Nieuwe V60 is Volvo’s laatste diesel
Rij-impressieDe Volvo V60 schrijft geschiedenis als de laatste Volvo die als diesel verkrijgbaar is. Maar bovenal is deze nieuwe stationwagon een geboren publiekslieveling.
De verkoopstatistieken van afgelopen decennia maken één ding duidelijk: Nederlanders zijn dol op Volvo én op stationwagons. Wat dat betreft gaat de nieuwe V60, een stationwagon in de compacte middenklasse, een gouden toekomst tegemoet.
De V60 moet het de Audi A4 Avant, BMW 3 Serie Touring en Mercedes C-Klasse lastig gaan maken
Bovendien profiteert hij van een andere ontwikkeling: Volvo deed afgelopen tijd een geslaagde poging om door te dringen tot het ‘premium’ segment. Dat is de klasse waar BMW, Mercedes en Audi opereren en waar een dusdanig hoge kwaliteit wordt geleverd dat de bouwers voor hun auto’s ook hoge prijzen kunnen vragen.
De nieuwe V60 moet het de Audi A4 Avant, BMW 3 Serie Touring en Mercedes C-Klasse Estate lastig gaan maken. Of dat gaat lukken is nog de vraag, maar de nieuwkomer onderstreept met zijn ingetogen design opnieuw dat Zweedse auto’s op een of andere manier sympathie opwekken. Hij heeft een vriendelijke, weinig pretentieuze uitstraling die in het verkeer geen kwade sentimenten oproept.
Wielbasis
Ook aan boord heerst een rustgevende atmosfeer, met comfortabele stoelen en een strak gelijnd dashboard volgens Volvo’s huidige vormtaal en fraaie materialen. Ten opzichte van de vorige generatie profiteren de inzittenden van een bijna 10 centimeter langere wielbasis, wat vooral achterin veel extra beenruimte oplevert. Was het bij de vorige generatie V60 soms schipperen met de bewegingsvrijheid, in het nieuwe model zit je zelfs met een lichaamslengte van 1,90 meter zeer comfortabel op de achterbank.
Ook de bagageruimte is flink gegroeid: de nieuwe V60 slokt 529 liter bagage, een toename van 99 liter. En als de tweedelige rugleuning van de achterbank via de knopjes in de laadruimte automatisch wordt omgeklapt, past er 1441 liter achterin - een toename van precies 200 liter.
Volvo en veiligheid gaan hand in hand en ook in dat opzicht stelt de nieuwe V60 niet teleur. Hij wordt standaard voorzien van een compleet arsenaal veiligheidsvoorzieningen. Zo houden tal van sensoren en camera’s de omgeving rond de auto scherp in de gaten. Mocht een obstakel voor de auto opdoemen, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd en - indien noodzakelijk - geassisteerd in het maken van de juiste beslissingen. Desnoods grijpt de techniek autonoom in door een noodstop te maken, zodat schade en letsel beperkt blijven of een aanrijding zelfs in zijn geheel wordt voorkomen.
De City Safety-technologie herkent niet alleen andere voertuigen, maar ook voetgangers, fietsers en grote dieren. Verder behelst dit systeem een actieve rijstrook-assistent, die voorkomt dat de auto als gevolg van onoplettendheid van de bestuurder op de verkeerde weghelft terecht komt. En bespeurt de techniek sporen van vermoeidheid bij de bestuurder, dan word je geadviseerd een parkeerplaats op te zoeken voor een korte pauze.
De veiligheidsuitrusting kan verder worden uitgebreid met IntelliSafe Surround (met onder meer dodehoekwaarschuwing) en IntelliSafe Assist, dat bestaat uit een adaptieve cruisecontrol die ook het stuurwerk deels uit handen kan nemen. Dat rijdt comfortabel, maar Volvo benadrukt dat het systeem enkel dient als assistent en niet als automatische piloot. Haal je beide handen van het stuur, dan krijg je na een seconde of 15 het uitdrukkelijke verzoek dat weer in handen te nemen.
Laatste diesel
De V60 gaat de geschiedenis in als Volvo’s laatste diesel. Binnenkort wordt het volgende nieuwe model onthuld, de sedan S60, maar de fabrikant heeft inmiddels verklaard dat daar geen dieselversie meer van zal verschijnen.
De V60 wordt geleverd met twee viercilinder turbo-benzinemotoren (250 en 310 pk), twee diesels (150 en 190 pk) en twee hybride-aandrijflijnen, waarbij een viercilinder benzinemotor wordt gekoppeld aan een elektrische hulpmotor met oplaadmogelijkheid.
Voorlopig topmodel is de T8 Twin Engine met 390 pk, maar daar komt later dit jaar ook nog de T6 Twin Engine bij met 340 pk. Het accusysteem van de Twin Engine-versies is verwerkt in de middentunnel van de auto, zodat dit geen kostbare interieurruimte opslokt.
Gevoel
Door de niet overmatig bekrachtigde besturing kan deze station met veel gevoel door de bocht worden geleid
Over de rijkwaliteiten van de Volvo V60 kunnen we kort zijn: die staan op hetzelfde niveau als die van de Duitse premiummerken. Het onderstel van de V60 is comfortabel afgestemd en dankzij de informatieve en niet overmatig bekrachtigde besturing kan deze stationwagen met veel gevoel door de bocht worden geleid.
Wij reden met de T6 AWD (310 pk), die met behulp van twee turbo’s een koppel van 400 Nm uit de twee liter cilinderinhoud perst. Deze motorvariant wordt standaard gecombineerd met de achttraps Geartronic-automaat. Ook reden we kort met de V60 D4, die wordt aangedreven door een 190 pk sterke turbodiesel. Ook dat blijkt een zeer krachtige motor: in het toerengebied waar hij het meeste werk levert - tussen de 1750 en 2500 tpm - levert hij net als de T6 een trekkracht van 400 Nm.
Na de zomervakantie staat de nieuwe V60 bij de dealers, met prijzen vanaf 43.995 euro (T5 benzine of D3 diesel). Als je de uitgebreide standaarduitrusting in ogenschouw neemt, is de auto ten opzichte van zijn directe Duitse concurrenten scherp geprijsd. De T8 plug-in hybrideversie volgt in het late najaar, de T6 Twin Engine begin 2019.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
Saharazand op komst: zo voorkom je dat je auto wordt geschuurd
Een regenbui kan de komende dagen een onaangename verrassing met zich meebrengen: Saharazand. Een gele waas over je auto duidt op dit fenomeen. En je moet er nog mee uitkijken ook, omdat het scherp is. Hoe was je Saharazand veilig van je auto af? -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
258
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
Kan je van een elektrische gezinsauto ook een echte sportauto maken? Hyundai denkt van wel. Na een eerste test rest slechts één conclusie: de Ioniq 5 N maakt waar wat hij belooft.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
De Nederlandse regering moet onderzoeken in hoeverre Chinese auto’s een veiligheidsrisico opleveren voor de nationale veiligheid. De Tweede Kamer heeft een motie hierover aangenomen die was ingediend door CDA-Kamerlid Derk Boswijk, samen met Jan Paternotte (D66) en Thom van Campen (VVD). -
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard -
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag -
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Rotterdam