Vliegreis duurt straks een uur korter dankzij Nederlands onderzoek
Onderzoekers van de TU Delft hebben vier totaal nieuwe manieren bedacht om vliegen soepeler te laten verlopen. De innovaties, die afgelopen jaren zijn getest op Schiphol en de luchthaven van Hamburg, verkorten de reistijd met liefst een uur.
Met het explosief toenemende vliegverkeer wordt het steeds belangrijker om passagiersstromen soepel te laten lopen, vertelt onderzoeksleider Sicco Santema, hoogleraar aan de TU Delft. Nu al telt Europa 450 vliegvelden die jaarlijks 750 miljoen passagiers over de vloer krijgen.
Met het project PASSME onderzochten Delftse wetenschappers samen met elf Europese organisaties en bedrijven drie jaar lang hoe de vliegreis korter kan. Van het inchecken tot het boarden en uitstappen. Dat leverde de volgende vier slimme innovaties op, die de vliegreis met zeker een uur verkorten.
1) Bagageloze vliegvelden
,,Het inchecken en controleren van bagage kost ontzettend veel tijd en is daarmee één van de belangrijkste terreinen waar winst te boeken valt'', zegt Santema. ,,Door je bagage vooraf als pakketje te versturen hoef je die als passagier niet meer mee te nemen en verloopt het boarden veel sneller.''
In totaal scheelt dit al 40 minuten op de reistijd, becijfert de TU Delft. Inmiddels zijn er wereldwijd al tien bedrijven die bagage vooraf ophalen en bij de luchthaven afleveren. ,,PostNL of DHL zouden dat in Nederland prima kunnen doen.''
Zelf vliegt Santema tegenwoordig zelfs zonder handbagage. ,,Die stuur ik vooraf op, dat kost 30 euro voor een enkele reis. Ik neem alleen nog een boekje of computer mee naar het vliegveld.''
2) Krimpende vliegtuigstoelen
Door speciale 'krimpende stoelen' kan het middenpad tijdens het boarden en het uitstappen tweemaal zo breed worden gemaakt. Door iedere rij stoelen naar de raamkant te duwen gaat het gangpad van ruim 40,6 centimeter (16 inch) naar liefst 81,3 centimeter (32 inch). ,,Dat is genoeg om twee passagiers soepel langs elkaar te laten lopen, ook past er zo een rolstoel door het middenpad'', legt Santema uit. De stoelen zijn samen met de onderzoekers ontwikkeld door de kleine Italiaanse fabrikant Optimares.
In totaal wordt de vliegreis met deze stoelen negen minuten bekort. Dat lijkt weinig, maar is het niet. ,,Veel vliegtuigen zijn nu één tot drie minuten vertraagd waardoor ze te laat vertrekken en een nieuw tijdslot voor het opstijgen krijgen. Dat tijdslot is doorgaans 20-25 minuten later. Die paar minuten zijn cruciaal.''
Verder lezen na de foto(s)
3) Betere wachtruimte/lounge
Mededelingen over het boarden staan nu meestal op monitoren die boven de hoofden van reizigers worden opgehangen. ,,Maar sinds iedereen smartphones heeft kijken passagiers juist naar voren of naar beneden.'' In een speciaal ontwikkelde en in Hamburg geteste nieuwe wachtkamer worden mededelingen op de grond en op wanden geprojecteerd. ,,Op die manier komt informatie sneller door.''
Daarnaast zijn er een speciale banken gemaakt voor groepen. Santema vertelt dat vliegvelden nu slechts op individuen toegerust. Veel passagiers reizen echter in groepen. ,,Waar iedereen haast heeft, komen groepen juist al eerder naar het vliegveld. Mensen zien dat als begin van hun vakantie en nemen alle tijd.'' Dat vertraagt de doorloop enorm. ,,Door de banken haal je groepen weg van de andere passagiers met veel minder vertraging tot gevolg.''
Nog beter zou zijn om groepen apart door de security te laten. ,,Segmenteren werkt'', weet Santema. ,,Neem de Albert Heijn, waar ook diverse kassa's zijn. Consumenten met een volle kar kunnen bij een band terecht, heb je maar een paar levensmiddelen kun je bij de zelfscanner of de snelkassa terecht.''
4) Speciale app en polsband
De onderzoekers hebben een polsbandje ontwikkeld die samenwerkt met een speciale app. De app krijgt alle informatie van luchtvaartmaatschappijen, trein en fileverkeer binnen zodat passagiers een reisadvies op maat krijgen. ,,Of we adviseren je eerder te vertrekken of juist dat je meer tijd hebt.'' De polsband meet verder het stressniveau van de drager. ,,Je krijgt dan tips om je stressniveau te verlagen en live info zodat je op tijd bij de gate bent.''
Direct toepasbaar
De vraag is uiteraard: wanneer zijn al deze vier innovaties daadwerkelijk te gebruiken en wordt de vliegreis inderdaad een uur korter? Onderzoeksleider Santema verwacht snel. ,,Binnen enkele jaren al, deze vindingen hebben geen lange ontwikkelingstijd meer nodig, ze kunnen zo gebruikt worden.'' Wel zijn er de nodige formaliteiten: zo kennen vliegtuigstoelen allerlei veiligheidseisen en moeten ze gecertificeerd worden.
Dinsdagmiddag presenteerde het team van Santema op Schiphol de resultaten van het driejarige PASSME onderzoek. Dat deden ze in aanwezigheid van 150 experts uit de vliegsector.
Het onderzoek naar sneller en slimmer vliegen maakt onderdeel uit van het EU-Horizon2020 programma dat innovatie in Europa wil aanjagen. Voor PASSME ontvingen twaalf organisaties uit zeven EU-landen in totaal 4,7 miljoen euro. De TU Delft was daarin één van de belangrijkste spelers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Brief van incassobureau ontvangen? Let dan goed op: ‘Doel is consument bang maken zodat hij snel betaalt’
-
Ondernemers somberder over investeringen, vooral in industrie
Nederlandse ondernemers zijn somberder geworden over hun investeringen. Bedrijven waren in maart minder positief over het doen van investeringen dan in dezelfde maand een jaar geleden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondernemers in de industrie waren het minst positief. -
Koopkracht gepensioneerden al decennia amper gestegen
Gepensioneerden gaan er al tientallen jaren amper op vooruit in de portemonnee. Het voorbije decennium zijn gepensioneerden met diepe zakken er zelfs behoorlijk in koopkracht op achteruit gegaan, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op een rij gezet. -
PREMIUMmeesteroplichter
‘Mooie Bram’ kan vrijkomen door 480.000 euro te betalen, maar hij verdient ‘slechts 100 euro per maand’
De 61-jarige Abraham van der V. uit Den Haag moet, na een lange carrière als oplichtingsverdachte, nog een krappe half miljoen euro aan justitie terugbetalen. Zolang hij niet betaalt, blijft hij vastzitten. Met een kort geding probeert ‘Mooie Bram’ nu zijn vrijheid terug te krijgen. Dit is de roemruchte zaak over ‘ondernemen’ in de diamantenbranche, dure Gucci-tassen en vermeende bezittingen in Monaco en Spanje. ,,Justitie hijgt in de nek van cliënt, maar er is verder niets.”Den Haag -
Straatkrantverkoper die met bijna 32.000 euro werd gepakt krijgt een deel van zijn geld terug
De straatkrantverkoper die eind februari werd aangehouden en bijna 32.000 euro moest inleveren, krijgt een deel van zijn geld terug. De rest van het ingenomen geld heeft de politie nog in bezit en zal worden teruggegeven als de man, die hier illegaal verblijft, vertrekt uit Nederland.Den Haag
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
PREMIUMbelastingaangifte
Lukt het niet om vóór 1 mei belastingaangifte te doen? Zo vraag je uitstel aan
Over zeven dagen moet je inkomstenbelasting binnen zijn. Ben je ziek of heb je meer tijd nodig voor je administratie? Dan kun je uitstel aanvragen. Maar hoe doe je dat precies? Wij helpen je op weg. Vandaag: hoe vraag je uitstel aan? -
Gesprek over rijgedrag collega escaleert bij koffieautomaat: ontslag op staande voet na tirade
Een discussie bij de koffieautomaat is bij de Haagse brandweer uitgemond in een flink arbeidsconflict. Een brandweerman had kritiek op het rijgedrag van een collega, wat tot een ‘grove’ scheldpartij in de kantine leidde. De brandweerman mocht direct zijn spullen pakken, maar de Veiligheidsregio moet hem van de rechter wel een ‘eervol’ ontslag verlenen.Den Haag, Zoetermeer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
Woningaanbod droogt snel op: ‘Nieuwbouw verstrikt in woud van regelgeving’
Het woningaanbod droogt zienderogen op. Nieuwbouwhuizen worden weer grif verkocht, maar de oplevering van nieuwe projecten blijft achter. -
-
eigen bijdrage270
Verbazing om plan ‘1 euro extra’ op alle elektronica en kleren: ‘Dit is géén goed idee’