaar een 250 GTO wordt verkocht voor 100 miljoen dollar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Bij deze tien trucks verbleken alle tientonners
Ze zijn tot meer dan 10.000 pk sterk, hebben wielen van 4 meter doorsnee en wegen meer dan een Boeing 747. Op de openbare weg mogen ze niet komen, omdat ze dan meerdere rijstroken in beslag nemen. Dit zijn de tien grootste vrachtwagens ter wereld. -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
-
-
-
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Ooit klonk in de boerderij het geloei van koeien en het geknor van varkens. Nu hoor je alleen nog de moersleutels op de grond kletteren of het piepen van de hefbrug, terwijl het verkeer voorbijraast op de dijk. De hoeve van zijn voorouders is door Arie omgetoverd tot een heiligdom voor een liefhebber van klassieke auto’s.Hoeksche Waard -
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app